یارانه حذف می‌شود؟

نمایندگان مجلس شرایط حذف ارز ترجیحی برخی کالاها را تعیین کردند.

به گزارش صدای بورس، تکلیف ارز ترجیحی کالاهای اساسی در بودجه ۱۴۰۱ چیست؟ مجلس مصوب کرد در صورتی که دولت قصد حذف کالایی را از سبد ارز ترجیحی داشته باشد، ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کنندگان را برای کالاهای اساسی با کالابرگ الکترونیکی انجام دهد.

همچنین برای امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و با راه‌های جایگزین مطمئن به حذف ارز ترجیحی این کالاها اقدام شود؛ به طوریکه افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

یارانه حذف نمی‌شود

میرتاج‌الدینی پیش از این گفته بود در لایحه بودجه سال آینده با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، یارانه ریالی به میزان «مابه التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی با ETS (۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان) ضربدر ۹ میلیارد دلار» قرار داده خواهد شد.

پیش از مصوبه امروز مجلس، کمیسیون تلفیق مجلس ۹ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی بر اساس «نرخ ارز ترجیحی» تعیین کرده بود.


بیشتر بخوانید: چند میلیارد دلار کالای اساسی با ارز غیرترجیحی وارد کشور شد؟


مجلس دیروز دولت و دستگاه‌های اجرایی را موظف کرده تا در درآمدهای نفتی را تنها با نرخ ۲۳ هزار تومان محاسبه کنند.

میرتاج الدینی اعلام کرده «حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به‌معنای حذف یارانه نیست» و «یارانه به‌شکل ریالی به مصرف‌کننده نهایی یا همان مردم، در قالب کارت خرید کالا و نه یارانه نقدی اختصاص پیدا می‌کند.»

زیرساخت‌های دولت و بانک مرکزی آماده‌ است؟

او گفته دولت و بانک مرکزی در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای اختصاص یارانه اعتباری برای جبران حذف ارز ترجیحی هستند و دستورالعمل اعطای یارانه را دولت باید اعلام کند.

مجلس پیش از این موضوع حذف ارز ترجیحی را در نشست غیرعلنی با حضور طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه بررسی کرده بود؛ بعضی شنیده‌ها می‌گویند در این نشست «به صورت تلویحی» با حذف ارز ترجیحی موافقت شده است.

به گزارش تجارت نیوز، حذف ارز ترجیحی یا تغییر شیوه اختصاص آن میان نمایندگان مجلس موضوعی اختلافی است. دیروز سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته بود دولت طرح جایگزین برای حذف ارز ترجیحی نداده و کمیسیون امنیت ملی هم به سران قوا در این باره نامه‌ای ارسال کرده.

در مقابل، اما سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید گفت: «سیاست اختصاص ارز ترجیحی، فسادزاست و موجب کاهش بودجه عمرانی، کسری بودجه و افزایش تورم می‌شود.»

کد خبر 448147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =