هوش مصنوعی گره‌گشای معضلات بازار سرمایه/ سیستم سفارش‌گذاری پاشنه‌آشیل بورس

 ناهماهنگی بین تحلیل تکنیکال و بنیادی در بورس از یک طرف و بازی برخی افرادی خاص با سرمایه‌های اندک مردم موجب شده است تا شاهد تداوم سقوط شاخص بورس باشیم.

صدای بورساحمدرضا صباغی؛ باید با استفاده از هوش مصنوعی افرادی را شناسایی کرد که با سرمایه‌های اندک مردم بازی می‌کنند. این افراد با خرید سهام در پایین‌ترین قیمت و فروش آن در بالاترین قیمت به نوعی هیجان کاذب در بازار سرمایه ایجاد می‌کنند که موجب ایجاد زیان و خسارت فراوان به سهامداران خرد بورس می‌شوند.

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به اینکه ریزش‌های اخیر در بورس طبیعی نیست و به طور عمدی شاهد سقوط شاخص بازار سرمایه هستیم،گفت: از مرداد سال ۱۳۹۹ تا به امروز بورس با ریزش‌های متعددی روبرو شده است در حالی که سایر بازارهای اقتصادی از مسکن و طلا گرفته تا ارز و خودرو با افزایش قیمت روبرو شدند.

وی تصریح‌کرد: مسئولان بورس باید با استفاده از هوش مصنوعی مشخص کنند که در روند سفارش‌گذاری چه اتفاقی رخ می‌دهد زیرا مجرم که خود را معرفی نمی‌کند، بلکه به صورت کاملا مطلع موجب ریزش عمدی بازار سرمایه خواهد شد.

این استاد اقتصاد دانشگاه تصریح‌کرد: مسئولان بورس باید پاسخ دهند چه کسانی در زمان ریزش بازارسرمایه و در حالی که بسیاری از سهامداران فروشنده هستند در حال خرید سهم‌های ارزان قیمت هستند؟


بیشتر بخوانید:
قیمت محصولات سایپا در ۵ خرداد ماه ۱۴۰۰ +جدول


بغزیان اضافه‌کرد: افرادی خاص که با خرید سهم در قیمت‌های ارزان و فروش آن در بالاترین قیمت موجب ایجاد هیجان کاذب در بازار می‌شوند را باید با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی کرد که این اتفاق باید از طریق مدیرعامل بورس رخ دهد.

این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: باید سیستم سفارش‌گیری در بورس چک شود تا کسانی که سهم‌ها را در پایین‌ترین قیمت می‌خرند و در بالاترین قیمت می‌فروشند شناسایی شوند.

وی افزود: در شرایط کنونی به لحاظ بنیادی باید بورس رشد کند اما تحلیل تکنیکال از نزول شاخص  خبر می‌دهد. چطور ممکن است در بورس، سهمی حجم مبنا را داشته باشد و برطبق آن کل سهام فروخته شود و دارندگان این سهم ضرر کنند اما تعداد کمی با قیمت پایین سهم را بخرند که وقوع این اتفاق کاملا غیرطبیعی است.

بغزیان گفت: حقیقی‌ها ۳ تا ۴ ماه است که سهام را خریدند اما ۸ ماه است که بورس در حال ریزش است.

این استاد اقتصاد دانشگاه اضافه‌کرد:به نظر من بورس در آینده نزدیک رشد خواهد و پس از برگزاری انتخابات امسال شاهد ایجاد آرامش در بورس خواهیم بود. بازار سرمایه باید به اندازه نرخ دلار که حدود ۳۰ هزارتومان را تجربه کرد رشد می‌کرد اما این اتفاق متاسفانه رخ نداد و در شرایط کنونی شاخص بورس به نرخ ارز حساس نیست.

کد خبر 433498

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =