۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
سودتان را از "پارس" بگیرید

"سامانه پرداخت گروهی پارس" امروز رونمایی شد.

صدای بورس، مرضیه حیدری؛ مراسم رونمایی از "سامانه پرداخت گروهی پارس" ویژه شرکت سمات با حضور عشقی رئیس سازمان بورس، مسعود پشم چی معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان، کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان و باغستانی مدیرعامل شرکت سمات امروز برگزار شد.

مدیرعامل بانک پارسیان در مراسم رونمایی از "سامانه پرداخت گروهی پارس" گفت: استراتژی بانک پارسیان ایفای نقش توسعه‌ای و پررنگ کردن این نقش در اقتصاد ملی در کنار توسعه خدمات و تسهیلگری است.

کورش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان در این مراسم با اشاره به عدم وجود تعادل ساختاری در بازار پول و کلیات اقتصاد گفت: مهمترین عدم تعادل ساختاری مربوط به تعادل نقدینگی بانک‌ها است. خوشبختانه در این بانک از بدو تاسیس تاکنون همیشه تعادل نقدینگی برقرار بوده و این بانک اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته است.
وی با بیان اینکه استراتژی بانک پارسیان ایفای نقش توسعه‌ای و پررنگ کردن این نقش در اقتصاد ملی در کنار توسعه خدمات و تسهیلگری است، افزود: بانک پارسیان پروژه‌های دولتی نیمه تمام زیادی را تکمیل و از طریق بازار سرمایه به مردم واگذار کرد، همچنین مجموعه هلدینگ‌های فناوری، مالی و داده پردازی بانک مشغول برنامه‌ریزی برای ایجاد ارزش افزوده برای سهامداران هستند تا بتوانند خدمت رسانی بهتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر طی همکاری‌های مناسب بین بانک و بازار سرمایه، عرضه‌های خوبی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: امید می‌رود در آینده نزدیک سهام شرکت اتان پارسیان و دیگر پروژه‌های گروه مالی هم عرضه اولیه شوند تا ضمن ایجاد ارزش افزوده برای سهامداران، برای مشتریان هم خدمت رسانی مناسبی شود.
مدیرعامل بانک پارسیان در ارتباط با فروش دارایی‌های راکد، تملیکی و مازاد بانک گفت: در ارتباط با فروش دارایی‌های مازاد با کمک ابزارهای نوین، ساز و کار صندوق‌ها، پیگیری و مکاتباتی با سازمان بورس برای به کارگیری از فناوری بلاک‌چین و توکنایز جهت عرضه عمومی این اموال انجام شد تا بازاری بر پایه توکن شکل گیرد و ایجاد ارزش افزوده برای مردم رقم بزند.
پرویزیان درخصوص حوزه مطالبات معوق با اشاره به مقررات فعلی بانک مرکزی توضیح داد: با وصول میزان مطالبات معوق، زیان بیشتری نصیب بانک می‌شود. اما با اصلاحات و حل و فصل پرونده‌ها انتظار می‌رود تحولی در این حوزه روی دهد که اثرات مثبتی بر تراز و ساختار مالی بانک خواهد گذاشت.

همکاری خوب بانک پارسیان با بورس و سمات

مسعود پشم چی، معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان نیز گفت: از ابتدای تاسیس بانک پارسیان همکاری خوبی بین بانک پارسیان، شرکت سمات و سازمان بورس وجود داشته است که در سال‌های اخیر نیز توسعه بیشتری پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر بسته‌های مختلفی برای فعالان بازار سرمایه و نهادها ایجاد و معرفی شده است. به طور مثال سرویس پایه خرید و فروش آنلاین و برخط سهام، ارائه سرویس‌های لازم در حوزه بورس کالا و خرید و فروش و اتصال به هسته معاملاتی بورس کالا که در یکی دو سال اخیر شکل گرفته است، ارائه خدمات خاص و سرویس‌های مالی به کارگزاری و صندوق‌ها، باجه مخصوص ارائه خدمات به سمات (سپرده‌گذاری مرکزی) در سال گذشته که با حضور مدیرعامل وقت شرکت و بانک پارسیان افتتاح شد و سرویس‌های خاص و ویژه که به این شرکت ارائه می‌شود، سرویس ثبت نام احراز هویت غیرحضوری سجام و ارائه خدمات فروش غیرحضوری سهام ای تی اف ها که بانک پارسیان جزو معدود بانک‌های حاضر در این سرویس و خدمات بوده است و محصولات بانکی نیز در دو سال اخیر ارائه شده است.
وی افزود: روابط و تعاملات بانک پارسیان و بازار سرمایه روزبه‌روز بیشتر می‌شود و و امید می‌رود که با سرویس‌های جدیدی که در این جلسه رونمایی می‌شود، توسعه بیشتری پیدا کند. یکی از آرزوهایی حوزه فناوری، احراز هویت غیرحضوری بود که پیشگام آن حوزه بازار سرمایه است و نهاد بانک‌ها و قوه قضاییه نیز وارد آن شدند و این خدمت برای هم وطنان شکل گرفت و مفتخریم که این سرویس‌ها را به سازمان‌های پیشرویی مثل شرکت سمات و سازمان بورس ارائه دهیم.

پشم چی ادامه داد: یکی از نیازهای سال گذشته ارائه سرویس واریز گروهی به شرکت‌ها بود که با شناخت این نیاز زیرساخت‌هایی برای حدود ده هزار رکورد در ابتدای سال ۹۹ آماده شد و برخی از شرکت‌ها را که تعداد بیشتری تقاضا داشتند نیز به حدود ۳۰۰ هزار رکورد رساندیم و این اقدام نیازمند هزینه زیادی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری بوده که در سال گذشته به ثمر رسیده و شرکت‌های عمده‌ای به ویژه صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس از این قابلیت استفاده کرده و سرویس‌های خوبی را بر این اساس ارائه کرده‌اند. در ادامه این سرویس به شرکت سمات ارائه شد که با توجه به نیازمندی شرکت مورد استقبال قرار گرفت.

معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان تشریح کرد: همچنین نیازمندی‌هایی نیز وجود داشت از جمله هماهنگی و دریافت مجوز برای افزایش سقف و مهمترین آن بازنگری کامل زیرساخت‌ بود چون تعداد مدنظر اعداد بسیار بالایی بودند یعنی در ابتدا در حد یک میلیون مطرح شد و بعد این عدد به ۴ و ۵ میلیون رسید که در فاصله زمانی بسیار کوتاهی با همکاری بخش فنی سمات و شرکت کاسپین موفق شدند این اقدام را در یک ماه انجام دهند و سایت‌های مرکزی بانک نیز بهینه و اصلاح شدند.

وی گفت:‌ در اولین مرحله واریز سود سهام یکی از شرکت‌های معرفی شده توسط سمات را با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رکورد توانستیم انجام دهیم و با آمادگی که در سمت بانک ایجاد شده شرکت سمات نیز این موضوع را تست و تایید کرد و هم اکنون برای ۷ میلیون رکورد هم سامانه‌ها و زیرساخت‌های بانک آماده پاسخگویی هستند. همچنین این عدد برای ارقام بالاتر نیز قابل انجام است ولی سامانه‌های بین بانکی و بانک مرکزی مقداری نگران هستند و اگر هماهنگی انجام شود طی چند روز حتی ارقام بالاتر مانند سهام عدالت تا ۵۰ میلیون رکورد هم قابل انجام است فقط زیرساخت‌های خارج از سیستم بانک پارسیان اجازه برخی از رکوردها را نمی‌دهند که نیازمند هماهنگی است ولی حتما قابل انجام است.

کد خبر 446464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =