۱۰وعده کلیدی امین برای رونق تولید / کدام صنایع در اولویت برنامه های وزیر پیشنهادی جدید صمت است؟

امین گفت: تنظیم بازار با سه محور کلی مدیریت نظام توزیع برای کنترل نقدینگی، کنترل نرخ ارز و تامین مواد اولیه و رفع موانع تولید امکان پذیر است.

به گزارش صدای بورس؛ سیاست تجاری دولت رئیسی در برنامه‌های امین به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صمت همچنان در بنیاد موقوفات آستان قدس رضوی است.

سید رضا فاطمی امین
با طراحی سامانه‌های مناسب می توان مسیر تولید، عرضه، توزیع و مصرف کالاها را به خوبی رصد کرد.

سیدرضا فاطمی‌امین، از تغییر ریل حکمرانی در سه بخش صنعت، معدن و تجارت صحبت می‌کند. شواهد موجود نشان می‌دهد که احتمالا دولت سیزدهم در بخش تولید و تجارت تمایل بسیاری به گشایش فضا برای رشد صادرات دارد.

وی تنظیم بازار را یکی از اهداف خود در دوره کوتاه‌مدت دانسته و می‌گوید: تنظیم بازار روش‌های مختلفی دارد، اما می‌توان با طراحی سامانه‌های مناسب مسیر تولید و عرضه و توزیع و مصرف کالاها را به خوبی رصد کرد و از بروز برخی مشکلات جلوگیری کرد.

۱۰ وعده کلیدی امین برای رونق تولید

فاطمی امین، ۱۰ وعده کلیدی تولید را این گونه برشمرد:

  • «گشایش فضا برای رشد صادرات»
  • «چرخاندن فرمان صمت به سمت بهبود جایگاه ایران در نقشه تجارت جهانی»
  • «تداوم رشد بخش صنعت»
  • «بهبود تعادل در صنعت خودرو»
  • «شناسایی اولویت‌های تولید»
  • «بهبود محیط کسب‌وکار»
  • «حل چالش‌های اصلی به شکل اورژانسی و فوری در کوتاه‌مدت و توجه به تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید به‌عنوان سه اولویت صمت»
  • «افزایش ۵میلیارد دلاری صادرات تا پایان سال»
  • «یافتن مشتریان جدید در بازارهای خارجی برای محصولات داخلی»
  • «انتخاب و اجرای ۳۶ پروژه برای افق میان‌مدت» .

بیشتر بخوانید:


وی افزود: در وزارت صمت سطحی از انباشتگی مساله را هم داریم که عموما به‌خاطر این است که فضای کسب‌وکار تغییر کرده و فناوری‌ها دگرگون شده‌اند، ولی ما همسو با اینها تغییر نکرده‌ایم .

اولویت های صنعتی امین

امین گفت: اگر بخواهیم اقتصاد و به‌طور خاص بخش صنعت کشور متحول شود، باید ۲ کار انجام دهیم. تمرکز بر اولویت‌های صحیح نخستین اصلی است که به آن توجه خواهم کرد. مهم است که اولویت‌های تولید را به دقت شناسایی و انتخاب کنیم. آنچه در بخش صنعت در اولویت ماست، شامل صنایع الکتریکی و الکترونیکی، تجهیزات، ماشین‌آلات صنعتی و وسایل نقلیه است که البته ۱۰ سال پیش هم به آن رسیده بودیم.

گام اول و دوم در وزارت صمت

گزینه پیشنهادی رئیسی برای وزارت صمت گفت: حجم صادرات تجهیزات الکترونیکی ۵/ ۱برابر صادرات نفت است و سهم بالایی از تجارت جهانی را دارد. بماند که استخراج و فروش نفت اشتغال چندانی ندارد، اما تولید تجهیزات صنعتی یا لوازم الکترونیکی اشتغال‌زاست. بنابراین در گام اول باید اولویت‌ها را درست انتخاب کنیم. دومین اولویت ما بهبود محیط کسب‌وکار است؛ همین چیزی که همه از آن می‌گویند و بارها تکرار شده که باید محیط کسب‌وکار را اصلاح کنیم. وقتی این حوزه اصلاح می‌شود، رقابت‌پذیری اصلاح می‌شود و بهره‌وری رشد می‌کند.

برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت

وی در ارتباط با اولویت های اجرایی خود بیان کرد: یکسری از اقدامات را در بازه زمانی ۶ماهه در حوزه تنظیم بازار انجام می‌دهیم در کوتاه‌مدت، چالش‌های اصلی را به شکل اورژانسی و فوری حل کنیم؛ سه اولویت برای دوره کوتاه‌مدت حول محور تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید می‌چرخند. البته در این بخش اولویت اول، تنظیم بازار است.

اصلاح نظام توزیع یا تنظیم بازار

فاطمی امین گفت: تورم ریشه‌های مختلفی اعم از نرخ ارز، سطح تولید و نقدینگی دارد. کاری که برای ۶ماه آتی می‌توان انجام داد، تمرکز بر اصلاح نظام توزیع است. یعنی اگر بتوانیم نظام توزیع را مخصوصا با اصلاح سامانه جامع تجارت نهایی کنیم و به مرحله اجرایی برسانیم، می‌توانیم بسیاری از مشکلاتی را که در نتیجه فشار نقدینگی رخ می‌دهد کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه تا پایان سال میزان صادرات را ۵میلیارد دلار افزایش می دهیم، گفت: برای همین هدف، باید این پیشران‌ها را به حرکت درآوریم؛ حتی اگر برای این کار تامین مالی کنیم. جدا از این سه اولویت کوتاه‌مدت، ما ۳۶ پروژه برای افق میان‌مدت انتخاب کرده‌ایم.

گزینه پیشنهادی وزارت صمت در گفت و گو با دنیای اقتصاد تصریح کرد: فرض ما این است که تحریم ادامه دارد و این ۵ میلیارد دلار منوط به رفع تحریم‌ها نیست. ما مجموعه مطالعاتی داشتیم که نتیجه آن امکان تحقق افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات تا پایان سال بوده است. ما ۵۰ کشور دنیا را که با آنها تبادلات یا ظرفیت ایجاد تبادل تجاری داریم، مورد مطالعه قرار داده‌ایم و به چهار دسته تقسیم کرده‌ایم. به‌طور مثال، گروه اول همسایگان هستند که همواره مورد توجه بوده‌اند. آن رشته فعالیت‌هایی که در حال حاضر ظرفیت خالی دارند مانند مصالح ساختمانی را در لیست صادرات قرار داده‌ایم. اینکه چه کشورهایی چه ظرفیت‌هایی دارند و ما در چه محصولاتی ظرفیت خالی داریم، بررسی شده است.

اقتصاد ایران باید بزرگ‌تر از مرزهایش باشد

وی افزود: در حال حاضر، سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار پتروشیمی صادر می‌کنیم که تراز اشتغال کمی دارد. باید به جریان کالا اشراف پیدا کنم. یعنی بدانیم هر کالایی چه میزان تولید دارد، این تولید در کجا انجام می‌شود، کجا انبار می‌شود، از کجا حمل می‌شود و به کجا می‌رود و کجا مصرف می‌شود. این اشراف اطلاعاتی بسیار کمک خواهد کرد که جریان کالا قابل رصد باشد.

تنظیم بازار با ۳ محور

امین گفت: تنظیم بازار با سه محور کلی مدیریت نظام توزیع برای کنترل نقدینگی، تامین مواد اولیه و رفع موانع تولید ، کنترل نرخ ارز امکان پذیر است.

ایده تامین مالی زنجیره ای

وی با اشاره به ایده تامین مالی زنجیره ای گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد مشکلات بنگاه‌های تولیدی در محیط کسب‌وکار، مربوط به بیمه تامین اجتماعی، تامین مالی و مالیات است. در مورد تامین مالی یک ایده بسیار خلاق و تجربه‌شده‌ای وجود دارد به نام «تامین مالی زنجیره‌ای» که حدود ۱۰ سال است در دنیا عملیاتی شده و در کشور ما نیز دفتری در بانک مرکزی برای تامین مالی زنجیره‌ای ایجاد شده است.

مالیات بر عملکرد تولید از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد برسد

این گزینه وزارت صمت گفت: در مورد مالیات نکته‌ای را آقای رئیسی اعلام کردند که مالیات بر عملکرد تولید از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد برسد و شیوه‌های مالیات ستانی هم باید اصلاح شود. محور دیگر تامین اجتماعی است؛ منتظریم که پس از مستقر شدن وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعاملی با این وزارتخانه داشته باشیم. اگر این سه نکته حل شود، ۸۰ درصد مشکلات فضای کسب‌وکار حل می‌شود.

۱۰ هزار مگاوات نیروگاه

وی در نهایت بیان کرد: موضوع دیگر هم موضوع برق است که برنامه‌ریزی کرده‌ایم ۱۰هزار مگاوات نیروگاه برای واحدهای تولیدی از سوی خود واحدهای صنعتی احداث شود که دیگر مشکلات برق گریبانگیر تولید نشود.

کد خبر 437239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =