بررسی عملکرد سود و زیان «شغدیر»

PVC از معروف‌ترین محصولات در صنعت پتروشیمی است که بعد از اتیلن و پروپیلن‌ها بیشترین تولید را در کارخانه‌های پتروشیمی دارد.

به گزارش صدای بورس،حدود نیمی از PVC دنیا در صنعت ساختمان استفاده می‌شود و مابقی آن در صنعت پزشکی، خودرو، الکترونیک و... کاربرد دارد. یکی از مزیت‌های PVC نسبت به محصولات مشابه این است که این محصول برای استفاده، استحکام بیشتر و قیمت مناسب‌تر دارد.

در بازار سهام نمادهای "شغدیر" و "شپترو" این محصول را تولید می‌کنند. به علاوه شرکت پتروشیمی اروند که اخیرا با نماد "اروند" در بورس تهران پذیرفته شده است و در صف عرضه اولیه در بازار سهام قرار دارد، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان PVC در ایران شناخته می‌شوند.

کاربردهایPVC

یکی از مزایای تولیدPVC این است که بهای تمام شده کمی دارد و در نتیجه برای مصرف کنندگان ارزان تمام می شود. PVC می تواند در دو حالت سخت یا منعطف ساخته شود. به حالت سخت PVC، در اصطلاحUPVC می گوییم. این نوع از PVC که دارای مقاومت بالایی است، در ساخته لوله، در و پنجره های دو جداره استفاده می شود. علاوه بر این از PVC در تولید لوله های آب و فاضلاب استفاده می شود. براین اساس اصلی ترین مصرف این ماده ارزشمند در صنعت ساختمان است. یکی دیگر از کاربردهایPVC در تولید کارت های اعتباری، مترو و... است که این روزها در گستره جهانی استفاده زیادی دارد. PVC کاربردهای زیادی در صنعت دارد، اما این دو نمونه از اصلی ترین کاربردهای PVC است.

معرفی شرکت

شرکت پتروشیمی غدیر در سال ۱۳۸۹ با ظرفیت حدود ۵۰% ظرفیت اسمی فعالیت خود را آغار نمود و در کنار پتروشیمی اروند، بندر امام و آبادان تامین کننده PVC داخل کشور بوده است. شرکت پتروشیمی غدیر دارای محصول PVC با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ هزارتن و VCM با ظرفیت ۱۵۰ هزارتن می‌باشد. پتروشیمی غدیر حدود ۱۶% ظرفیت اسمی و ۲۱% سهم عملیاتی کل تولیدات داخل را دارا می‌باشد. مقصد صادراتی پتروشیمی غدیر کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، هندوستان، آفریقا، حوزهCIS، ترکیه و اروپای شرقی می‌باشد.

موضوع فعالیت

ایجاد و اداره واحدهای تولیدی در زمینه های صنایع شیمیایی، نفت و پتروشیمی، مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل و یا خارج از کشور، انجام عملیات تدارکـاتی و بازرگانی در ارتباط با موضوع شرکت، انجام کلیه عملیاتی که بصورت مستقیم و غیر مستقیم برای تحقق اهداف شرکت لازم و مفید بوده و یا در جهت اجرای موضوع شرکت ضرورت داشته باشد، ایجاد واحدهای آزمایشی و تحقیقاتی به منظور کسب دانش فنی و تحصیل و خرید هر گونه دانش فنی، امتیاز و عقد قراردادهای مربوطه، انجام امور بررسی و ارائه خدمات مشاوره ای و مهندسی و مدیریت اجرا, بهره برداری از کارخانه تولیدVCM (به ظرفیت سالانه ۱۵۰،۰۰۰ تن ) وPVC (به ظرفیت سالانه۱۲۰،۰۰۰ تن) در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی از ابتدای سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

محصولات

محصول تولیدی شرکت وینیل کلراید مونومر (VCM) با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن و پلی ونیل کلراید (PVC) با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن در سال است که یکی از مهمترین محصولات در زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی است. PVC محصول نهایی شرکت است که نوعی پلاستیک خشک با چگالی بالاست. این پلیمر، سومین پلیمر پرمصرف جهان است که به دو صورت سخت و منعطف تولید می شود و در صنایع بسیاری ازجمله صنایع ساختمانی، پزشکی، خودرو و الکترونیک استفاده می شود. گرید محصول تولیدی شغدیر S۶۵ است که بیشتر در تولید لوله، البسه و کابل های برق به کار می رود.

نکته اینکه پلیمرها از به هم چسبیدن مولکول های مشابه به نام مونومر تشکیل می شوند. ماده اولیه تولیدPVC مونومری به نام وینیل کلراید (VCM) است. از به هم چسبیدن مونومرهای VCM، پلی وینیل کلراید یا همان PVC تولید می شود. به عبارت دیگر، برای تولید PVC باید ابتدا VCM تولید شود.

موقعیت جغرافیایی

پتروشیمی غدیر در سایت سه منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار واقع شده است.

وضعیت سهم

بررسی عملکرد سود و زیان «شغدیر»
روند سودآوری و تقسیم سود

سودآوری شرکت پتروشیمی غدیر در سالهای اخیر روند صعودی داشته و شرکت به دلیل وضعیت عملیاتی مناسب و بهبود وجوه نقد در اختیار آن در سال های اخیر، تقسیم سود مناسبی داشته است.

سود تقسیمی در سال ۱۳۹۹ بیش ۹۸ درصد سود پایه هر سهم بوده است.

بررسی عملکرد سود و زیان «شغدیر»

وضعیت ترازنامه شرکت

شرکت مانده تسهیلات ندارد؛ همچنن وجه نقد و سود انباشته مناسبی دارد (که از این محل سود نقدی بالایی را تقسیم کرد). در پایان پایان سال ۱۳۹۹ مهمترین اقلام ترازنامه ای پتروشیمی غدیر و مقایسه آنها با سال قبل به ترتیب زیر است.

عمده افزایش بدهی ها مربوط به پرداختنی ها و ذخیره مالیات است. دارایی های شرکت نیز عمدتاً به دلیل افزایش وجه نقد (سود انباشته) رشد کرده است.

بررسی عملکرد سود و زیان «شغدیر»

بررسی عملکرد سود و زیان «شغدیر»

درآمد عملیاتی

شرکت در سال ۱۳۹۹ به میزان ظرفیت اسمی تولید داشته است. با توجه به پایدار بودن نسبی سطح تولید و فروش شرکت در چند فصل اخیر، مقدار تولید سال مالی ۱۴۰۰را برابر با ظرفیت اسمی فرض می کنیم.

شغدیر در سالهای گذشته کمی بیشتر از یک سوم محصول خود را صادر کرده و مابقی را در بازار داخل فروخته است. فروش و بهای مواد مصرفی شرکت تاثیر زیادی از نرخ دلار و قیمت های جهانی اتیلن وPVC می پذیرند و از این رو، رشد شدید نرخ دلار رشد حاشیه سود شرکت را به دنبال داشته است. به ویژه در یک سال گذشته، رشد قیمتهای جهانی نیز این امر را تشدید کرده است.

بررسی عملکرد سود و زیان «شغدیر»

درآمد عملیاتی

نرخ فروش PVC صادراتی به نرخ های منطقه‌ای وابسته است و نرخ فروش داخل نیز که عمدتا در بورس کالا معامله می‌شود طبعا با افزایش قیمت های جهانی افزایش می‌یابد.

بررسی عملکرد سود و زیان «شغدیر»

بهای تمام شده

ساختار بهای تمام شده شرکت نشان می دهد که مهمترین بخش از بهای تمام شده شرکت مربوط به مواد مستقیم مصرفی آن است. در نتیجه، مهمترین فاکتور در بهای تمام شده شرکت نرخ جهانی ماده اولیه اصلی شرکت یعنی اتیلن است که همبستگی بالایی با نرخ نفت دارد. بیش از ۶۰ درصد مبلغ مواد مستقیم مصرفی مربوط به خرید اتیلن است و نرخ خرید آن به قیمت‌های منطقه‌ای وابسته است که در سال‌های آتی با افزایش تولید اتیلن به نظر می‌رسد قیمت اتیلن روندی نزولی داشته باشد.

بررسی عملکرد سود و زیان «شغدیر»

هزینه های سربار

در هزینه های مربوط به سربار ساخت، حقوق و دستمزد بخش زیادی را به خود اختصاص داده است و رشد آن در سال ۹۹ به دلیل اصلاح طرح طبقه بندی مشاغل بوده است.

بررسی عملکرد سود و زیان «شغدیر»

هزینه های عمومی ، اداری و فروش

هزینه های عمومی، اداری و فروش شرکت با توجه به نرخ تورم ۳۵% در جدول زیر ارائه شده است.

بررسی عملکرد سود و زیان «شغدیر»
صورت سود و زیان

براساس مفروضات فوق صورت سود و زیان شرکت برای سال مالی آتی به صورت زیر پیش بینی می شود.

پتروشیمی غدیر در سال مالی ۹۹ سودی معادل ۱۳.۲ هزار میلیارد ریال شناسایی کرده است.

بررسی عملکرد سود و زیان «شغدیر»

تحلیل حساسیت سودآوری شرکت با دو متغیر نرخ دلار و نرخ PVC در جدول زیر آمده است.

بررسی عملکرد سود و زیان «شغدیر»

با توجه به محاسبات فوق نسبت P/E Forward شرکت در محدوده ۴ تا ۵ واحد قرار دارد که (با در نظر گرفتن درصد مناسب تقسیم سود شرکت) می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری بلندمدت باشد. لازم به ذکر است که ریسک هایی همچون ریسک کاهش نرخ های فروش و نرخ ریالی دلار) برای این شرکت قابل توجه است و می توانند تغییرات زیادی را در سودآوری شرکت ایجاد نمایند؛ از این رو توجه به این ریسک ها در تصمیم به سرمایه گذاری در سهام چنین شرکتی ضروری است.

منبع: کارگزاری امین آوید

کد خبر 436500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =