آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۱۷) / مجمع عمومی عادی

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد.

به گزارش صدای بورس، مجمع عمومی عادی حتما سالی یک بار تشکیل می‌شود. در این مجمع باید حداقل دارندگان بیش از نصف سهام شرکت حضور یابند تا جلسه مجمع عمومی عادی رسمیت یابد.

اگر در اولین دعوت حد نصاب لازم حضور نیافتند مجمع برای بار دوم دعوت خواهد شد و با حضور هر عده از صاحبان سهام جلسه رسمیت می یابد.

مهم ترین وظایف جلسه مجمع عمومی عادی به شرح زیر است:

  • رسیدگی به ترازنامه و صورت سود و زیان سال مالی قبل، صورت دارایی، مطالبات و دیون شرکت و صورت حساب دوره و عملکرد سالیانه شرکت  
  • بررسی گزارش مدیران و بازرسان شرکت
  • انتخاب مدیران و بازرسان شرکت
  • تصویب صورت های مالی و میزان سود نقدی تقسیمی بین سهامداران (DPS)
  • تعیین پاداش مدیران
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی ها و اطلاعیه های شرکت تا مجمع عمومی عادی بعدی در آن انتشار خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:
آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۱۶) / مجمع شرکت سهامی چیست؟
آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۱۵) / چگونگی تاثیر سهام شناور آزاد در نوسانات قیمت


مجمع عمومی عادی می‌تواند نسبت به کلیه امور شرکت به جز آنچه در صلاحیت دو مجمع دیگر (مجمع عمومی موسس و مجمع عمومی فوق العاده) است، تصمیم بگیرد. تصمیمات مجمع عمومی عادی همیشه با اکثریت نصف به علاوه یک آراء حاضر در جلسه مجمع معتبر خواهد بود مگر در مورد انتخاب مدیران و بازرسان شرکت که اکثریت نسبی کافی خواهد بود.

طبق قانون تجارت شرکت‌های سهامی موظفند حداکثر تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی، مجمع عمومی عادی سالیانه خود را برگزار کنند. به عنوان مثال شرکتی که پایان سال مالی آن انتهای اسفندماه است تا پایان تیر ماه سال بعد فرصت دارد تا مجمع عمومی عادی سالیانه خود را برگزار کند و اگر انتهای سال مالی شرکتی پایان شهریور ماه باشد این شرکت تا انتهای دی ماه فرصت دارد.

مجمع عمومی فوق العاده

برخلاف مجمع عمومی عادی که باید حداقل سالی یک‌بار برگزار شود الزامی در برگزاری مجمع عمومی فوق العاده وجود ندارد. به عبارتی تا نیاز نباشد این مجمع تشکیل نمی‌شود. تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده همواره به اکثریت دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود.

افزایش یا کاهش سرمایه شرکت، تغییر در اساسنامه، تغییر محل شرکت و انحلال شرکت از مهم ترین موضوعاتی است که در جلسه مجمع عمومی فوق العاده مطرح می شود.

منبع: سیگنال

کد خبر 432390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =