۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
سبدهای بهینه بازار سرمایه

تخصیص بهینه سرمایه به فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری یکی از چالش‌های پیش‌روی سرمایه‌گذاران است. بسیاری از سرمایه‌گذاران در هنگام انتخاب سهام و تشکیل پرتفوی خود تنها به بازده هر سهم توجه کرده و از معیار ریسک غافل می‌شوند. این در حالی است که مقوله ریسک یکی از معیارهای مهم برای سرمایه‌گذاری است چرا که هرچند بازده، نتیجه نهایی مورد انتظار سرمایه گذار است، ولی ریسک، تصویری از احتمال تحقق آن را به سرمایه‌گذار ارائه می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، یکی از روش‌های کاهش ریسک، پرهیز از سرمایه‌گذاری در یک سهم یا صنعت خاص و در عوض خرید یک مجموعه از سهم‌هاست که ریسک‌های یکدیگر را جبران کنند. با توجه به اهمیت بهینه‌سازی پرتفوی در بررسی حاضر به ارائه پرتفوی‌های بهینه بر اساس دو معیار بازده و ریسک پرداخته‌ایم.

در محاسبات پرتفوی‌های بهینه برای کل بازار که در این بخش ارائه شده است، کل شرکت‌های بازار در نظر گرفته شده‌اند. از این رو، باید در نظر داشت که شرکت‌های دارای نقدینگی پایین که خرید و فروش آنها ممکن است با مشکلات جدی روبه‌رو باشد نیز در این پرتفوی در نظر گرفته شده است. بنابراین در پرتفوی بهینه ممکن است با سهام‌هایی روبه‌رو شوید که امکان خرید آنها در شرایط عادی بازار وجود نداشته باشد و یا در زمان فروش نیز نتوان آنها را فروخت.

شایان ذکر است، برای محاسبه بازده مورد انتظار و ریسک، از بازده‌های هفتگی سه سال گذشته شرکت‌ها به منظور محاسبه بازده مورد انتظار و ریسک، استفاده شده است.

سبدهای بهینه بازار سرمایه

در نمودار فوق مرز کارا برای تمامی شرکت‌های بازار سرمایه نشان داده شده است که در این بین سه پرتفوی کم ریسک، با ریسک متوسط و پر ریسک به ترتیب با بازده سالانه مورد انتظار ۱۱۷ درصد، ۱۳۴ درصد و ۱۵۲ درصد معرفی شده است.

پرتفوی بهینه کم ریسک

در جدول زیر ترکیب سهام در پرتفوی بهینه بازار با ریسک کم نشان داده شده است.

همان طور که ملاحظه می‌کنید این پرتفوی از ۱۹ سهم تشکیل شده است که در مجموع سه سهم میدکو، بپاس و بنو بیش از پنجاه درصد پرتفوی را تشکیل داده‌اند.

سبدهای بهینه بازار سرمایه

سبدهای بهینه بازار سرمایه

در نمودار زیر ترکیب صنایع در پرتفوی بازار با ریسک کم نشان داده شده است.

با نگاهی به نمودار زیر ملاحظه می‌شود که این پرتفوی شامل ۹ صنعت مختلف بوده و از تنوع پذیری بالایی برخوردار است.

در این بین دو صنعت "فلزات اساسی" و "محصولات شیمیایی" بیش از ۵۰ درصد پرتفوی را شامل شده‌اند.

سبدهای بهینه بازار سرمایه

پرتفوی بهینه با ریسک متوسط

با توجه به جدول زیر پرتفوی بازار با ریسک متوسط از ترکیب بهینه ۸ سهم تشکیل شده است. دو سهم میدکو و بنو بیش از پنجاه درصد پرتفوی را تشکیل داده‌اند.

سبدهای بهینه بازار سرمایه

سبدهای بهینه بازار سرمایه

با توجه به نمودار زیر ملاحظه می‌کنید که پرتفوی بهینه بازار با ریسک متوسط در مجموع ۵ صنعت را پوشش داده است و در این بین دو صنعت " فلزات اساسی " و " بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی " بیش از پنجاه درصد پرتفوی را شامل می‌شوند.

سبدهای بهینه بازار سرمایه

پرتفوی بهینه پر ریسک

مطابق جدول زیر ترکیب شرکت‌ها در پرتفوی بهینه بازار با ریسک بالا نشان داده شده است.

همان طور که مشاهده می‌کنید این پرتفوی شامل ۶ شرکت است. در مجموع دو سهم بپاس و بنو بیش از پنجاه درصد پرتفوی را تشکیل داده‌اند.

سبدهای بهینه بازار سرمایه

سبدهای بهینه بازار سرمایه

در نمودار زیر ترکیب صنایع در پرتفوی بهینه پر ریسک بازار نشان داده شده است.

همان طور که ملاحظه می‌کنید این پرتفوی از ۵ صنعت تشکیل شده است و در این بین صنعت "بیمه و صندوق بازنشستگی بجز تامین اجتماعی" بیش از پنجاه درصد پرتفوی را شامل شده است.

سبدهای بهینه بازار سرمایه

مشاهده می‌کنیم که هر چه از پورتفوی با ریسک کم به ریسک بالا حرکت می‌کنیم، سهم صنعت "بیمه و صندوق بازنشستگی بجز تامین اجتماعی" افزایش و سهم صنعت "محصولات شیمیایی" کاهش پیدا می‌کند.

پرتفوی‌های معرفی شده در این گزارش صرفا پیشنهاد بوده و تصمیم‌گیری در خصوص انجام خرید و فروش و تبعات حاصل از آن (سود و زیان) بر عهده خود سرمایه‌گذار است.

منبع: نوآوران امین

کد خبر 444286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =