قیمت خودرو با برنامه وزیر پیشنهادی ارزان می‌شود؟/  فاطمی امین می‌تواند ابرچالش‌ها را مهار کند؟

ابر چالش بدهی شرکت های تولید کننده به خصوص بدهی های خودرو سازها از جمله موضوعاتی است که در برنامه وزیر پیشنهادی صمت جایگاهی ندارد.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت، مهمترین اسناد بالا دستی خود را در قالب سیاست های کلی بخش صنعت و معدن، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف تنظیم کرده است. وی با نموداری از مولفه های تحلیل وضعیت داخلی به ظرفیت ها و فرصت های ایران پرداخته است.

وی اصلاح ساختار تولید و تجارت، گسترش و تقویت مدیریت زنجیره تامین، پیشرفت متوازن منطقه ای و اصلاح ساختار حکمرانی در صمت را از جمله راهبردهای خود در این برنامه بیان کرده است.

فربد زاوه، تحلیلگر بازارهای مالی در ارتباط با تحلیل برنامه های وزیر پیشنهادی صمت به صدای بورس گفت: با معرفی اعضای کابینه رئیسی جهت گیری کلی اقتصاد ایران تا حدودی مشخص خواهد شد. به نظر می رسد ابر چالش هایی همچون بحران صندوق های بازنشستگی، انظباط مالی، تورم، تعاملات بین الملل و تامین مالی مورد توجه برنامه وزرا قرار نگرفته است.

جایگاه ابر چالش ها در برنامه وزیر پیشنهای صمت کجاست؟

وی افزود: تامین مالی به عنوان مهمترین موضوع در اجرای پروژه ها از اهمیت بسیاری برخوردار اما در حال حاضر مغفول مانده است. ابر چالش بدهی شرکت‌های های تولیدکننده به خصوص بدهی های خودروسازها از جمله موضوعاتی است که در برنامه های وزرای پیشنهادی جایگاهی ندارد.

زاوه گفت: برنامه‌های اجرایی وزیر صمت همچون برنامه‌های وزرای پیشین بیشتر از آنکه برنامه‌ای مدون باشد، شبیه دفترچه اهداف است چرا که مصارفی ندارد و روش های رسیدن به اهداف مشخص نیست.

وعده‌هایی همچون تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو و تولید ۶ برابری لوازم خانگی در این برنامه ها با چالش بزرگی با نام بازار مصرف روبرو هستند چرا که مشخص نیست بازار مصرف این حجم از تولیدات کی و کجا قرار است در این ۴ سال ایجاد شود؟


بیشتر بخوانید:


این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: تضاد زیادی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت وجود دارد، در بخش خودرو از یک طرف کاهش تصدی گری دولت مطرح و از طرف دیگر موضوع جزئی خودروهای ناقص هم عنوان می شود.

وضعیت بازار خودرو با برنامه های وزیر پیشنهادی چگونه خواهد بود؟

وی بیان کرد: برنامه و هدف گذاری اگر در همین سطح برنامه‌های اعلامی بخواهد عملیاتی شود، با پدیده تورم و تشدید تورم در ۴ سال ریاست جمهوری رئیسی روبرو خواهیم بود.

وی تصریح کرد: رزم حسینی چند ماه پیش آماری مبنی بر وجود ۵۰۰ هزار خودرو در پارکینگ اعلام کرد که اگر این خبر صحت داشته باشد و به بازار عرضه شود، می توانیم امیدوارم باشیم که در کوتاه مدت با تثبیت و اندکی کاهش قیمت خودرو روبرو باشیم اما به نظر می رسد یا این عدد درست نیست و یا فروشنده ها قصد عرضه خودرو به بازار ندارند.

واکنش بازار به تحولات افغانستان

زاوه گفت: در حال حاضر در شیب افزایش قیمت خودرو هستیم و با توجه بر رویدادهای بین المللی و آنچه در افغانستان رخ داده شاهد ادامه افزایش قیمت خودرو خواهیم بود. اگر روند فعلی در اقتصاد ادامه پیدا کند، می تواند به موج های تورمی بسیار خطرناکی منجر شود و امکان چند برابر شدن قیمت خودرو در فاصله ۴ سال ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی نیز دور از ذهن نیست.

تبیین وضعیت داخلی در برنامه های فاطمی امین:

قیمت خودرو با برنامه وزیر پیشنهادی ارزان می‌شود؟/  فاطمی امین می‌تواند ابرچالش‌ها را مهار کند؟

قیمت خودرو با برنامه وزیر پیشنهادی ارزان می‌شود؟/  فاطمی امین می‌تواند ابرچالش‌ها را مهار کند؟

کد خبر 437145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =