تامین مالی ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بورس/ صف در بازارسرمایه فساد آفرید

دولت در طول یک سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کرده است که از این میزان تنها کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان را به صورت قطره چکانی به بورس تزریق کرده است.

صدای بورساحمدرضا صباغی؛ ایجاد صف توسط دولت در بورس موجب وقوع فساد گسترده در انجام معاملات شد؛ دولت جدید باید نسبت به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بورس راهکارهای عملیاتی را اجرایی کند.

مرتضی سجادی، مدیر سبد شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج با بیان اینکه برای حمایت از بورس باید از بخش تولید در صنایع مختلف حمایت واقعی شود،گفت: زمانی که دولت مردم را به حضور در بازار سرمایه دعوت کرد با ایجاد صف، فساد گسترده‌ای را رقم زد. به طور مثال در شرایط کنونی برای خرید خودرو کارخانه‌ای، شهروندان ایرانی باید در صف خودروسازان بزرگ همچون سایپا و ایران خودرو قرار بگیرند و جالب اینکه همان خودرو درخواستی برای خرید از کارخانه را باید به حدود ۲ برابر قیمت کارخانه از بازار آزاد تهیه کنند که وقوع این اتفاق، خود یک فساد گسترده را در اقتصاد کشور رقم زد. بازار سرمایه هم وقتی با دعوت دولت از مردم وارد فاز هیجانی و ایجاد صف شد به نوعی فساد افسارگسیخته‌ای را در یک بازار مالی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه دولت از بورس حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در طول یکسال گذشته تامین مالی کرده است،گفت: وقتی بازار سرمایه با ریزش روبرو شد تنها دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان آن هم به صورت قطره‌چکانی به بورس تزریق کرد که این اتفاق اصلا عادلانه نیست.

مدیر سبد شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج تصریح‌کرد: دولت بعد باید با حمایت واقعی از تولید به نوعی موجب افزایش ارزش سهام صنایع مختلف در بورس شود.در سال گذشته که فروش نفت برای کشورمان سخت شده بود، صنایع فولاد و پتروشیمی به جای نفت در تامین بودجه سالانه نقش موثری را ایفا کردند

وی گفت: ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری باید در رئوس برنامه‌های دولت بعد قرار بگیرد تا مردم، با کاهش نرخ بهره بانکی از سوی دولت به سرمایه‌گذاری در بازار بورس ترغیب شوند.

مدیرسبد شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج اضافه‌کرد: در تمام نقاط دنیا وقتی مردم در بازار سرمایه ضرر و دچار بحران می‌شوند دولت از سهام مردم حمایت می‌کند اما در کشور ما دولت با دعوت مردم برای حضور در بورس نه تنها از سرمایه‌های مردم،تامین مالی کرد بلکه شاهد افت ۵۰ درصدی شاخص بورس هم بودیم.


بیشتر بخوانید:

تحلیل تکنیکال دو نماد «کماسه» و «سشرق»

چگونه در صف خرید اول باشیم + نحوه اولویت بندی


سجادی افزود: ایجاد شفافیت در معاملات بورس می‌تواند از برنامه‌های دولت بعد برای بازار سرمایه باشد زیرا نباید شاهد ایجاد فساد در معاملات از خود من گرفته تا مدیران سرمایه‌گذاری در بورس باشیم. دولت بعد باید مردم را به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و بلندمدت از طریق صندوق‌ها و سبدگردان‌ها تشویق کند.

وی پیش‌بینی‌کرد که به احتمال قوی آیت‌الله رئیسی در انتخابات امسال پیروز خواهد شد و پس از آن با هم‌راستا شدن دولت و مجلس و افزایش فروش نفت هم شاهد رشد بورس خواهیم بود.

سجادی افزود: دوره‌های تورمی ۴ ساله کشور در آینده نزدیک ۲ ساله خواهد شد به طوری‌که میزان نرخ تورم تا سال ۱۴۰۱ به بالای ۵۰ درصد خواهد رسید اما تا پایان سال ۱۴۰۰ نرخ هر دلار به محدوده ۲۳ تا ۳۰ هزار تومان خواهد رسید که با این نرخ شاخص بورس در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰  هزار واحد قرار خواهد گرفت.

وی از رشد شارپی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: با افزایش نرخ تورم به بالای ۵۰ درصد، شاخص بورس در سال آینده به بالای ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خواهد رسید.

کد خبر 433517

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =