۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
بازار بعد از تعطیلات چگونه است؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: باتوجه به ثبات قیمت‌های جهانی و حتی رشد جزئی همچنان می‌توان نمادهای ارزنده در گروه‌های دلاری یافت.

مژده ابراهیمی_ صدای بورس؛ در بازار امروز ۲۴ مرداد ماه شاخص با ۱۹ هزار واحد رشد به عدد حساس ۱،۵۰۰،۰۰۰ واحد رسید.

سپهر سعادت، کارشناس مدیریت دارایی سبدگردان داریوش گفت: حجم معاملات خرد امروز حدود ۸،۱۰۰ میلیارد تومان و شاهد خروج پول جزئی ۷۰ میلیارد تومانی بودیم. کاهش حجم معاملات امروز به دلیل رکورد شکنی چند روز اخیر حجم معاملات و رسیدن به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان امر طبیعی بود.

وی گفت: عدم عرضه صف خریدها نیز از دلایل دیگر کاهش ارزش معاملات نسبت به روز گذشته بود. از طرفی از هفته گذشته با گزارشات بانک مرکزی مبنی بر رشد بیش از ۴۰ درصدی پایه پولی نسبت به سال گذشته و همچنین اخبار مبنی بر تحقق بسیار کمتر از انتظار منابع بودجه در ۴ ماه ابتدایی سال جاری دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد ضمن آنکه سرنوشت اقتصادی کشور در ابهام بزرگی قرار دارد و امیدواریم تیم اقتصادی جدید اصلاحات جدی را در نظر داشته باشند.


بیشتر بخوانید: دژپسند برای تصمیمات غیر قانونی به قوه قضاییه معرفی می‌شود


این فعال بازار در ادامه گفت : بازار روز جاری در ابتدا کم حجم و کم رمق آغاز به کار کرد و اغلب شاهد درصدهای منفی در تابلو معاملات بودیم که البته با توجه به ارزش معاملات بالای ۱۰ هزار میلیارد تومانی چند روز گذشته کمی اصلاح و استراحت دور از انتظار نبود. اما پس از گذشت یک ساعت و قبل از شروع نیمه دوم، ورق بطور کامل برگشت و شاهد افزایش تقاضا در همه گروه‌ها به ویژه در گروه پالایشی بودیم که منجر به صف خرید در نمادهای شپنا و شتران نیز شد. در ادامه نیز همچنان شاهد رشد تقاضا در همه گروه‌های بازار بودیم. نکته مهم بازار امروز غلبه قابل توجه تقاضا بر عرضه در همه گروه‌ها بود بطوریکه هم در گروهای دلاری و هم غیر دلاری مانند خودرو و بانک این امر دیده می‌شد.
سعادت تبیین کرد: باتوجه به ثبات قیمت‌های جهانی و حتی رشد جزئی همچنان می‌توان نمادهای ارزنده در گروه‌های دلاری یافت. در فولادی ها فولاد و فخوز و فولاژ که هم طرح توسعه داشته و هم زنجیره کامل تولید فولاد را در اختیار دارند، گروه فلزی فملی و کاما در قیمت‌های ارزنده‌ای هستند.

وی ادامه داد: گروه پتروشیمی نیز اوره سازها با توجه به رشد قیمت فروش اوره صادراتی وضعیت بهتری دارند و نمادهای شیراز و کرماشا با p/e پایین‌تری نسبت به گروه در حال معامله هستند. در زغال سنگی‌ها، کزغال، لیدر صنعت زغال سنگ کشور، در قیمت‌های فعلی گزینه کم ریسک با بازده انتظاری بیشتر از شاخص ارزیابی می‌شود. گروه‌های غیردلاری نیز لاستیک سازان شرایط مناسبی دارند ضمن اینکه افزایش نرخ ۱۵ درصدی را هم در پیش خواهند داشت. در این گروه پیزد و پکرمان پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 437101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 0
    ننگ باد آن مسئولینی که این دنیا را دودستی گرفته اند و فکر می کنند آخرتی در کار نیست و یا فکر می کنند برای همیشه تو این دنیا هستند و فکر می کنند که مردن برای همه هست بجز خودشان . واقعا شرم هم خوب چیزیه . کمی بخود بیایید.
  • تربچه IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 0
    من نمیدونم چرا شاخص صعودیه ولی پرتفوی ما تغییری درش ایجاد نشده که هیچ هرباری هم که نگاهش میکنی داره ضرر میده؛ اینکه شاخصو دارن الکی دستکاری میکنن کاملا مشخصه
  • حسین IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    از سازمان بورس درخواست داریم تعداد 500سهم پالایش یکم را به1000سهم برای خریداران اولیه افزایش دهد تا پس از یکسال زیان خریداران این سهم جبران شود