۷ گانه تعادل بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر دولت معتقد به افزایش نرخ ارز همگام با تورم باشد بهترین اقدام ممکن برای بازار سرمایه خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، سلمان بابایی‌زاده، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطلب بالا افزود: مسایلی مانند به تعادل رسیدن معاملات سهام، کاهش هیجان منفی و کاذب و بازگشت منطق به معاملات، ریزش شدید قیمت‌ها و جذاب شدن آنها برای خریداران، نزدیک شدن به فصل مجامع و کاهش نرخ بهره بین بانکی از جمله عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس تلقی می‌شوند.

بابایی‌زاده افزود: تحلیل محور شدن معاملات بورس را از ویژگی‌های رشد اخیر بازار اعلام کرد و افزود: اخیرا صنایع و شرکت‌های حاضر در بورس براساس عملکرد و سودآوری خود به صورت مثبت و منفی یا متعادل مورد معامله قرار می‌گیرند.

وی به رخدادهای مهم و موثر بر معاملات بازار سهام اشاره کرد و گفت: اکنون بازار به تعادل نسبی رسیده است و قیمت بسیاری از سهام حاضر در بازار برای خرید مناسب است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با افت قیمت، خریداران برای میان مدت در سمت خرید حاضر می‌شوند و با رشد قیمت فروشندگانی که تجربیات چندماه گذشته را دارند از ترس اصلاح احتمالی بازار در سمت فروش حاضر می‌شوند.

وی گفت: با وجود چشم‌انداز مثبت در میان مدت برای بازار اما ابهام‌های بزرگ مانند کیفیت احیای برجام، وضعیت نرخ دلار و نحوه ادامه آزادسازی قیمت‌ها باعث احتیاط در معاملات بورس شده است.


بیشتر بخوانید:


بابایی‌زاده با اشاره به اینکه بنا بر آمار اعلام شده از طرف بانک مرکزی، نقدینگی به سرعت در حال رشد است، افزود: اگر چشم‌انداز احیای برجام در کوتاه‌مدت از بین برود، موج تورمی شدیدی به راه خواهد افتاد که این اتفاق باعث رشد اسمی سود شرکت‌ها و همچنین ایجاد جریان نقدینگی که برای حفظ قدرت خرید به سنگر بورس پناه می‌آورند، خواهد شد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در صورت احیای برجام، اگر دولت معتقد به سرکوب نرخ دلار باشد سهام داخلی که از نظر نسبت قیمت به سود در محدوده جذابی قرار دارند و از قیمت گذاری دستوری نیز خارج شده‌اند می توانند مناسب برای سرمایه‌گذاری باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت معتقد به افزایش نرخ ارز همگام با تورم باشد بهترین اقدام ممکن برای بازار سرمایه خواهد بود و سرمایه‌گذاری میان‌مدت را جذاب می کند.

بابایی زاده در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد: اکنون تا روشن شدن ابهامات سیاسی و تعیین مسیر پارامترهای کلان اقتصادی، بازار سرمایه در حالت تعادل قرار دارد و همراه با سودآوری شرکت‌ها، در محدوده میانگین تاریخی نسبت قیمت به سود حرکت خواهد کرد.

کد خبر 436268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =