بازار تا فصل مجامع سبز است / سهم بخرید

افت بازارسرمایه در یک سال گذشته چنان زیاد بوده که هنوز هم فضای ترس موجود مانع از ورود نقدینگی قابل توجه به بازار شده است.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ به نظر می‌رسد که بازارسرمایه تا ابتدای سال کمی از فشارهای گذشته را جبران کند و تا فصل مجامع نیز در صورت تداوم روند صعودی یا ثبات قیمت‌های جهانی وضعیت مطلوبی را طی کند.

حسین عبدی – کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: بازارسرمایه پس از طی روند نزولی بسیار قوی ۱۸ ماهه که البته در دو ماه انتهایی دی و بهمن ۱۴۰۰ شدیدتر شد، این روزها کمی از فشار و فضای ناامیدی را از بین برده و وضعیت بحرانی که سهامداران تجربه می‌کردند را کمرنگ کرده است.

وی افزود: باید عنوان کرد که افزایش نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها و نفت به قدری غیر قابل انتظار بوده که محاسبات مرتبط با فضای کلی اقتصادی و بسیاری از شرکت‌های صادراتی را تغییر داده است.

عبدی عنوان کرد: باتوجه به برآورد تحلیلگران سیاسی نسبت به ادامه جنگ روسیه و اوکراین و البته تهدید تایوان توسط چین به نظر می‌رسد که فعلا قیمت نفت و سایر کامودیتی‌ها روند صعودی خود را حفظ کنند که این امر برای شرکت‌های صادراتی بازار سرمایه، شرکت‌های فلزی، معدنی و پتروشیمی امری بسیار مطلوب تلقی می‌شود.


  • بیشتر بخوانید:

منتظر افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواد غذایی و داروها باشید


او ادامه داد: در صورت ثبات و ادامه وضع موجود به نظر می‌رسد که پایین آمدن موقتی نرخ دلار ناشی از نهایی شدن مذاکرات احیای برجام تاثیری در بودجه شرکت‌ها نداشته باشد. از سوی دیگر صنایعی مانند خودرو و بانک با توجه به عزم جدی دولت برای اصلاح زیر ساخت‌های مرتبط با آنها و افزایش احتمالی مبادلات خارجی در کنار بازگشایی اقتصادی، به نظر کماکان در صدر کانون توجهات در بازارسرمایه باشند.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: افت بازارسرمایه در یک سال گذشته چنان زیاد بوده که هنوز هم فضای ترس موجود مانع از ورود نقدینگی قابل توجه به بازار شده است؛ هرچند در چند روز گذشته میانگین ورود نقدینگی در بازار رشد محسوسی داشته، اما باید گفت نقدینگی همچون نیروی محرکه بازار عمل کرده و ورود آن باید ادامه‌دار باشد تا شاهد بازاری با نشاط و سرزنده تا حداقل فصل مجامع باشیم.

به گفته وی اولویت دولت محترم کنترل نقدینگی و تورم برای سال آینده است؛ امری که در کل به نفع بازارسرمایه نیست، اما از سوی دیگر رشد غیر قابل انتظار قیمت نفت کل محاسبات را تغییر داده است. به نظر می‌رسد که بازارسرمایه تا ابتدای سال کمی از فشارهای گذشته را جبران کند و تا فصل مجامع نیز در صورت تداوم روند صعودی یا ثبات قیمت‌های جهانی وضعیت مطلوبی را طی کند.

کد خبر 448230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =