تعریف صندوق سرمایه گذاری مختلط + لیست صندوق های مختلط

ما در این مقاله می‌خواهیم درباره صندوق سرمایه‌ گذاری مختلط، شرایط و موقعیت این صندوق‌ها توضیحاتی را خدمت شما عرض نماییم. این نوع صندوق در اصل از نظر میزان ریسک و همین طور مقدار سوددهی چیزی بین صندوق درآمد ثابت و صندوق سهام است که راجع به هر دوی این صندوق‌ها در مقالات قبلی توضیحاتی را برایتان شرح داده‌ایم.

در صندوق سرمایه‌ گذاری مختلط میزان ریسک کمتر از صندوق سهام است و میزان سود بیشتر از صندوق درآمد ثابت. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا هرآنچه را که باید درباره این صندوق‌ها بدانید، برایتان شرح دهیم.

صندوق سرمایه‌ گذاری مختلط چیست؟

این نوع از صندوق‌ها اغلب مواقع، دارایی را که در نزدشان است به این شکل سرمایه‌گذاری می‌کنند که دارایی‌هایشان را به نسبت ۴۰ تا ۶۰ درصد در بازار سهام و در اوراق درآمد ثابت به همین میزان در نظر می‌گیرند و به این صورت ریسک را بین آن‌ها تقسیم می‌کنند.

صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست

این ترکیب دارایی‌ها در اصل تأثیر واضح و مستقیمی بر روی سودآوری و میزان ریسکی دارد که صندوق‌ها با خودشان به همراه می‌آورند. هر قدری که صندوق در بازار سهام بیشتر سرمایه گذاری کند به این معنی خواهد بود که سود هر سهم را افزایش داده و به همان مقدار هم ریسک حاصل از سرمایه‌گذاری را بالا برده است. به این دلیل می‌توان گفت که بازار بورس از حیث رقابت و همین طور ریسک نسبت به صندوق با درآمد ثابت بسیار پرتنش‌تر و غیر قابل پیش‌بینی است.

کارکرد صندوق سرمایه‌ گذاری مختلط

این صندوق نسبت به سایر صندوق‌های موجود دارای ترکیب دارایی بسیار متنوع‌تر و بهتری است. از این بابت این را می‌گوییم که نیمی از سرمایه‌ای را که جذب کرده‌اند در صندوق‌ سرمایه گذاری با درآمد ثابت که از ریسک کمتری برخورداراند، ذخیره شده است.

در اصل این نوع از صندوق‌ها از نظر مقدار بازدهی و ریسک مورد نظر حد وسط صندوق‌های سهامی و صندوق‌های با درآمد ثابت هستند.

سهامی اوراق با درآمد ثابت
۴۰ تا ۶۰ درصد ۴۰ تا ۶۰ درصد

مزایای صندوق سرمایه‌ گذاری مختلط

همان طور که پیش‌تر گفتیم، این صندوق‌ها سعی کرده‌اند که در واقع هر دو خصوصیت صندوق‌های سهامی و همین طور صندوق‌های با درآمد ثابت را با همدیگر در یک چارت داشته باشند.

به نوعی اگر بخواهیم راحت‌تر بیان کنیم، باید بگوییم: به دلیل این‌که هم در بخشی از بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند که دارای ریسک زیادی است و هم در بخشی که از میزان ریسک کمتری برخوردار است، نوسانات قیمتی ناچیزی دارد، می‌تواند به راحتی سرمایه فراوانی حاصل کنند.

مزایای صندوق‌ های سرمایه گذاری برای اشخاص در ایران

باتوجه‌ به شرایط کنونی بازار و از لحاظ موقعیت سیاسی - اقتصادی که در آن قرار گرفته‌ایم، بهترین صندوق های سرمایه گذاری هستند، چراکه هم به نوعی از ریسک بازار بورس و اوراق بهادار در شرایط کنونی کم می‌کنند و هم بازده مناسبی از سودی که معقول است را به دست سرمایه‌گذار می‌رساند.

حالا نوبت به این رسیده که ببینیم مزایای این صندوق‌ها چیست و برای چه یکی از گزینه‌های مهم سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی استفاده از این صندوق‌ها برای دریافت و کسب سود بیشتر در بازار است. در زیر به بخش عمده و مهمی از مزایای این مدل از صندوق‌ها اشاره کردیم و گفتیم که چرا این مزایا هر کدام از فاکتورهایی مهمی هستند که حتماً بایستی در نظرشان گرفت:

۱- توانایی کسب بازدهی زیادتر و ریسک کمتر

همان‌طور که اشاره کردیم به دلیل این‌که بخش قابل توجهی از این سهام‌ها در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌شوند، پس سود حائز اهمیت و بازدهی بیشتری دارند.

سرمایه گذاری در سپرده‌های بانکی و اوراق هم از سوی دیگر میزان ریسک را کاهش می‌دهد و خودش باعث می‌شود سود منطقی با ریسک پایین برای افراد فراهم آورد. در اصل این صندوق‌ها دو مزیت مهم و شگرف دارند که در عین بازدهی بالا و سودی که برای سرمایه‌گذاران حاصل می‌کنند، می‌توانند بسیار هم در برابر ریسک بازار سرمایه کنترل ایجاد نماید.

۲- سود زیادتر زمان رونق

سرمایه گذاری مختلط از این حیث خوب است که می‌تواند یک بالانس برای متوازن سازی به وجود آورد؛ بنابراین این متوازن سازی کمک می‌کند که به جای این‌که یک شبه پول دار شوید و یک شبه هم سرمایه خود را از دست بدهید، منطقی و با یک سود مناسب جلو بروید و اگر هم ریسکی گریبان گیرتان شد این‌طور نباشد که سرمایه‌تان را نابود کند و در آخر هیچ چیزی در دستان نماند.

۳- ضرر کمتر در زمان رکورد

یکی از عوامل بسیار مهم و کار آمد در این صندوق‌ها در این مورد خلاصه می‌شود که اگر رکودی در بازار حاصل شود و بازار سرمایه را در بر بگیرد، به دلیل این‌که بخشی از سهام در سپرده‌ها و اوراق بانکی سرمایه‌گذاری شده‌اند این توانایی را دارند نسبت به سایر بخش‌های دیگر ضرر کمتری را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

به عبارت دیگر به دلیل این‌که هم در بخشی از بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند که دارای ریسک زیادی است و هم در بخشی که از میزان ریسک کمتری برخوردار است، نوسانات قیمتی ناچیزی دارد، می‌تواند به راحتی سرمایه فراوانی حاصل کنند.

صندوق سرمایه گذاری مختلط مناسب چه اشخاصی است؟

این صندوق‌ها مناسب افرادی هستند که در بازار نه به دنبال سودهای هیجانی و خرق عادت هستند و نه به دنبال این‌که بخواهند پولشان را در جایی بخوابانند که در آخر سال هم از تورم افسارگسیخته عقب بمانند.

در اصل اگر شما هم یک استراتژی میانه رو دارید و به دنبال این هستید که منطقی در بازار عمل کنید، پیشنهاد ما به شما این است که حتماً از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به جای صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید. مطالعه مقاله "رفتار شناسی بازار سهام" را پیشنهاد می کنیم.

مزایای صندوق سرمایه‌ گذاری مختلط 

چگونه در صندوق سرمایه گذاری مختلط سرمایه گذاری نماییم؟

کلیه افرادی که به سن قانونی ۱۸ سال رسیده باشند، این توانایی را دارند که به صورت حضوری به شعب ارائه صندوق‌ های مختلط بروند و برای خرید یا به عبارت دیگر صدور صندوق به اسمشان اقدام نمایند. واحدهای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به دو بخش عادی و ممتاز تقسیم می‌شوند که از نظر مقدار سوددهی یا ضرر با همدیگر برابری می‌کنند و هیچ تفاوتی بینشان از نظر سود یا ضرر احتمالی برقرار نیست.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق‌ ها

در واقع می‌توان گفت آنچه فرق بین عادی و ممتاز بوده و نکته ضروری محسوب می‌شود این موضوع است: افرادی که صندوق عادی تهیه می‌کنند تنها توانایی فروش یا به عبارت دیگر ابطال واحد سرمایه‌گذاری‌شان را دارند، درحالی‌که سرمایه گذاران ممتاز این ویژگی را دارند که علاوه بر این موارد حق رأی هم داشته باشند.

برای این‌که در این بازار سرمایه‌گذاری نمایید باید یک یونیت یا واحد سرمایه‌گذاری بخرید که این یونیت به در نظر گرفتن شرایط بازار می‌تواند دارای یک دامنه نوسان اندک باشد. هر قدری که صندوق در بازار سهام بیشتر سرمایه گذاری کند به این معنی خواهد بود که سود را افزایش داده و به همان مقدار هم ریسک حاصل از سرمایه‌گذاری را بالا برده است. اگر مایل به محاسبه نوسان هستید مطالعه مقاله "نوسان گیری چیست" می تواند مفید باشد.

صندوق سرمایه گذاری مختلط خوب برای سرمایه گذاری کدام است؟

در آخرین ارزیابی صورت گرفته آمار این‌طور نشان می‌دهد که از بین ۲۰ صندوق مختلطی که فعال بودند، ارزش خالص دارایی‌هایشان به ۱۲۰۱ میلیارد تومان ‌رسیده است که اگر بخواهیم یک میانگین سالانه ارائه بدهیم باید بگوییم که میانگین بازدهی ۶۸ درصدی داشته‌اند. همین طور باید اضافه کرد که در حدود ۱۲ هزار و ۹۱۴ نفر هم در این نوع از صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در واقع همان‌طور که گفتیم، این صندوق‌ها مناسب افرادی هستند که در بازار به دنبال سودهای هیجانی نیستند و فقط می‌خواهند پولشان را جایی قرار دهند که در پایان سال از تورم افسارگسیخته عقب نمانند. اگر شما هم یک استراتژی میانه رو داشته باشید و دنبال این باشید که به صورت منطقی در بازار عمل کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که سعی کنید از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مشترک استفاده نمایید.

برای این‌که صندوق سرمایه‌ گذاری مختلط را بهتر بشناسیم، باید این نکته در نظر داشته باشیم که پیشینه صندوق‌ها بسیار مهم است. برای مثال ممکن است صندوق در بازده کوتاه مدت یک ماهه به دلیل این‌که شاخص بازار بورس منفی بوده است، بازده کمی داشته باشد اما در بلند بازده خوبی برای سرمایه‌گذاران خودش به ارمغان آورده باشد. البته ممکن است شرایط بالعکس هم اتفاق افتد.

برای همین است که باید قبل از سرمایه‌گذاری حتماً به پیشینه آن توجه شایانی کنید.

نکات مهمی که در آخر باید بدانید!

این صندوق‌ها برای افرادی مناسب است که به دنبال کسب یک سود منطقی و نرمان هستند و اصلاً برایشان نوسانات شدید و ریسک فراوان بازار خوشایند نیست. بنابراین شما باید یک استراتژی میانه رو داشته باشید و فقط به صورت منطقی در بازار عمل کنید و حتماً برای سرمایه گذاری به جای صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی، از صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک استفاده نمایید.

این صندوق از ترکیب دارایی بسیار متنوع‌تری نسبت به سایر صندوق‌های موجود در بازار برخوردار هستند، به خاطر اینکه نیمی از سرمایه‌ای را که جذب کرده‌اند در صندوق‌هایی با درآمد ثابت که از ریسک کمتری برخوردار است ذخیره شده است؛ بنابراین صندوق سرمایه‌ گذاری مختلط از نظر میزان ریسک و مقدار سوددهی مطمئن‌تر خواهد بود. ممنون از این‌که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

کد خبر 434337

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =