دلیل قانون شکنی وزارت نیرو / چرا برق در بورس انرژی فروخته نمی شود؟

بر اساس قانون، تمام برق تولیدی کشور باید در بورس انرژی به فروش برسد، اما توانیر کوتاهی می کند.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ مشکل قطعی برق، صنایع ایران را با چالش جدی روبرو کرده است، بر اساس قانون عرضه و تقاضای برق باید در بورس انرژی تعیین قیمت شود اما قیمت گذاری به شکل دستوری و خارج از بورس انجام می شود، بسیاری از کارشناسان راهکار رهایی مشکلات صنایع را عرضه برق در بورس عنوان می کنند.

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی در گفت و گو با صدای بورس اظهار کرد: از ابتدای سال تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ارزش معاملات در بورس انرژی ۴۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مشابه سال پیش ۵ درصد رشد داشت. ارزش معاملات امسال برق در بورس انرژی بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان بود که نسبت به دوره مشابه قبل از لحاظ ارزشی ۹۰ درصد و از نظر حجم ۵۸ درصد رشد داشته است که اگر همراهی انجام شود و فعالیت های وزارت نیرو بر اساس قانون انجام شود، حجم و ارزش معاملات در بورس انرژی افزایش خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تمامی برق تولیدی کشور در بورس انرژی معامله نمی شود، بیان کرد: بر اساس نص صریح قانون( قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی و برنامه ششم توسعه)‌ باید برق در بورس عرضه شود اما وزارت نیرو در اجرای این قوانین کوتاهی می کند.

وزارت نیرو در سه نقش اصلی یک تراژدی

وی دلیل این موضوع را ساختار تولید و فروش برق عنوان کرد و گفت: توانیر به عنوان بازوی عملیاتی وزارت نیرو، همچنان که خریدار و فروشنده برق است، سیاست گذار برق است. وقتی همه نقش ها را به یک سازمان می دهیم، ساز و کار رقابتی عرضه و تقاضا دچار مشکل می شود.


بیشتر بخوانید:


مدیرعامل بورس انرژی بیان کرد: بر اساس قانون، مراکزی که بیش از ۵ مگاوات در روز برق مصرف می کنند باید از بورس انرژی برق خود را تامین کنند اما وزارت نیرو به شکل مستقیم با این شرکت ها برای تامین برق قرارداد امضاء می کند.

انرژی، پیشران اقتصاد است

وی با بیان اینکه انرژی پیشران اقتصاد است و در کشورهایی که به دنبال توسعه هستند، بورس انرژی فعالی دارند، گفت: خرید و فروش برق در بورس انرژی راهکاری است که در تمام کشورهای صنعتی اجرایی می شود. ساختار معاملات برق ایران باید مورد بازنگری قرار گیرد، تا بتوان مشکل برق را با حضور بخش خصوصی حل کرد.

کد خبر 437045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =