بررسی 4 نکته طلایی در رفتار شناسی بازار بورس

بازار بورس و اوراق بهادار، بازار پرریسکی است که اشخاص روزانه در آن معاملات بسیاری را به ثمر می رسانند. این بازار می تواند برای خیلی‌ها پر سود و برای دیگران هم ضرر به همراه داشته باشد. اشخاصی که دوست دارند در بازار بورس به سود دست یابند می‌بایستی قدرت تحلیلشان را افزیش دهند و بتوانند به این درک برسند که در آن چه اتفاقاتی روی میدهد. در این مقاله به موضوع تحلیل رفتارشناسی در بورس و اوراق بهادار می‌پردازیم.

منظور از عوامل موثر در رفتار شناسی بازار بورس چیست؟ قبل از آن که به توصیف این موضوع بپردازیم، اجازه بدهید تا ابتدا به صورت کلی ببینیم  تحلیل رفتار شناسی در بورس چیست و رفتار چه افرادی در بازار بورس زیادتر اهمیت دارد.

رفتار شناسی بازار بورس

رفتار حقوقی‌ها و حقیقی‌ها هر کدام به شکلی بر روی بازار بورس تاثیر دارد .به طور مثال اگر حقیقی‌ها تحت تاثیر یک جو روانی به سوی صف‌های فروش در بازار بروند آن زمان جو تب دار بازار به ضرر این اشخاص می‌شود. برای این که بتوانید بازار بورس و اوراق بهادار را بهتر بشناسید، بایستی تا به خوبی بتوانید رفتارها را در بازار بورس تحلیل نمایید و تلاش کنید بهترین واکنش را نشان بدهید.

تجربه در این جا می‌تواند بسیار کارآمد باشد. فراموش نکنید که روانشناسی در بازار بورس و اوراق بهادار اهمیت فراوانی دارد و اگر بخواهید رفتار جمعی سهامداران بازار بورس و اوراق بهادار را به درستی بررسی کنید به قطع به سود خوبی دست می‌یابید.

برای کسب سود سهام در بازار بورس، می‌بایستی بازار بورس و اوراق بهادار را به درستی بشناسید و این توانایی را داشته باشید تا روند آن (رفتار شناسی بازار بورس) را به درستی تحلیل نمایید. شما می‌بایستی بتوانید نوسانات یک سهم را به درستی تحلیل نمایید تا در نقاط صحیحی به آن ورود نمایید یا از آن خارج گردید. جهت آشنایی با نوسان گیری مطالعه مقاله "اموزش نوسان گیری" را به شما پیشنهاد می کنیم.

تحلیل رفتارشناسی در بورس

ما با مجموعه‌ای از متخصصان کاربلد این اطلاعات را در خدمت شما می‌گذاریم تا در دوره‌های  آموزشی و کلاس‌ها خود به شکل درستی آموزش ببینید و شما را به موفقیت مالی فراوان در بازار بورس و اوراق بهادار برساند. آموزش درست، نخستین قدم برای موفقیت در این بازار مالی است. بورس مکانی نیست که بشود بی‌گدار به آب زد. می‌بایستی تا با اطلاع و آموزش وارد بازار شد و در عین حال نیز می‌بایستی صبوری نمود. اگر بتمایل داشته باشید عجله به خرج دهید و مدام از سهمی به سهمی دیگر معامله کنید و کارهای هیجانی انجام بدهید به طور قطع ضرر خواهید نمود.

تحلیل رفتار شناسی در بورس

این که چه نوع رفتارهایی در بازار بورس شکل می‌پذیرد می‌بیستی به خوبی بررسی شود و شما نیز بایستی تلاش نمایید بفهمید که چه انگیزه‌هایی در پس رفتارهای گوناگون سهامداران است. ما در این جا سعی داریم تا به بررسی علت این رفتارها در بورس بپردازیم.


1. حرص و طمع:
یکی از اصلی‌ترین دلایل سرمایه گذاری در بازار بورس، حرص است. احتمالاً برایتان جالب باشد که بدانید خیلی از اقتصاددانان حرص(Greed) را یکی از مهمترین دلایل رشد اقتصادی کشورها می‌دانند. اگر بتوانید طمعتان را برای خریداری چیزی برانگیزید، بدون شک سود خوبی می‌کنید.

با فهمیدن طمع بتوانید درک کنید که چرا اشخاص ناگهان به سوی یک سهم حمله می‌برند و تلاش در خریدن آن دارند.

2. ترس :
یکی دیگر از مواردی که در تحلیل رفتارشناسی در بازار بورس و اوراق بهادار اهمیت بسیاری دارد، تحلیل ترس است. ترس دلیل بسیاری از رفتارهای ماست و بسیاری از رفتارهای مالیمان است. به نظرتان چرا به یکباره عده زیادی از مردم به سوی بازار بورس رفتند؟ آیا اضافه بر سود نمودن، ترس از بی ارزش بودن سرمایه خود را هم نداشتند؟ بسیاری با مشاهده وضعیت تورمی از بی‌ارزش شدن دارایی خود ترسیدند و پولشان را وارد بازار بورس کردند.

اگر بشود ترس را در رفتار شناسی بازار بورس به خوبی فهمید، می‌شود خیلی از رفتارها را به شکل درستی تحلیل نمایید. شما با درک مسئله ترس به راحتی این توانایی را دارید تا به درستی متوجه شوید که چرا اشخاص به صف‌های فروش هجوم می‌برند یا حتی وارد یک صف خرید بسیار سنگین می‌شوند.

3. صبر :
یکی از رفتارهای بسیار مهم در بازارهای مالی صبر می باشد. صبر کردن یکی از رفتارهایی است که باید به خوبی در بازار بورس تحلیل شود. صبر را باید به عنوان یکی از عوامل مهم در این بازار تحلیل کنید و ببینید که میزان صبر و تحمل سهامداران برای گذر از شرایط دشوار و منفی چقدر است.

خیلی ها بدبختانه در بازار بورس تحمل و صبر کافی ندارند و به همین خاطر هم نمی‌توانند رفتارهای هیجانیشان را کنترل نمایند. به همین خاطر است که با رفتارهای احساسیشان به بازار لطمه وارد می‌کنند. رفتارهای احساسی این توانایی را دارند تا جو بازار را به میزان زیادی بهم بریزد. جوهای روانی هم متقابلاً باعث منفی شدن شدیدتر بازار می‌گردند. (این روزها خود شما شاهد جو منفی حاکم بر بازار کنونی بورس هستید که البته نمی‌شود سهامداران خرد را مقصر این وضع دانست).

رفتارشناسی بازار سهام

4. ظاهر بینی :
یکی دیگر از رفتارهایی که در بازار بورس هست،  ظاهر بینی افراد است. حتما شما نیز در بازار بورس مشاهده کرید که برخی از سهم‌ها نام شهیرتری دارند و به همین خاطر مشتریان زیادتری هم دارند. رفتار ظاهربینانه داشتن منجر می‌گردد تا اشخاص بدون تحقیق کافی و تنها بر طبق شنیده‌ها و همین طور داشتن حس خوب نسبت به یک سهم، آن را خریداری کنند یا این که سهمی را به فروش رسانند.

این رفتار در میان سهامدارن خرد، متاسفانه بسیار شایع است و برای همین است که تاکید با تشدید می شود اشخاص بایستی برای یادگیری مسائل مربوط به بازار بورس وقت کافی بگذارند.
 

مروری بر یافته‌ های رفتار شناسی بازار بورس

در بالا چند مورد متعدد از رفتارهایی که در بین سهامداران شایع است را بیان نمودیم و مقداری هم درباره هر یک توضیح دادیم. ولی احتمال دارد سوالی برایتان پیش بیاید و آن هم این است که این رفتارها برای کدام افراد در بازار است: حقوقی یا حقیقی؟

رفتارهایی که بیان شد بیشتر درباره حقیقی‌ها و همچنین سهامداران خرد صادق است. به این خاطر که حقوقی‌ها اغلب بازیگردانان بازار هستند و به خوبی با جوانب گوناگون بازار بورس آشنایی دارند. آن‌ها اغلب فقط به فکر سود سهام خودشان هستند و به همین خاطر است که با تحلیل رفتارها سعی دارند زیادترین سود را از سرمایه داران حقیقی بیرون بکشند.

خیلی از حقیقی‌ها زمانی رفتارهای هیجانی سهامداران خرد را می‌بینند، قیمت‌ها را از عمد پایین می‌کشند تا سهم‌های ارزشمند را با قیمت بسیار ارزان‌تر از چنگ افراد در بازار بیرون بکشند. به همین خاطر مخاطب اصلی برای موضوع رفتار شناسی بازار سهام در بازار بورس و اوراق بهادار در اصل من و شما و دیگر سهامدارن خردیم.

نتیجه گیری
 

رفتار شناسی بازار سهام اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند منجر به پیشرفتتان در بازار بورس و اوراق بهادار تهران شود. عوامل متعددی بر روی رفتار سهامدارن تاثیر دارد که از میان آن‌ها می‌شود به ترس، حرص و طمع، صبر و ظاهربینی اشاره داشت.

تحلیل هر کدام از این عوامل این توانایی را دارد به شما در رفتارشناسی و  انواع تحلیل بورس تهران کمک شایانی کند. یادتان نرود که تحلیل کردن شرط اصلی موفقیت و پیروزی در بازار بورس است و هر گاه که قدرت تحلیلتان و روانشناسی بازاریتان بیشتر بشود، موفقیت زیادتری در بازار مالی بورس و اوراق بهادار کسب خواهید نمود.

خیلی ها فکر می‌کنند که به راحتی می‌توانند ظرف یک ماه تمام سرمایه خودشان را در این بازار چندین برابر کنند که این تفکر این توانایی را دارد تا بسیار خطرناک باشد. خیلی از این افراد زمانی که مشاهده می‌کنند کمی ضرر کرده‌اند به صورت کلی از بورس ناامید می‌گردند چرا که توقعشان از بورس غلط بوده است.

بورس بازاری است که پیوسته و آهسته درحرکت است و به همین خاطر داشتن صبر و حوصله جزء فاکتورهای اصلی است. شما بایستی سهام ارزشمند را بشناسید و بعد از خریداری آن‌ها صبر پیشه کنید تا به سود خوبی برسید.  یادتان بماند که انتظارات شما از بورس می‌بایستی منطقی و عاقلانه باشد.
 

کد خبر 433305

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =