آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۱۶) / مجمع شرکت سهامی چیست؟

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد.

مجمع شرکت سهامی چیست؟

به گزارش صدای بورس، یکی دیگر از بخش‌های مهم در بحث آموزش بورس آشنایی با مجمع شرکت سهامی است. وقتی صاحبان یک سهم دور هم جمع می شوند، مجمع شرکت سهامی تشکیل می شود.

تمام سهامداران شرکت می‌توانند در مجمع شرکت حضور پیدا کنند. هر سهامداری که مایل به حضور در جلسه مجمع باشد باید با مراجعه به شرکت مجوز ورود به مجمع را دریافت کند. معمولا فقط سهامدارانی حق حضور در مجمع را دارند که مجوز ورود دریافت کرده باشند.

شرکت های سهامی مجامع مختلفی دارند که در هر کدام از این مجامع از طریق رای گیری تصمیمات مختلفی گرفته می شود.

برای رسمیت یافتن هر کدام از این مجامع حضور عده‌ای از سهامداران الزامی است یعنی اگر تعداد افراد حاضر در جلسه مجمع به حد نصاب تعیین شده در قانون نرسد جلسه مجمع رسمیت نمی یابد و به زمان دیگری موکول می شود. همچنین اگر در مجمع عمومی نتوانند نسبت به موضوعی تصمیم گیری کنند هیئت رئیسه مجمع با تصویب مجمع عمومی می تواند اعلام تنفس کند و ادامه جلسه مجمع را به روز دیگری موکول کند. تاریخ جلسه بعدی مجمع نمی تواند از دو هفته تجاوز کند.

 بی اطلاعی از قوانین و شرایط مجامع شرکت های بورسی اغلب باعث می شود که برخی از سهامدارن دچار سردرگمی بشوند. در این مقاله بعد از آشنایی با انواع مجامع درباره آنچه قبل و بعد از برگزاری مجمع برای سهام ما اتفاق می افتد، می پردازیم.


بیشتر بخوانیم:
۴۶ میلیون نفر سرمایه‌شان را در بورس از دست دادند


انواع مجمع شرکت های سهامی:

  •  مجمع عمومی موسس
  • مجمع عمومی عادی
  • مجمع عمومی فوق العاده
  • مجمع عمومی موسس

همان طور که از اسم این مجمع می توان برداشت کرد مجمع عمومی موسس مجمعی است که در هنگام تشکیل یک شرکت سهامی برای اولین بار برگزار می شود. در مجمع عمومی موسس حضور عده ای از پذیره نویسان که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد نموده باشند ضروری است.

طبق قانون و مقررات بازار سرمایه، وظایف مجمع عمومی موسس به قرار زیر است:

  • رسیدگی به گزارش موسسین و تصویب آن و همچنین احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت
  • تصویب طرح اساسنامه شرکت و در صورت لزوم اصلاح آن
  • انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت
  • تعیین روزنامه کثیر الانتشاری که هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای سهامداران تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.

طبق قانون تنها شرکت های سهامی که چند سال از فعالیت آنها گذشته باشد می توانند وارد بورس شوند. پس مجمع عمومی موسس یک شرکت سهامی قبل از ورود به بورس تشکیل شده است و ما هیچگاه شاهد بسته شدن سهم خود برای برگزاری مجمع عمومی موسس نخواهیم بود.

منبع: سیگنال

کد خبر 432329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =