سبدهای بهینه با نقدشوندگی متوسط

تخصیص بهینه سرمایه به فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری یکی از چالش‌های پیش‌روی سرمایه‌گذاران است. بسیاری از سرمایه‌گذاران در هنگام انتخاب سهام و تشکیل پرتفوی خود تنها به بازده هر سهم توجه کرده و از معیار ریسک غافل می‌شوند. این در حالی است که مقوله ریسک یکی از معیارهای مهم برای سرمایه‌گذاری است چرا که هرچند بازده، نتیجه نهایی مورد انتظار سرمایه گذار است، ولی ریسک، تصویری از احتمال تحقق آن را به سرمایه‌گذار ارائه می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، یکی از روش‌های کاهش ریسک، پرهیز از سرمایه‌گذاری در یک سهم یا صنعت خاص و در عوض خرید یک مجموعه از سهم‌هاست که ریسک‌های یکدیگر را جبران کنند. با توجه به اهمیت بهینه‌سازی پرتفوی در بررسی حاضر به ارائه پرتفوی‌های بهینه بر اساس دو معیار بازده و ریسک پرداخته‌ایم.


  • بیشتر بخوانید:

سبدهای بهینه بازار سرمایه


در این بخش مرزکارا برای سهم هایی با نقدشوندگی متوسط محاسبه شده است. سپس بر اساس مرز کارا محاسبه شده سه پرتفوی بهینه کم ریسک، با ریسک متوسط و پر ریسک ارائه شده است. پرتفوی‌هایی که در این بخش معرفی می‌شوند سهم‌هایی را در بر می‌گیرند که حجم معاملات آن ها متوسط بوده و انتظار می‌رود از ریسک نقدشوندگی بالایی برخوردار نباشد. از این رو ۱۷۱ شرکتی که از متوسط ارزش معاملات در طی یک سال اخیر برخوردار بوده اند به عنوان شرکت هایی با نقدشوندگی متوسط در نظر گرفته شده اند که در این بین شرکتهایی که بیش از سه سال در بازار بوده اند و در محاسبات مربوط به مرز کارا لحاظ شده اند.

سبدهای بهینه با نقدشوندگی متوسط

در نمودار فوق مرزکارا پرتفوی با نقدشوندگی متوسط نشان داده شده است که در این بین سه پرتفوی بهینه کم ریسک ، با ریسک متوسط و پر ریسک به ترتیب با بازده سالانه مورد انتظار ۹۴%، ۱۰۸% و ۱۲۳% معرفی شده است.

پرتفوی بهینه کم ریسک

در جدول زیر ترکیب شرکت ها در پرتفوی کم ریسک با نقد شوندگی متوسط نشان داده شده است. همان طور که ملاحظه می‌کنید این پرتفوی شامل ۲۰ شرکت بوده که در این بین چهار سهم خراسان، فپنتا، کگهر و خلنت بیش از پنجاه درصد پرتفوی را شامل می‌شوند.

سبدهای بهینه با نقدشوندگی متوسط

سبدهای بهینه با نقدشوندگی متوسط

با توجه به نمودار زیر ملاحظه می‌شود که پرتفوی بهینه کم ریسک با نقد شوندگی متوسط از ۱۳ صنعت تشکیل شده است. که در مجموع چهار صنعت "محصولات شیمیایی" ، "خودرو و ساخت قطعات" ، "فلزات اساسی" و "استخراج کانه‌های فلزی" بیش از پنجاه درصد پرتفوی را تشکیل داده اند.

سبدهای بهینه با نقدشوندگی متوسط

پرتفوی بهینه ریسک متوسط

در جدول زیر ترکیب شرکت‌ها در پرتفوی بهینه ریسک متوسط با نقد شوندگی متوسط ارائه شده است. این پرتفوی شامل ۱۶ شرکت با نقد شوندگی متوسط بوده که در مجموع چهار سهم کگهر، بشهاب، خراسان و سدبیر بیش از پنجاه درصد پرتفوی را تشکیل دادهاند.

سبدهای بهینه با نقدشوندگی متوسط

سبدهای بهینه با نقدشوندگی متوسط

در نمودار زیر ترکیب صنایع در پرتفوی بهینه ریسک متوسط با نقد شوندگی متوسط نشان داده شده است. با توجه به نمودار زیر ملاحظه می‌شود که این پرتفوی در مجموع ۱۲ صنعت را پوشش داده و در این بین چهار صنعت "ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی" ، "استخراج کانه‌های فلزی" ، "مواد و محصولات دارویی" و "خودرو و ساخت قطعات" بیش از پنجاه درصد پرتفوی را تشکیل داده است.

ترکیب صنعت در پرتفوی ریسک متوسط با نقد شوندگی متوسط

سبدهای بهینه با نقدشوندگی متوسط

پرتفوی بهینه پرریسک

در جدول زیر ترکیب شرکت‌ها در پرتفوی بهینه پر ریسک با نقد شوندگی متوسط نشان داده شده است. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید پرتفوی بهینه شامل ۱۰ شرکت با نقد شوندگی متوسط می‌شود. که در این بین سه شرکت دلر، بشهاب و خلنت بیش از پنجاه درصد پرتفوی را شامل میشوند.

ترکیب سهام در پرتفوی پر ریسک با نقد شوندگی متوسط

نماد

شرکت

صنعت

وزن

دلر

داروسازی اکسیر

مواد و محصولات دارویی

۲۳.۵۲%

بشهاب

لامپ پارس شهاب

ماشین آلات و دستگاه های برقی

۱۹.۶۶%

خلنت

تولیدی لنت ترمز ایران

خودرو و ساخت قطعات

۱۴.۶۰%

پخش

پخش البرز

خرده فروشی به استثنای وسایل نقلیه موتوری؛ تعمیر کالاهای شخصی و خانگی

۱۴.۴۶%

سدبیر

سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان

سرمایه گذاریها

۱۴.۰۵%

بکاب

صنایع جوشکاب یزد

ماشین آلات و دستگاه های برقی

۷.۶۵%

کنور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

استخراج کانه های فلزی

۳.۸۵%

زکشت

کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت

کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن

۰.۹۴%

کحافظ

کارخانجات کاشی‌ و سرامیک‌ حافظ‌

کاشی و سرامیک

۰.۸۱%

دروز

داروسازی روزدارو

مواد و محصولات دارویی

۰.۴۵%

ترکیب سهام در پرتفوی پر ریسک با نقد شوندگی متوسط

سبدهای بهینه با نقدشوندگی متوسط

در نمودار زیر ترکیب صنایع در پرتفوی بهینه پر ریسک با نقد شوندگی متوسط نشان داده شده است. همان طور که ملاحظه می‌کنید این پرتفوی شامل ۸ صنعت است و در این بین دو صنعت "ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی" و " مواد و محصولات دارویی" بیش از پنجاه درصد پرتفوی را تشکیل دادهاست.

ترکیب صنعت در پرتفوی پر ریسک با نقد شوندگی متوسط

سبدهای بهینه با نقدشوندگی متوسط

مشاهده می کنیم که هر چه از پورتفولیو با ریسک کم به ریسک بالا حرکت میکنیم، سهم صنعت "محصولات شیمیایی" کاهش پیدا کرده و سهم صنعت "ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی" افزایش پیدا می کند.

پرتفوی‌های معرفی شده در این گزارش صرفا پیشنهاد بوده و تصمیم‌گیری در خصوص انجام خرید و فروش و تبعات حاصل از آن (سود و زیان) بر عهده خود سرمایه‌گذار است.

منبع: نوآوران امین

کد خبر 444288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =