خدمات شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری به دارندگان کارت‌های‌ بازرگانی

شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری به عنوان شخص ثالثِ حرفه‌ای و مستقل می‌توانند نقش‌ مفیدی در تسهیل انواع مبادلات و فعالیت‌های تجاری داشته باشند.

یکی از حوزه‌هایی که شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری از سال ۱۳۹۸ وارد آن شده‌اند، ارائه خدمات به دارندگان کارت‌های بازرگانی در راستای تعمیق و توسعه «سامانه جامع تجارت ایران» بوده است. با سیاست وزارت صمت مبنی بر کنترل ثبت سفارش دارندگان کارت‌های بازرگانی بر اساس امتیاز رتبه‌بندی، از سال ۱۳۹۸ همکاری و تعامل میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری جهت ارائه خدمات در این حوزه شکل گرفت و بخشی از فرآیند رتبه‌بندی دارندگان کارت‌های بازرگانی، در چارچوب یک شیوه‌نامه مورد توافق، به شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری سپرده شد. کارمزد این خدمات نیز در قالب یک فرمول از پیش‌تعیین شده (به عنوان تابعی از تعداد پرسنل و مبلغ فروش شرکت) مورد توافق طرفین قرار گرفت.  
در این ساختار، وزارت صمت امتیاز رتبه‌بندی هر بازرگان را بر مبنای ۱۰۰۰ تعریف می‌کند که شامل چهار بخش (شاخص مسئولیت‌پذیری، اطلاعات مالی، شاخص‌های کسب و کار کمی و شاخص‌های کسب و کار کیفی) است. سه بخش از این امتیاز به صورت خودکار و با فراخوانی اطلاعات موجود در پایگاه‌های ‌اطلاعاتی مختلف محاسبه می‌شود. سقف اولیه ثبت سفارش دارنده کارت بازرگانی بر اساس امتیاز کسب‌شده و مبلغ واردات سال‌های گذشته تعیین می‌شود. 
شرکت‌هایی که واردات بیشتری نسبت به سقف تعیین‌شده داشته باشند و با محدودیت ثبت سفارش مواجه شوند، می‌توانند با انعقاد قرارداد با شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری و ارائه اطلاعات و اسناد معین، چهارمین بخش امتیاز رتبه‌بندی تا سقف۲۵۰ امتیاز را نیز دریافت کنند. با افزایش امتیاز رتبه‌بندی، سقف دلاریِ ثبت سفارش دارنده کارت بازرگانی نیز بلافاصله در سامانه جامع تجارت ایران ارتقا پیدا می‌کند. 
شرکت‌ رتبه‌بندی اعتباری پایا با آگاهی نسبت به اهمیت سرعت ارائه خدمات و لزوم کمک به روان‌شدن مبادلات بازرگانی خارجی، خدمات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به دارندگان کارت‌های بازرگانی ارائه می‌کند. دارندگان کارت بازرگانی می‌توانند با اطمینان کامل نسبت به امانتداری و حفظ اطلاعات تجاری خود، در قالب قرارداد خدمات ارزیابی شاخص‌های کسب و کار کیفی، امتیاز رتبه‌بندی و سقف ثبت سفارش خود را افزایش دهند. 

فرآیند ارزیابی کیفی شاخص‌های کسب و کار برای دارندگان کارت‌های بازرگانی در فلوچارت زیر نمایش داده شده است:

محسن صادقی، مدیر تطبیق شرکت رتبه بندی اعتباری پایا

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۸

کد خبر 432677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =