زمان خرید مسکن رسیده است؟

یک کارشناس بازار مسکن بیان کرد: هر چند قیمت اسمی مسکن به صورت عمومی در بخش های مختلف ثابت و یا حال افزایش است اما قیمت واقعی مسکن در حال کاهش است.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ عمیق تر شدن عدم تعادل بین میزان عرضه و تقاضا در بخش مسکن یکی از اصلی ترین شاکله‌های  بحرانی در مدیریت بخش مسکن است. با روند کاهشی ساخت مسکن در سالهای اخیر ، متوسط ساخت سالانه در کشور حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی رسیده است، در حالی که این نیاز  حداقل در سال یک میلیون واحد است.

امید میرچولی، کارشناس تامین مالی بازار مسکن بیان کرد:‌  دوره رکودی بخش مسکن در ایران بعد از گذراندن دوره رشد و هر ۵  سال یک بار رخ می‌داد اما به دلیل نوسانات زیاد در بهای تمام شده از طرف عرضه کنندگان مسکن و هم کاهش شدید توان متقاضیان بخش مسکن ، در حال حاضر  زمان تکرار این دوره کوتاه‌تر و در بازه زمانی ۲ یا ۳ سال رخ می‌‍‌دهد. بعد از افزایش قیمت‌ دلار در سال ۹۹ و رشد شارپی  قیمت مسکن، وارد دوره رکود با طول عمر کوتاه تری شده ایم و هیجانات تاثیر گذار بر رفتارسازندگان و متقاضیان بخش مسکن تاثیر معنادارتری بر روند قیمت گذاری در این بخش گذاشته است.  

بطور میانگین قیمت اسمی  مسکن  ثابت تا حدودی ثابت مانده است ولی نرخ برابری قیمت مسکن در مقایسه با سایر بازارها یا به عبارتی نرخ واقعی مسکن کاهشی بوده است.

وی در ارتباط با تحولات بازار مسکن گفت: پیش تر با در نظر گرفتن متغیرهایی همچون قیمت ارز می‌توانستیم  آینده یک ساله مسکن را پیش بینی کنیم اما در شرایط فعلی امکان این پیش بینی حتی برای بازه زمانی سه ماهه و یا کمتر وجود ندارد.

میرچولی تصریح کرد:‌ شاخص ها و عوامل درون زا و برون زای تاثیر گذار در بخش مسکن تغییر کرده است. کوتاهتر شدن دوره رکود باعث شده  قیمت مسکن با یک شیب ملایمی روند کاهشی پیش بگیرد. 

وی افزود: هر چند قیمت اسمی مسکن به صورت عمومی در بخش های مختلف ثابت و یا در حال افزایش است اما قیمت واقعی مسکن، نرخ برابری قیمت مسکن در مقابل نرخ ارز و قیمت نسبی در حال کاهش است.

جهش قیمت مسکن دور از انتظار نیست

وی در ارتباط با پیش بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و متغیرهای تاثیر گذار جهش قیمت مسکن در سال آینده در صورت ادامه دار بودن شرایط فعلی دور از ذهن نیست. اما اینکه شکاف بین قیمت فروشندگان و قیمت موثر متقاضیان  را چطور و چقدر می‌توان به تعادل نزدیک کرد به این بستگی دارد که سیاست ها و ابزارهای بازار پولی و سرمایه کشور از جمله طرح ساخت ۴ میلیون مسکن طی برنامه زمان بندی شده چقدر موفقیت امیز باشد کرد. که طبعا نگاه جامع و راهبردی برای عملیاتی کردن همه جوانب موضوع ساخت مسکن در سطح کشور با همکاری همه بخش های اقتصادی دولت را طلب می کند

میرچولی بیان کرد: بهای تمام شده تولید مسکن در حال افزایش است و  هر روز فاصله بین میزان عرضه و تقاضا در بخش بیشتر می‌شود، از بین بردن  فاصله و شکاف بستگی به میزان  حمایت ها و بسته های سیاستی دولت در همکاری و هماهنگی کامل با بخش خصوصی دارد.

این کارشناس تامین مالی مسکن گفت: ابزارهای تامین مالی در بخش مسکن باید فعال شود. از طریق بازار سرمایه و حمایت های مستقیم باید میزان تولید مسکن را افزایش دهیم،  دوره رکودی را کمتر و رونق بخش مسکن از قبیل تامین کنندگان، سازندگان و همه عوامل در گیر در بخش ساختمان را بیشتر کنیم .

کد خبر 442318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    باید به آقای کارشناس گفت که در حال حاضر تعداد خانوارهای ایرانی حدود بیست و سه میلیون خانوار است و تعداد خانه‌ها حدود بیست و نه میلیون و هفتصدهزار واحد است که تعداد خانه حدود هفت میلیون واحد بیشتر از خانوارها می باشد