صنایعی که از حذف ارز ترجیحی سود می‌برند را بشناسید / یارانه نقدی افزایش می‌یابد؟

مهم‏ترین گروه‌های تحت تاثیر حذف این ارز تولیدکنندگان روغن‌های خوارکی، شرکت‌های زراعی و دامپروری و همچنین گروه دارویی هستند.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ حذف ارز ترجیحی، می‌تواند این امید را برای بازار سرمایه ایجاد کند که سیاست‌های کلان اقتصادی در جهت قیمت‌گذاری دستوری نخواهد رفت و به طور کلی برای تمام صنایع رویکرد مثبتی خواهد بود.

الهه ظفری، مدیر تحلیل تامین سرمایه بانک ملت در گفت و گو با صدای بورس گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از مهمترین ابهامات بازار بوده که در نهایت تصویب شد و روند آتی نرخ ارز را شفاف‌تر خواهد کرد.

وی افزود: مهم‏ترین گروه‌های تحت تاثیر حذف این ارز تولیدکنندگان روغن‌های خوارکی، شرکت‌های زراعی و دامپروری و همچنین گروه دارویی هستند.

ظفری عنوان کرد: در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قطعا افزایش قیمت اقلام غذایی و دارویی وجود دارد که در بخش غذایی دولت برنامه افزایش یارانه نقدی را برای کنترل دارد. همچنین در خصوص دارو احتمالا افزایش حق بیمه درمان را شاهد خواهیم بود که تا حدودی این افزایش را پوشش می‌دهد، اما داروهایی که در پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند یا افرادی که در پوشش بیمه نباشند این افزایش را به طور مستقیم تجربه خواهند کرد.


  • بیشتر بخوانید:

ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد / کالاهای اساسی گران می‌شود؟


مدیر تحلیل تامین سرمایه بانک ملت تصریح کرد: موافقان حذف ارز ترجیحی بر این باورند که هدف اصلی که حمایت از مصرف کننده و اقشار آسیب پذیر بوده، محقق نشده و بیشتر باعث ایجاد رانت شده است.

به گفته وی براساس تجربه اقتصادی با واقعی‌تر شدن قیمت‌ها مکانیزم عرضه و تقاضای آزاد فعال شده و در نهایت باعث تعادل در بازارها می‌شود که به نظر می‌رسد دسترسی به اقلام دارویی را تسهیل کند.

این فعال بازار بیان داشت: در صورت نهایی شدن حذف ارز ترجیحی، می‌توان این امید را برای بازار داشت که سیاست‌های کلان اقتصادی در جهت قیمت‌گذاری دستوری نخواهد رفت و به طور کلی برای تمام صنایع رویکرد مثبتی خواهد داشت.

کد خبر 448116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =