۶ ماه دوم سهم چی بخریم؟ /صنایع پیشروی بازار و دلایل سودآوری آنها را بخوانید

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: با توجه به متغیرهای کلان اقتصادی،‌ نمی توان انتظار داشت بازار سرمایه در نیمه دوم سال رشد قابل توجهی را تجربه کند.

صدای بورس- مریم منیری، بازار سرمایه در حال گذراندن شرایط نوسانی است که باعث نگرانی و سردرگمی سهامداران شده و نمی دانند کدام صنایع سود آورتر هستند و کدام زیان ده؛ تحلیلگران بازار سرمایه نیز دلیل این افت بازار را اصلاح قیمتی می دانند و برخی معتقد هستد بازار سرمایه همین روند را ادامه خواهد داد.

علی خوش طینت، کارشناس بازار سرمایه در این باره به خبرنگار صدای بورس گفت: با توجه به شرایطی که بازار سرمایه در حال حاضر دارد، نمی توان امید داشت در ۶ ماه دوم سال ‌رشد قابل توجهی داشته باشد چرا که وضعیت مذاکرات نامشخص بوده، نوسان نرخ ارز وجود دارد ،حجم بالای اوراق منتشر شده در صندوق های با درآمد ثابت برای تامین کسری بودجه و همچنین روند افزایشی نرخ بهره پارامترهای خوبی برای بازار نیست.

وی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد بازار همین روند فعلی کم رمق را در نیمه دوم سال نیز حفظ خواهد کرد، افزود: البته پس از انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت ها دوباره با پیک رشد بازار مواجه خواهیم شد که اگر تغییری در متغیرهای ذکر شده ایجاد نشود، بعد از مدتی بازار دوباره روند اصلاحی در پیش می گیرد.

خوش طینت در ادامه گفت: اصلاح قیمتی که ماه گذشته بازار تجربه کرد، عمدتا در مقطع زمانی خاصی رخ داد و دلیل بنیادی نداشت؛ برخی صنایع حتی تا ۳۰ درصد دچار اصلاح قیمتی شدند که به دلیل رشدشان در گذشته بود و نمی توان گفت بازار دچار ریزش شده است چرا که ریزش به دلایل بنیادی تر و سیستماتیک تری رخ می دهد و در تمام صنایع دیده خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


کدام صنایع پیشرو هستند؟

وی در پاسخ به اینکه صنایع پیشرو در نیمه دوم سال کدام یک از صنایع هستند، گفت: با توجه به اینکه قیمت جهانی صنایع فولادی اصلاح نداشته و گاه افزایش داشته است،‌ به نظر می رسد سرمایه گذاری در صنایع وابسته به فلزات اساسی مانند فولاد و مس در مرحله اول و پتروشیمی ها در مرحله دوم سودآور باشد.

خوش طینت در ادامه افزود: علاوه بر این دو صنعت، صنایعی که مشمول حذف ارز دولتی می شوند مشروط بر اینکه این اتفاق در نیمه دوم سال رخ دهد نیز در زمره صنایع پیشرو قرار گرفته و با اقبال خوبی روبه رو خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان یاد آور شد: به اعتقاد من با تداوم روند فعلی در فضای کلان اقتصادی می توان گفت در ۶ ماه دوم سال شاهد شکسته شدن P/E بازار خواهیم بود که در نتیجه افزایش نیافتن قیمت ها متناسب با افزایش سودآوری شرکت هاست.

کد خبر 439256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محبت IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    ۹۰ در صد حقیقیها مار گزیده پارسالند دوستی که خانه اش را ۲ میلیارد فروخت خانه اش شده ۵ میایارد سهامش شده ۵۰۰ هزار تومان با حساب سر انگستی ۴.۵ میلیارد ضرر کرده لعنت بر بورس
  • علی IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    این مسخره بازی ها چیه باز با چه ترفندی میخواهید پول مردم را دردبورس بسوزانید خدادلعنتتون کند

    پاسخ سایت: وقت بخیر آنچه می‌خوانید نظر کارشناسی فعالان بازار درباره رویه پیش روست

  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    خیردنیا وآخرت نبینید ودوراز مغفرت پروردگار باشید کسری بودجه را از جیب ملتی که با فریبکاری به بورس کشاندید تامین می کنید چرا توجیه الکی می کنید . عدالت شما یعنی دزدی وفریبکاری وخیانت وظلم ستم ودروغ گویی . بعداز یک ونیم سال هنوز بیش از ۵۰ درصد از اصل سرمایه ما را ازبین برده اید . وبااحتساب فروش سایر سرمایه های خود ۵۰۰ درصد درضرریم . این بود ازدعوت ملت به بورس که همه چیزتان را به بورس بسپارید وما وعده صیانت از سرمایه ملت را می دهیم وبورس سودش از ستیر سرمایه گذاریها برای ملت ایران بیشتر است وما اطمینان خاطر به ملت می دهیم . این وعده مقامات عالی این نظام بود . ما گناه کردیم به شما اعتماد کردیم .ما به نظام اعتماد داشتیم وسرمایه خود را با توجه به وعده مسئوولین رده بالای نظام به بورس آوردیم . برای ریال ریال آن زحمت کشیده خون دل خوردیم واز شکم زن وبچه زدیم . ولی شما هم دروغ گفتید وهم به اعتماد ملت خیانت کردید وهم نشان دادید که دزد وغارتگر وکذاب ظالم هستید . وبویی از وفای به عهد وانسانیت واسلام وعدالت نبرده اید . این چه عدالتی که دارید . خجالت بکشید شرف داشته باشید . ملت را بخاک سیاه نشاندید .
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    ما تا چن وقت دیگه باید ضرر وزیان ،، پالایش یکم وعرضه اولیه ،وسپهر،، که هرروز قرمز هستن ببینیم بخدا از اعتماد بیجایی که به دولت روحانی کردیم اینجورسرمون اومده وزندکیمون باختیم یعنی هیچ امیدی دیگه نداشته باشیم به آقای رییسی هم امیدوارباشیم یا نه؟که مشکلمون حل کنه
  • Ams IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    سهم هایی روکه خودشون خریدن میان ب ملت میگن تاسودبیشتری ببرن سیاست ب این میگن

    پاسخ سایت: وقت بخیر ، در متن سهم پیشنهاد نمیشه صنعت پیشنهادی بر اساس رویه بازار را داریم که برای استفاده منتشر می‌کنیم

  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    والا اینا تو شرکت تامین سرمایه از نوسان گیرا ودزدای بازار هستن چطور بهشون اعتماد کنیم