صندوق‌هایی برای هر نوع سرمایه‌گذاری

نخستین ‌تجربۀ صندوق‌داری آرمان ‌آتی با صندوقِ اختصاصی بازارگردانی آرمان اندیش بود. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با جهشی ۹۲۳ درصدی به بیش ‌از ۱۸۰۱ میلیارد ریال افزایش یافته است.

با تصویب دستورالعمل فعالیت شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۸۸، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی در سال ۱۳۸۹، به‌عنوان نخستین شرکت مشاور سرمایه‌گذاری کشور تأسیس شد.

پس از انحلال صندوق نیکوکاری این شرکت در تیرماه سال گذشته، در حال حاضر هفت صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول ‌به فعالیت هستند که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آنها خواهیم داشت.

تجربه نخست
نخستین ‌تجربۀ صندوق‌داری آرمان ‌آتی با صندوقِ اختصاصی بازارگردانی آرمان اندیش بود. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با جهشی ۹۲۳ درصدی به بیش ‌از ۱۸۰۱ میلیارد ریال افزایش یافته است. با توجه به رسالت صندوق‌های بازارگردانی، حدود ۹۷ درصد از منابع صندوق به بازار سهام اختصاص یافته است.

بازده مرکب چشمگیر
اندکی بعد، دومین صندوقِ این شرکت با نام مشترک سبحان در گروه صندوق‌های سهامی، فعالیت خودش را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با رشدی ۱۸ درصدی، در حال حرکت به سمت ۱۸۴۰ میلیارد ریال است. سهم بازار سهام از پرتفوی صندوق حدود ۹۵ درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «محصولات شیمیایی»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «استخراج کانه‌های فلزی» داشته است. فارغ از بازدهی اندک ۱۱ درصدی صندوق در یک‌ماه گذشته که با توجه به وضعیت بازار سهام، پدیده‌ای عمومی در بین صندوق‌های سهامی است، مشترک سبحان در مجموع ۸ سال فعالیت خود، بازدهی مرکب ۱۶۰۴ درصدی داشته است.


  • بیشتر بخوانید:

صنعت بدون مخاطره برای سرمایه‌گذاری چیست؟/ واریز وجه صندوق تثبیت بازار سرمایه شدنی است؟


بازده سالانه ۲۳ درصدی
نخستین صندوق مختلط این شرکت با نام آرمان سپهر آشنا در سال ۹۲ تأسیس و راه‌اندازی شد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با افتی ۵ درصدی به ۲۳۱۵ میلیارد ریال رسیده است. ۵۹ درصد از پرتفوی این صندوق به بازار سهام و در صدر آن، گروه‌های «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» اختصاص دارد و باقی به خرید اوراق بدهی مناسب و کم‌ریسک و سپرده‌گذاری در بانک، تعلق گرفته است. صندوق آرمان سپهر آشنا با کسب ۲۳ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر، عملکرد خوبی در میان صندوق‌های مختلط بازار داشته است.

صندوق ریسک‌گریزان
خالص ارزش دارایی‌های صندوق آرمان‌آتی کوثر که در راستای جذب سرمایه‌گذاران محتاط آغاز به کار کرده، در یک‌سال گذشته روندی نوسانی داشته و با افت حدود ۷ درصدی، اکنون در مرز ۱۲۳۰ میلیارد ریال نوسان دارد. ماهیت احتیاطی صندوق‌های با درآمد ثابت سبب شده تا تنها ۱۱ درصد دارایی صندوق، به بازار سهام اختصاص یابد و باقی در قالب سپردۀ بانکی و اوراق بدهی مستعد با بازدهی مناسب و با ملاحظات مدیریت ریسکی، سرمایه‌گذاری شود. این صندوق در یک‌سال اخیر حدود ۲۰ درصد بازدهی داشته که این نرخ در مقایسه با نرخ سود سپرده‌ بانکی و همچنین عملکرد بسیاری از صندوق‌های بادرآمد ثابت، بالاتر بوده است.

صندوق ۱۷۰۰ میلیاردی
اندکی بعد، دومین صندوقِ با درآمد ثابتِ این شرکت با نام ارزش‌آفرین گلرنگ فعالیت خود را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق اکنون در مرز ۱۷۰۰ میلیارد ریال در نوسان است. این صندوق هم همانند دیگر صندوقِ با درآمد ثابت این شرکت، ترکیب دارایی پرتفوی خود را تشکیل داده اما سطح بازدهی سالانۀ آن در مقایسه با صندوق آرمان آتی کوثر، پایین‌تر بوده است.

جذب ریسک‌پذیران
مدت زمان زیادی از معرفی و آغاز به‌کار صندوق‌های جسورانه با هدف حمایت از طرح‌های نو و دانش‌بنیان نگذشته و تعداد این صندوق‌ها اندک‌اندک رو به افزایش است. این صندوق‌ها جزو پُرریسک‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری هستند که البته در صورت عملکرد خوب و سرمایه‌گذاری در طرح‌های پرپتانسیل و صبر و حوصله، می‌توانند سودهای بسیار خوبی نیز محقق کنند. در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی را مشاهده می‌کنید.

صندوق‌هایی برای هر نوع سرمایه‌گذاری

اولین مشاور سرمایه‌گذاری

پیش از یک دهه از تولد نخستین شرکت مشاور سرمایه‌گذاری کشور می‌گذرد. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد و از آن زمان تاکنون، چندین صندوق سرمایه‌گذاری از نوع درآمد ثابت، سهامی، مختلط، بازارگردانی و جسورانه راه‌اندازی کرده که در مجموع عملکرد قابل قبولی داشته‌اند. اولین ‌تجربۀ صندوق‌داری این شرکت با راه‌اندازی صندوق اختصاصی بازارگردانی آرمان اندیش آغاز شد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با جهشی ۹۲۳ درصدی همراه است. در گروه صندوق‌های سهامی، نام صندوق مشترک سبحان به چشم می‌خورد که از ابتدای تاسیس تاکنون (۸ سال فعالیت) بازده مرکب ۱۶۰۴ درصدی را ثبت کرده است.
اولین صندوق مختلط این شرکت هم در یک سال گذشته بازده ۲۳ درصدی کسب کرده است که در میان صندوق‌های مختلط، عملکرد قابل قبولی به شمار می‌رود. با توجه به روند کلی بازار سهام در یک سال گذشته، دو صندوق با درآمد ثابت آرمان آتی نیز در مجموع عملکرد قابل قبولی داشتند. صندوق جسورانه یکم آرمان‌آتی تنها صندوق این شرکت است که برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر طراحی شده است. این صندوق‌ها پرریسک‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری هستند.

کد خبر 442058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =