مردم با ۲۸۰ میلیون خانه‌دار می‌شوند؟

جدیدترین قیمت مسکن نهضت ملی اعلام شد. به گفته سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، متری ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. با این حساب، قیمت یک واحد ۷۰ متری ۳۳۰ میلیون تومان می‌شود.

به گزارش صدای بورس، درباره تعیین قیمت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن گمانه‌های زیادی مطرح شده است. از متری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا متری ۱۰ میلیون تومان.

اما حالا در جدیدترین اظهارنظر، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده که «طبق بررسی‌ها قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع است.»

خانه ۲۸۰ میلیونی در تهران!

از طرف دیگر، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته بود که متراژ واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، بین ۶۰ تا ۸۰ متر است. بر این اساس مستاجران با مبلغی بین ۲۸۰ تا ۳۷۰ میلیون تومان می‌توانند مالک یک واحد ۶۰ تا ۸۰ متری شوند.

اما آیا قیمت ۴ میلیون و ۷۰۰ هرار تومانی برای خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن شدنی است؟ پیش از این، محمد مرتضوی، عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفته بود رفقم پیشنهادی ما برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، مبلغ ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. البته این مبلغ با در نظر گرفتن تعدیل و نرخ پایه ۳ ماهه زمستان ۱۳۹۹ است.


بیشتر بخوانید: زنگ خطر دولتی سازی در مسکن ملی


او گفته بود طرح نهضت ملی مسکن را می‌توان با متری ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به نتیجه رساند و اگر رقم کمتری اعلام شود، این پروژه به سرنوشت مسکن مهر دچار می‌شود و واحدها پیش نمی‌رود.

اما حالا مبلغی که به‌عنوان مبلغ نهایی عنوان شده متری ۵۰۰ هزار تومان از مبلغ پیشنهادی انجمن انبوه‌سازان کمتر است. از طرف دیگر، پیش از این رئیس انجمن انبوه‌سازان گفته بود قیمت تمام شده ساخت مسکن متری ۱۰ میلیون تومان است و اگر دولت به انبوه‌سازان کمک کند می‌توانند آن را به حدود ۵ میلیون تومان برسانند اما کیفیت مصالح ساختمانی حتما پایین است.

یعنی حالا علاوه بر احتمال ناقص ماندن واحدهای مسکونی این طرح، این احتمال هم وجود دارد که واحدهای ساخته شده کیفیت لازم برای ساخت را نداشته باشند.

وام مسکن بیشتر از هزینه خرید مسکن؟

به گزارش تجارت نیوز، قیمت واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در حالی حدود ۲۸۰ تا ۳۷۰ میلیون تومان است که وام مسکنی که به این واحدها قرار ایت تعلق بگیرد، بیشتر از هزینه خرید این واحدهاست!

مبلغ وام مسکن نهضت ملی در تهران ۴۵۰ میلیون تومان است! با این حساب احتمالا مبلغ نهایی مسکن رئیسی، بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان هم از مبلغ وام بانکی کمتر می‌شود!

متوسط قیمت مسکن در تهران در دی ماه ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شد. یعنی ۷ برابر قیمت اعلامی سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید.

البته در طرح نهضت ملی مسکن قرار است زمین به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. اما باید دید آیا متقاضیان مسکن می‌توانند با این رقم خانه‌دار شوند؟

کد خبر 446063

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • مدیرعامل شرکت پشتیبانی آتیه سازان دی معرفی شد

    مدیرعامل شرکت پشتیبانی آتیه سازان دی معرفی شد

    در نشستی با حضور فریدون رشیدی، عضو هیئت‌مدیره بانک دی و جمعی از مدیران ارشد بانک و مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت آتیه سازان دی، محمود تبریزی به عنوان مدیرعامل شرکت پشتیبانی آتیه سازان دی معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =