0 تا 100 خرید سهام قبل از مجمع : بهترین و بدترین زمان!

خرید سهام قبل از مجمع شرایطی دارد که ابتدا همه خریدان سهام در بازار باید به آن خوب توجه کرده و سپس اقدام به خرید سهام کنند. اینکه در کجا باید این اطلاعات را به دست آورد و چطور می‌شود از شرایط سهامی که به مجمع رفته است اطلاعاتی کسب کرد، همه و همه مواردی هستند که می‌خواهیم در این مقاله به طور جامع و کامل به آن‌ها بپردازیم. 

اگر به دنبال این هستید که 0 تا 100 خرید سهام قبل از مجمع را یاد بگیرید، به شما توصیه می‌کنیم که حتماً تا انتهای مقاله با صدای بورس همراه باشید.

خرید سهام قبل از مجمع به چه صورتی است؟

فرقی نمی‌کند که بخواهید سهام را یک روز یا یک ماه قبل از اینکه به مجمع برود بخرید، در هر زمانی که سهام را بخرید و سهم به مجمع برود اگر سودی نصیب سهم شد، شما هم از آن نفع خواهید برد. پس حتماً و حتماً یک سری از عوامل مهم را در این زمینه مد نظر خود قرار دهید که در ادامه به شرح این فاکتورها می‌پردازیم و از سامانه کدال هم اطلاعات مربوط به مجمع رفتن سهمتان را به درستی مطالعه کنید.

این فاکتور اصلی را در نظر بگیرید که نماد سهام اغلب دو روز پیش از اینکه سهام بخواهد به مجمع بورس برود بسته (متوقف) خواهد شد. اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید در مجمع سهامی که خریداری کرده‌اید شرکت نمایید، باید تا پیش از توقف نماد آن را بفروشید. علاوه بر این باید بدانید که تاریخ بازگشایی سهام نیز دو روز بعد از تشکیل مجمع است.

نکته: درباره اینکه اطلاعات مربوط به برگزاری مجمع سهام در کجا قرار می‌گیرد هم باید گفت که تمامی این اطلاعات در سامانه کدال منتشر می‌شوند و سهام‌داران می‌توانند اطلاعات مربوط به سهامشان را به صورت رسمی در این سامانه رویت کنند.

اطلاعاتی نظیر تاریخ مجمع، روز و ساعت، آدرس و ... همچنین شرکت در این مجامع برای همگان آزاد است و شما می‌توانید در مجمع شرکتی که سهام‌دارش هستید شرکت نمایید. علاوه بر این با استناد بر این اطلاعات می‌توانید به راحتی اقدام به خرید یا فروش سهامتان نمایید.

اطلاعاتی که راجع به بهترین و بدترین زمان خرید سهام قبل از مجمع و بعد از آن باید بدانیم

مجمع عمومی سالیانه همان طور که از اسمش مشخص است هر سال تنها یکبار روی می‌دهد و اغلب هم چهار ماه پس از سال مالی شرکت برگزار می‌شود.

بیشتر شرکت‌هایی که در بازار بورس کشورمان حضور دارند، سال مالیشان در اسفند ماه برگزار می‌شود. به همین خاطر است که اکثر آن‌ها مجمعشان را در خرداد یا تیر ماه تشکیل می‌دهند. در مجمع عمومی سالیانه مسائلی نظیر گزارشات مدیران شرکت، تقسیم سود نقدی شرکت بین سهام‌داران، رسیدگی به صورت حساب‌های مالی و ... بررسی و می‌شود.

نکات خرید سهام قبل از مجمع

البته این دو مجمع زیاد با یکدیگر تفاوتی ندارند. اما موضوعات مورد بررسی در مجمع عمومی فوق‌العاده کمی با مجمع پیش‌تر گفته شده متمایز است. مثلاً در این شرکت موضوعاتی نظیر انحلال نمودن شرکت، تغییر اساس‌نامه شرکت، کاهش یا افزایش شرکت و ... مورد بررسی نهایی قرار می‌گیرد.

نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع به این شکل است که سهام دو روز بعد از اینکه مجمع تمام شد به صورت رسمی بازگشایی می‌شود. اینکه بعد از به مجمع رفتن سهام، قیمت سهام کاهش پیدا می‌کند اغلب جزو سؤالاتی است که خیلی‌ها می‌پرسند.

در اصل زمانی که سهام بعد از رفتن به مجمع بازگشایی می‌شود، قیمت سود نقدی از نرخ سهم قبل از اینکه به مجمع برود کسر می‌گردد و سهام در واقع با قیمت جدیدی که به آن تعلق گرفته است باز می‌شود.

به طور مثال قبل از مجمع رفتن سهام اگر قیمت پایانی سهم 300 تومان تعیین گردد، مقدار سود نقدی که بین سهام‌داران تقسیم می‌شود 30 تومان خواهد بود. در نهایت زمانی که سهم بازگشایی می‌شود و مجمعش رو به اتمام می‌رود، سهام با نرخ 270 تومان باز می‌شود.

اگر به هر دلیلی تمایل داشته باشید که سهامتان را بعد از بازگشایی نمودن مجمع به فروش برسانید، میزان مبلغ سودی که به سرمایه شما تعلق پذیرفته است، بلوکه می‌شود و در تاریخ و زمان‌بندی که شرکت تعیین نموده است یعنی چیزی حدود 8 ماه بعد از برگزاری مجمع به شما تعلق خواهد گرفت. این اطلاعات قبل از اینکه سهامتان به مجمع برود و همچنین تصمیم درباره خرید سهام قبل از مجمع بسیار کاربردی خواهد بود.

اطلاعات مهمی که درباره مجمع در بورس باید بدانید!

هر یک از این شرکت‌ها این توانایی را دارند یک یا چند مورد از عناوین زیر برای اینکه به مجمع بروند قبل از رفتن به مجمع ارائه دهند:

  1. افزایش سرمایه از محل اندوخته یا سود انباشته
  2. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکت
  3. افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم یا از محل صرف سهام
  4. افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران

بنابراین بهتر است قبل از اینکه مرحله مجمع از سوی شرکت‌ها نهایی شود، آنها اطلاعاتی را از طریق سامانه کدال در اختیار افراد قرار دهند. پس در نظر داشته باشید که شما می‌توانید هر زمانی که تمایل دارید سهم را از بازار خریداری نمایید اما در صورتی که این سهم را قبل از رفتن به مجمع در پرتفوی خود خریده باشید، به صورت خودکار سود حاصل از دعوت به مجمع به شما تعلق خواهد گرفت.

در این سامانه تمامی اطلاعات درباره نوع و زمان و مکان مجمع به اطلاع سهام‌داران می‌رسد و شما می‌توانید از این طریق دریابید که موعد مجمع سهام چه زمانی است و این افزایش سرمایه بعد از رفتن سهم به مجمع چگونه صورت می‌گیرد.

زمان خرید سهام قبل از مجمع

در ادامه به این نکته می‌پردازیم که در زمان رفتن سهم به مجمع چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم. هم چنین مطالعه مقاله "قیمت سهام بعد از مجمع چگونه تغییر می کند" می تواند مفید باشد.

نکات مهمی که قبل از خرید سهام باید مد نظر قرار بدهید

قبل از اینکه بخواهید سهامی را بخرید، این نکته را مدنظر قرار دهید که بعد از اینکه سهام توسط سازمان بورس برای رفتن به مجمع و افزایش سرمایه انتخاب می‌شود، در اطلاعیه سامانه کدال تاریخی برای مجمع افزایش سرمایه سهم معین می‌شود و در این سامانه به اطلاع عموم افراد و سهام‌داران می‌رسد.

در این اطلاعیه اطلاعاتی نظیر اینکه سهم چه مقدار افزایش سرمایه خواهد داشت یا اینکه مدت بسته شدن و باز شدن سهم بعد از دعوت به مجمع چقدر خواهد بود، آورده می‌شود.

همین طور راجع به قیمت جدید سهم هم تصمیم‌گیری می‌شود. ذکر این نکته در اینجا مهم است که اگر تمایل دارید در مجمع افزایش سرمایه، حضور داشته باشید، باید تا پیش از رفتن سهم به مجمع نسبت به خرید آن سهم اقدام کنید تا بتوانید در مجمع افزایش سرمایه شرکت حضور داشته باشید.

بعد از اینکه درباره این مسائل تصمیم‌گیری شد، یک آگهی‌ درباره دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده برای کلیه سهام‌دارانی که آن سهم را خریداری کرده‌اند روی سامانه کدال منتشر می‌شود که مکان و زمان دقیق تشکیل مجمع عمومی در آن ذکر شده است.

شما سعی کنید حتماً پیش از اینکه سهامی را بخرید ابتدای کار تمامی اطلاعات آن را در سامانه کدال به صورت همه‌جانبه و کلی مورد مطالعه قرار دهید. با این کار هم به یک باره دچار توقف نماد در بازار نمی‌شوید و هم اگر نیاز دارید که سرمایه خود را به هر دلیلی نقد نمایید، در زمانی که سهم به مجمع می‌رود و توقف کرده است، به مشکل برنخواهید خورد.

خرید سهام قبل از مجمع باعث می‌شود که شما در زمانی که شرکت به نوعی می‌خواهد تجدید ارزیابی از دارایی‌های خودش در برابر تورم موجود نماید، شریک بشوید و بتوانید سودی هم از رفتن به مجمع سهام ببرید. برای محاسبه ارزش شرکت می توانید به مقاله "محاسبه ارزش شرکت" مراجعه نمایید.

اگر چه عده‌ای از بازشدن سهام بعد از مجمع ناامید می‌شوند، به این خاطر که ارزش قیمت سهام نسبت به قبل کاسته شده است، ولی در مواردی یا به همان مقداری که سهم خریده‌اید به شما سهام تعلق می‌گیرد یا اینکه در مواردی سهامی به شما جایزه داده خواهد شد و ... بنابراین این احتمال تا حدودی منفی است ولی حتی ممکن است پس از توقف نمودن نمادی بعد از رفتن به مجمع، آن سهم به صورت منفی هم بازگشایی شود. پس انتخاب با شماست.

و در آخر ...

دانستید که خرید سهام قبل از مجمع به روش‌های متعددی رخ می‌دهد. هر شرکتی وظیفه دارد تا 8 ماه بعد از اینکه سهام به مجمع رفت تمامی اطلاعات را درباره ارائه سود به سهام‌دارانش از طریق سامانه کدال به طور رسمی در اختیار عموم بگذارد.

در این جا روشن است که هرچه سود سهام زودتر به دست سهام‌داران برسد، آنها نسبت به سرمایه‌گذاری در این سهام مشتاق‌تر هستند و رضایت بیشتری هم دارند. اما بازه زمانی تا 8 ماه بعد از رفتن سهام به مجمع در نظر گرفته شده است.

کد خبر 434086

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =