تغییر بازار با نمادهای شاخص ساز/ نیمی از نمادها در صف فروش

شفاف سازی پالایش نفت بندرعباس در افشای اطلاعات الف و خبر افزایش سود خالص هر سهم شرکت مهترین اتفاق هفته گذشته بود.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ در هفته گذشته؛ آنچه باعث تغییرات جزئی در بازار شد، ناشی از تاثیر نمادهای بزرگ شاخص ساز است در حالی که بیش از نیمی از نمادهای بازار گاه در صف های فروش قفل هستند.

سیمین شایقیان، کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: معاملات اولین روز هفته جاری بورس تهران، شاخص کل با نزول ۶ هزار و ۹۷۳ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۴۴ هزار و ۸۷۲ واحد رسید. در پایان این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل، ۱۸۰ درصد و ارزش صف های فروش در حدود ۱.۵ درصد افزایش یافت. لازم به ذکر است که شاخص هم وزن در پایین ترین میزان ۸ ماهه اخیر خود قرار گرفت و در سطح ۳۷۸ هزار و ۴۵۳ واحدی ایستاد.

‎وی افزود: شاخص هم وزن در روز شنبه متوقف نشد و با کاهش جزئی ۰.۳۲ درصدی در روز یکشنبه کار خود را به اتمام رساند. همچنین ارزش معاملات خرد نیز با افت ۱۰ درصدی نسبت به روز شنبه به رقم ۲ هزار و ۹۸۲ میلیارد تومان رسید.

‎این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: روز دوشنبه حدود ۱۲۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد. "کگل"، "شستا" و "فولاد" با روند مثبت و نمادهای "وپارس"، "وسخوز" و "وامید" با روندی منفی به کار خود پایان دادند. بیشترین حجم معاملات نیز در صنعت خودرو سازی در نمادهای "خپارس"، "خودرو" و "خبهمن"، در صنعت ساختمانی نماد "کرمان" و در صنعت بانکی روی نماد "وتجارت" تجربه شد.

‎شایقیان عنوان کرد: روز سه شنبه بازار در نیمه اول معاملات بازار، ارزش معاملات به ۶۷۳ میلیارد تومان رسید و گروه‌های پالایشی، بانکی و خودرویی تاثیر مثبتی در شاخص کل گذاشتند. نمادهای "فارس"، "خودرو" و "شپنا" از نمادهای مثبت در بازار و نمادهای "فملی"، "تنوین" و "وسخوز" از نمادهای منفی و موثر در شاخص کل بودند. نهایتا معامله گران برای نمادهای "خودرو" و خگستر" در صف خرید نشستند و در فرآورده های نفتی معاملات را در رنج قیمتی مثبت به انجام رساندند. نمادهای پالایشی قیمت های مثبت و نماد های روانکار معاملات منفی را تجربه کردند.

‎وی تصریح کرد: در نهایت روز چهارشنبه "فملی"، "فارس" و "شپنا" سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند و "نوری" ، "کگل" و "شپنا" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس داشتند."ولکار"، و "شپنا" سه نماد پرتراکنش بورس روز آخر هفته جاری بودند. در این روز شفاف سازی شبندر توضیحی برای معاملات مثبت صنعت پالایشی آورد. زیرا شرکت پالایش نفت بندرعباس در افشای اطلاعات الف خود در سامانه کدال اطلاع رسانی کرد که باتوجه به تغییر در نرخ نفت خام و فرآورده های اسفند ۱۳۹۸، تغییر در فروش فرآورده های سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ صورت گرفته و سود خالص هر سهم شرکت در پایان سال ۱۳۹۹ از ۲۸۱ تومان به ۴۰۹ تومان افزایش یافته است. آنچه باعث تغییرات جزئی در شاخص است، ناشی از تاثیر نمادهای بزرگ شاخص ساز است و این درحالیست که بیش از نیمی از نمادهای بازار بعضا در صف های فروش قفل هستند؛ اگرچه این صف ها حجم خاصی نمی خورند.


بیشتر خوانید:



وی ادامه داد: شاخص هم وزن در روز شنبه گذشته متوقف نشد و با کاهش جزئی ۰.۳۲ درصدی در روز یکشنبه کار خود را به اتمام رساند. در روز یکشنبه ارزش معاملات خرد با افت ۱۰ درصدی نسبت به روز شنبه به رقم ۲ هزار و ۹۸۲ میلیارد تومان رسید. همچنین بیشترین حجم معاملات در صنعت خودروسازی در نمادهای "خپارس"، "خودرو" و "خبهمن"، در صنعت ساختمانی نماد "کرمان" و در صنعت بانکی روی نماد "وتجارت" تجربه شد. روز سه شنبه بازار در نیمه اول معاملات بازار، ارزش معاملات به ۶۷۳ میلیارد تومان رسید و گروه‌های پالایشی، بانکی و خودرویی تاثیر مثبتی در شاخص کل گذاشتند و در نهایت روز چهارشنبه "فملی"، "فارس" و "شپنا" سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند و "نوری" ، "کگل" و "شپنا" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

شایقیان گفت: به نظر می رسد در هفته جدید نیز روال مشابهی را مشاهده کنیم و بازار در حال کف سازی است.

کد خبر 434377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =