چشم انداز بازار به کدام سمت است؟ / پالایشی بخریم یا دارویی؟

دو کارشناس بازار سرمایه در لایو اینستاگرامی صدای بورس مطرح کردند؛ توصیه می شود مردم از طریق کارگزاری‌ها و یا صندوق ها و به‌طور غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند تا زیان نکنند.

صدای بورس- مریم منیری، بازار سرمایه پس از دوره نزولی امروز با صعود ۱۱ هزار واحدی مثبت به کار خود پایان داد. دو کارشناس بازار سرمایه بابک اسماعیلی،‌ مدیر عامل سبدگردان فراز و همایون دارابی، مدیر عامل سبد گردان داریوش در لایو اینستا گرامی صدای بورس به بررسی این موضوع پرداختند.

بابک اسماعیلی،‌ مدیر عامل سبد گردان فراز در خصوص روند بازار گفت: بازار سرمایه در هفته ای که گذشت تحت تاثیر اخبار اقتصادی قرار گرفت. عمده این اخبار مربوط به انرژی هسته ای و مذاکرات برجامی بود.

اسماعیلی در پاسخ به اینکه هفته آینده بازار در چه شرایطی است گفت: ابهاماتی که بازار وجود داشت باعث شد تا سرمایه گذاران با ترس بیشتری معامله کنند و با توجه به انباشت پول در کف کارگزای ها و بانک ها می توان گفت تا زمانی که این ابهامات رفع نشود نوسان در بازار ادامه دار خواهد بود.

وی درادامه گفت: به رغم اینکه سیاست دولت جدید در خصوص نرخ بهره و چاپ اوراق مشخص نیست ، به نظر می رسد نرخ بهره روند افزایشی داشته باشد که اثر مطلوبی در بازار ندارد هر چند تا زمانی که رئیس کل بانک مرکزی انتخاب نشود این وضعیت به همین منوال پیش خواهد رفت.

او با اعتقاد بر اینکه این ابهامات در حال کمتر شدن است، افزود: تا هفته آینده رئیس کل بانک مرکزی مشخص شده و التهابات کاهش پیدا می کند و با توجه به اینکه امید می رود گزارشات شرکت ها خوب باشد احتمالا هفته آینده بازار خوبی را شاهد هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه کدام صنایع در بازار با اقبال بیشتری مواجه هستند،‌ گفت: باتوجه به سیاست دولت در نرخ ارز و روند قیمت کامودیتی ها در جهان پتروشیمی و پالایشگاهی پیشرو هستند. از طرفی شرکت هایی که ارز دولتی استفاده می کنند مانند شرکت های دارویی و غذایی سود آورتر خواهند بود.

اسماعیلی در خصوص اینکه شاخص به چه عددی می رسد، گفت: بازار در نیمه دوم سال یک روند صعودی همراه با اصلاح قیمتی را خواهد داشت. اگر شاخص بخواهد سقف فعلی خود را رد کند باید مقدمات زیادی فراهم شده و نقدینگی وارد بازار شود.

وی کسری بودجه را مهم ترین معظل نیمه دوم سال جاری دانست و اشاره کرد: عملکرد رئیس کل بانک مرکزی و همچنین با توجه به تجربه ناموفق سال گذشته برای فروش سهام به منظور جبران کسری بودجه عملکرد رئیس سازمان بورس بسیار مهم است.

او در پاسخ به اینکه سهامدارانی که متحمل زیان شده اند چگونه باید زیان خود را جبران کنند، گفت: به طور کلی توصیه می شود مردم از طریق کارگزاری ها و یا صندوق ها و به طور غیر مستقیم در بورس سرمایه گذاری کنند بنابر این دولت باید مشوق هایی را برای سرمایه گذاری در صندوق ها در نظر بگیرند تا افراد بتوانند به طور غیر مستقیم سرمایه گذاری کنند.


بیشتر بخوانید:


اقتصاد کشور خصوصی شود

همایون دارابی، مدیر عامل سبد گردان داریوش در خصوص روند هفته اخیر بازار گفت:‌ با توجه به اینکه روند رشد بازار در مقطع خرداد تا شهریور ماه سریع پیش رفت به نظر می سد هم اکنون بازار به تعادل رسیده و ترند بازار مثبت بوده اما نیاز به صبر و شکیبای بیشتری دارد. گزارشات رسیده نیز گزارشات خوبی است.

وی در خصوص صنایع پیشرو گفت: تاثیرات تورمی در تمام صنایع قابل مشاهده است و رشد قابل توجه نقدینگی نشان دهنده این است که بازار سرمایه در نیمه دوم نیز مانند نیمه اول خواهد بود و بازار با سرعت پایینی رشد خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اختلاف بین ارز دولتی و ارز نیمایی صادرات را برای صادر کنندگان مشکل کرده،‌ افزود: با این موضوع به ضرر سرمایه گذاران و تولید کنند گان است، اما در یک مقطع زمانی می تواند یک جهش قیمتی را برای صنایع صادرات محور ایجاد کند.

دارابی در پاسخ به اینکه دلار تا چه محدوده ای می تواند رشد داشته باشد، گفت: قیمت ارز به تراز تجاری کشوربرمی گردد. میزان آمار نشان می دهد که در ماه اخیر میزان واردات زیاد بوده که تاثیر خود را در بازار ارز خواهد گذاشت. ارز متغیری نیست که برای سرمایه گذاری مناسب باشد باید تاثیراتش در بازار سهام دیده شود بنابراین کاهش قیمت پیش بینی نمی شود. وی ادامه داد: نباید نرخ ارز طوری باشد که رقبا صادرات را در منطقه در دست بگیرند. امید می رود نرخ ارز نیمایی بیشتر شود تا صادر کنندگان بتوانند از این وضعیت استفاده کنند.

دارابی در خصوص بحران اقتصادی گفت: کشور ما دارای منابع بسیاری است اما اقتصاد دولتی باعث شده تا نتوانیم به درستی از این منابع بهره ببریم، و تا زمانی که اقتصاد کشور خصوصی نشود این مشکلات ادامه دار خواهد بود و استفاده از این منابع دشوارتر.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص سرمایه گذاری در صندوق دارا یکم و دارا دوم گفت: این دو نماد مورد توجه قرار گرفته اند و بااقبال خوبی مواجه شده اند. از طرفی توصیه کارشناسان به مردم این بوده که از طریق سبد گردان ها و یا صندوق ها به صورت غیر مستقیم در بازار سرمایه گذاری کنند تا متضرر نشوند چرا که ممکن است سرمایه گذاری در صندوق ها سودآوری کمتری داشته باشند اما از طرفی زیان ده هم نیستنتد . این روش برای افرادی که سرمایه زیادی را وارد بازار کرده اند بسیار مناسب است.

کد خبر 439281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مرتضی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    اینها فقط تبلیغات سبدگردانیشون میکنن . دلسوزع مردم نیستن
  • طاهری سرمور IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    بادرود.حالااین داراهاچه گلی به سرملت زده اندبه جزمنبع درآمدی برای نوسان گیری حقوقیها شده یک ریال تاکنون سودنداده وتازه ضررده هم هستندودرقیمت بالا خریده ایم وضرربالاپول هم نیست تامتعادل کنیم چون پول زیادی لازم است
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    لعنت به سبد گردانهای دزد که بیصدا پول مردم رو نابود میکنن