قیمت مرغ باز هم گران می‌شود؟

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور می‌گوید: با سیاست‌های دولت مرغداران زیان مازاد تولید را به فروش مرغ جهت ذخیره سازی ترجیح می‌دهند.

به گزارش صدای بورس، شاید مرغ در بازار کمی از تلاطم قیمت و کمبود عرضه فاصله گرفته باشد، اما این صنعت همچنان درگیر مشکلات خاص خود می‌باشد. حالا پس از یک دوره کمبود مرغ در بازارنوبت به مازاد تولید این محصول رسیده است. مرغداران با توجه به ایجاد ثبات عرضه و تقاضا در بازار باید فکری به حال مازاد مرغ‌های تولیدی داشته باشند.

حدود دو سال از کمبود و گرانی نهاده دامی می‌گذرد و تولید کنندگان مرغ همچنان در برزخ تأمین خوراک طیورو افزایش هزینه‌های ناشی از حمایت‌های کاغذی دولت هستند.

گرانی نهاده، افزایش هزینه‌های تولید، محدودیت صادرات و خرید ارزان مرغ توسط دولت، مشکلات صنعت مرغداری کشور را بیش از گذشته بحرانی‌تر کرده است.

در همین رابطه حبیب اسدالله نژاد مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در سطح کشور عرضه می‌شود که با وجود کاهش مصرف پس از یک دوره افزایش قیمت و قدرت خرید خانوار، بخشی از تولید این محصول مازاد بر نیاز است.

به گفته اسد الله نژاد روزانه شرکت پشتیبانی امور دام حداقل ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن از مازاد تولید مرغداران را باید خریداری کند تا قیمت مرغ به نرخ مصوب باقی بماند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشوربا بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره سازی مرغ را آغاز کرده است؛ گفت: در حال حاضر نرخ خرید مرغ توسط این شرکت مورد استقبال مرغداران قرار نگرفته است و هیاهوی تصویب قیمت مرغ تنها به نفع دولت بوده است.


بیشتربخوانید: قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب رسید


وی تصریح داشت: شرکت پشتیبانی امور دام تنها مرغ منجمد از برخی کشتارگاه‌ها که شرایط انجماد مرغ دارند، خریداری می‌کند و مرغ سایر کشتارگاه‌ها همچنان روی دست تولید کننده مانده است.

اسدالله نژاد ادامه داد: نرخ اعلامی خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی، قیمت منطقی نیست و عملاً دو سه هزار تومان زیر نرخ مصوب می‌باشد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشورتأکید داشت: نرخ خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی ۵ هزار تومان زیر قیمت تمام شده تولید مرغ است از این رو این نوع سیاست در تعیین قیمت برای مرغداران صرفه اقتصادی ندارد.

این مسئول در بخش صنعت مرغ کشور با تأکید بر اینکه با توجه به افزایش هزینه‌های شیرینگ پک، کارمزد کشتار، انجماد و بسته بندی و سایر هزینه‌های جاری گفت: باید شرکت پشتیبانی امور دام مقداری قیمت خرید مرغ از مرغداران را از کیلویی ۳۰ هزار تومان افزایش و پرداخت‌ها را به موقع انجام دهد.

اسدالله نژاد با اشاره به شرایط پرداخت از سوی شرکت پشتیبانی امور دام گفت: بسیاری از واحدها طبق سفارش و درخواست شرکت پشتیبانی مرغ‌ها را منجمد کرده اند، اما هنوز پولی از شرکت دریافت نکرده اند.

به گزارش اقتصاد ۲۴، وی با تأکید بر اینکه از طرح خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی استقبال نشده است، گفت: باتوجه به این شرایط موجود، مرغداران تمایلی برای فروش مرغ به این شرکت را ندارند و انتظار دارند با توجه به وضعیت سخت و گران تولید، دولت در پرداخت پول مرغ‌های خریداری شده به مرغداران سرعت بیشتری داشته باشد.

به گفته مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور؛ مرغدار ضرر افزایش مازاد تولید مرغ را به زیان ناشی از خرید شرکت پشتیبانی ترجیح می‌دهد. هرچند زمانی که تولید کننده مرغ را تولید می‌کند انتظار دارد سرمایه‌ای که صرف شده به چرخه تولید باز گردد. اما متأسفانه شرایط برای تولید و تولید کننده تحمل اجباری زیان است.

اسدالله نژاد در پاسخ به این سوال که وضعیت قیمت و عرضه مرغ در بازار با توجه به ممنوعیت صادرات، محدودیت در فروش مرغ جهت ذخیره سازی و کاهش مصرف خانوار تغییری خواهد داشت، گفت: مرغدار تعیین کننده قیمت مرغ نیست و همواره محکوم به تولید است. باید برای تولید مرغ برنامه ریزی شود تا بیش از این صنعت مرغ و مصرف کننده نهایی دستخوش آسیب ناشی از افزایش هزینه‌ها نشود.

کد خبر 450596

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کاغذ هم به خاطر آرد گران شد

    کاغذ هم به خاطر آرد گران شد

    رئیس سندیکای کاغذ و مقوا از آغاز تولید کاغذ تحریر در شرکت چوب و کاغذ مازندران خبر داد و گفت که قیمت گندم و آرد بر قیمت کاغذ هم تاثیر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =