0 تا 100 اوراق اجاره به زبان ساده! نحوه معامله، سرمایه گذاری و ...

یکی از انواع اوراقی که معمولاً طرف‌داران مخصوص به خود را دارد، اوراق اجاره است. شاید کمتر این نام این اوراق را شنیده باشید، اما دانستن تعریف و نحوه معامله آن خالی از لطف نیست و ممکن است برای شما در سال‌های آینده، سودهای خوبی را بسازد.

در واقع اوراق اجاره، یکی از بهترین ابزارهای مالی است که توسط شرکت‌های مختلف احتمال دارد در طول چندین سال انتشار پیدا کند و شما از آن بهره‌مند شوید. توصیه می‌شود که ادامه مطالب را دنبال کنید تا با 0 تا 100 اوراق اجاره به خوبی آشنا شوید.

اوراق اجاره چیست؟

اگر بخواهیم آنچه در قانون برای تعریف این اوراق آمده است را بگوییم: در واقع اوراق اجاره، نوعی بدهی برای شرکت محسوب می‌شود که دارندگان آن، یک نوع مالکیت مشاع را دارا هستند. حالا شاید این تعریف مقداری سخت باشد و درک کاملی از آن پیدا نکنید، به همین دلیل سعی شده است تا در ادامه، این تعریف را با بیان بسیار بهتری برای شما توضیح دهیم.

خب شاید در همین ابتدای کار این سؤال برای شما پیش بیاید که اگر این اوراق به عنوان بدهی برای شرکت محسوب می‌شود، چرا باید آن را عرضه کند؟ این سؤال بسیار کلیدی است و برای پاسخ به آن می‌توان گفت تا شرکتی نیاز مالی برای خرید وسایل مورد نیاز خود را نداشته باشد، هرگز این اوراق را منتشر نخواهد کرد و خبری از آن نخواهد بود.

نکته قابل تأمل در این زمینه، این است که اگر به طور مثال یک معدن مس که در بورس نیز سهامش منتشر شده است، نیاز به خرید چندین بیل مکانیکی با قیمت بسیار هنگفت را داشته باشد، اما از عهده تأمین مالی آن بر نیاید تا خرید را انجام دهد یا اینکه به دارایی نقد نیاز داشته باشد، در این صورت با هدف پیشرفت در تولید و افزایش سوددهی شرکت و معدن، اوراق اجاره برای سرمایه گذاران منتشر می‌شود.

توجه کنید که هر برگ از این اوراق، قیمتی با ارزش اسمی 1 میلیون ریال را در ابتدای کار دارد و شما باید در حد توان خود، آن را خریداری کنید.

انواع اوراق اجاره

توجه کنید که، تا به این جای کار مفهوم اصلی این که، اوراق اجاره از جنس بدهی است را متوجه شدیم. حالا نوبت به آن می‌رسد که مشاع بودن آن را برای شما روشن کنیم. در اصل شرکت رقم بزرگی را به عنوان اوراق منتشر خواهد کرد، حال افراد زیادی به‌صورت مشترک و مشاع این اوراق را خریداری کرده‌اند تا به شرکت کمک کنند که دارایی مالی ثابتی را مانند بیل مکانیکی تهیه کند.

پس مشاع بودن آن را نیز از توضیح بالا متوجه خواهید شد. مطالعه مقاله "اوراق تسهیلات مسکن" را توصیه می کنیم.

نکات بسیار مهم در ارتباط با اوراق اجاره

به احتمال یاد، با خواندن مطالب بالا، تنها تعریف مختصری از اوراق اجاره را یاد گرفته‌اید و هنوز سؤالات زیادی در ذهن شما وجود دارد. به همین دلیل سعی شده است تا نکات مهم در این زمینه را برای شما بازگو کنیم تا به‌صورت کامل با آن آشنا شوید. به دلایلی که گفته شد سعی کنید تا ادامه مطالب را از دست ندهید.

  • به عنوان نکته اول، می‌توان گفت که خرید هر برگ از این اوراق اجاره، برای تمامی شرکت‌ها با ارزش اسمی 1 میلیون ریال منتشر می‌شود و شرکتی نمی‌تواند عدد بزرگ‌تری را پیشنهاد دهد. همچنین علاوه بر آن، میزان سود دریافتی و مدت اوراق اجاره در همان ابتدا مشخص است و نقطه کوری در این اوراق وجود ندارد که شما را نگران کند. (برای محاسبه ارزش شرکت می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.)
  • اوراق اجاره مانند اوراق مشارکت، سود ثابتی را به شما پرداخت خواهد کرد، اما تفاوت‌هایی نیز با این اوراق دارد که از حوصله این مقاله خارج است.
  • امکان از دست رفتن کل سرمایه و اوراق اجاره شما در صورت عدم بیمه توسط شرکت وجود دارد. پس به این نکته هنگام خرید این دارایی توجه ویژه داشته باشید.
  • همچنین شرکتی که قصد انتشار اوراق اجاره را دارد، باید به منظور ارتباط با سرمایه گذاران، شرکت کوچک دیگری را تأسیس کند که با نام واسطه شناخته خواهد شد. علاوه بر این شرکت اصلی با نام بانی نیز شناخته می‌شود تا در صورت شنیدن نام واسطه و بانی، نقش آن‌ها را بدانید.
  • لازم است برای اینکه ریسک اوراق اجاره پایین‌تر بیاید و سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کند، شرکت ضامن سود نیز برای خود داشته باشد تا در صورتی که به هر علتی در مواقع ضروری، شرکت نتوانست سود ماهانه را به سرمایه گذاران پرداخت کند، ضامن از عهده آن بربیاید و سود هر سهم به موقع پرداخت شود.

اوراق اجاره سهام

  • نکته بسیار مهم دیگری که باید در این زمینه بدانید، این است که در ابتدای خرید اوراق اجاره، این کار با دو شرط انجام خواهد شد. دو قالب اصلی آن، اوراق اجاره با شرط تمکین و اوراق اجاره با شرط اختیار فروش است. توجه کنید در صورتی که شما احساس می‌کنید دارایی خریداری شده توسط شرکت (هواپیما، بیل مکانیکی یا هر دارایی ثابت دیگری) ارزشمند است و پس از اتمام زمان اوراق اجاره، ارزشش بسیار بالا خواهد رفت، شما می‌توانید اوراق اجاره خود را با شرط تمکین خریداری کنید تا پس از اتمام دوره، دارایی در تملک شما قرار بگیرد.

همچنین اگر اوراق اجاره را با شرط اختیار فروش خریداری کنید، شما قادر خواهید بود تا با ارزش روز، دارایی خود را بفروشید. اما نکته مهم در این زمینه، این است که اگر ارزش اسمی اوراق اجاره از 100 هزار تومان به 90 هزار تومان رسیده باشد، شما دیگر سود نکرده‌اید و از همین بابت شرکت موظف است تا مبلغ اسمی را برای شما پرداخت کند تا دچار ضرر احتمالی نشوید. مطالعه مقاله "اوراق اختیار معامله چیست" را پیشنهاد می کنیم.

انواع اوراق اجاره

در خصوص انواع اوراق اجاره می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• اوراق اجاره تأمین دارایی

در واقع این اوراق اجاره، در زمانی که شرکت قصد خرید دارایی ثابتی را داشته باشد، منتشر می‌شود و دو شرط تمکین و اختیار فروش پس از اتمام تاریخ اوراق، از ویژگی‌های مهم این اوراق تامین دارایی است. معمولاً در این روش دست سرمایه گذاران بازتر است و امکان سودآوری بیشتری نیز در صورت بروز تورم شدید وجود دارد.

• اوراق اجاره تأمین نقدینگی

این نوع اوراق اجاره برای خرید دارایی‌های ثابت نیست و شرکت تنها قصد تأمین پول نقد برای پرداخت بدهی‌های خود را دارد. در این صورت سرمایه گذاران با خرید اوراق از واسطه، موجب خواهند شد تا واسطه همین اوراق را دوباره به بانی اجاره دهد. توجه کنید که امکان از بین رفتن دارایی در این اوراق کمتر از نوع قبلی است.

• اوراق اجاره رهنی

توجه کنید که بانی در این نوع اوراق، بانک یا مؤسسات مالی هستند که این اوراق معمولاً به شرط تمکین منتشر می‌شود.

نحوه معامله اوراق اجاره

معمولاً این اوراق اجاره توسط بانک یا در فرا بورس و به عنوان اوراق اجاره سهام، در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد و برای خرید آن، شما باید در ابتدا در یکی از کارگزاری‌ها اقدام به اخذ کد بورس خود کنید تا بتوانید خرید خود را به‌صورت آنلاین و بی‌درد سر انجام دهید.

و در آخر ...

در ابتدا تلاش کردیم تا به‌صورت کلی، تعریفی از اوراق اجاره داشته باشیم. همچنین در ادامه سعی شد نکات مهم برای خرید این اوراق را بیان کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید. در پایان این مقاله نیز انواع اوراق اجاره را بیان کردیم تا نحوه معامله آن را به راحتی یاد بگیرید. توصیه می‌شود اگر سؤالی در ارتباط با اوراق بدهی دارید، در قسمت نظرات ما را مطلع کنید تا پاسخ شما را در سریع‌ترین زمان بدهیم.

کد خبر 434608

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =