تصمیم جدید وزیر اقتصاد کمک کننده است؟

مهدی آسیما در اشاره به نامه اخیر وزارت اقتصاد به مدیران عامل بانک‌ها گفت: در این نامه آمده است که سود پرداختی به سپرده‌های بالاتر از ۱۶ درصد، هزینه قابل قبول مالیاتی نیست؛ این خبر را می‌توان یکی از مؤثرترین اقدامات وزارت اقتصاد در راستای حمایت از بازار سرمایه در شرایط کنونی دانست.

به گزارش صدای بورس، مهدی آسیما، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب بالا، افزود: هر چند که نرخ سود سپرده بانک‌ها (مصوب شورای پول و اعتبار) بر روی کاغذ تغییری نکرده است، اما در عمل با توجه به اینکه نرخ‌های پیشنهادی توسط بانک ها در ماه‌های اخیر، نرخ های بالاتر از نرخ های مصوب بوده است، این مصوبه انضباط بانکی را بیش از پیش ایجاد خواهد کرد.

مهدی آسیما در ادامه به بررسی اثرات این نامه بر بازار سرمایه پرداخت و گفت: با توجه به حجم بالای انتشار اوراق بدهی در انتهای سال ۹۹ و خرید بخشی از آن توسط صندوق‌های درآمد ثابت و همچنین سایر اوراق بدهی موجود در پرتفوی این صندوق ها، کاهش در نرخ‌های پیشنهادی سود سپرده‌های بانکی سبب افزایش قیمت این اوراق در بازار خواهد شد و این مورد یک خبر مثبت برای بازار سهام خواهد بود؛ چرا که با افزایش قیمت و کسب بازدهی اوراق موجود در پرتفوی صندوق، نگرانی این صندوق‌ها برای پرداخت سود به دارندگان واحدها کاهش و انگیزه آن ها برای خرید سهام در بازار افزایش بسیار زیادی خواهد یافت.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه اغلب سپرده‌های بانکی این صندوق‌ها در زمان قبل از اجرای این مصوبه افتتاح شده اند، بنابراین ریسک کاهش نرخ سپرده برای این صندوق‌ها در حال حاضر وجود ندارد. هر چند در صورت عطف به ماسبق نیز برآیند این اتفاقات (کاهش نرخ سود سپرده‌های صندوق در مقابل افزایش قیمت اوراق بدهی) برای صندوق‌های درآمد ثابت مثبت خواهد بود.

این تحلیلگر بازارسرمایه تصریح کرد: از طرف دیگر با کاهش نرخ پیشنهادی سپرده در بانک‌ها، صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند نرخ‌های سود پرداختی به دارندگان واحدهای خود را کاهش دهند، بدون آن که از جذابیت آنها در بازار کاسته شود؛ بنابراین از این منظر نیز نگرانی و ریسک صندوق‌های درآمد ثابت برای خرید سهام در بازار بسیار کاهش خواهد یافت، چرا که لازم نیست به عنوان مثال نرخ‌های ۲۰ درصد و بالاتر را برای حفظ جذابیت خود پرداخت کنند و صرفا با پرداخت یک درصد بالاتر از نرخ پیشنهادی بانک‌ها جذابیت بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاران خود خواهند داشت.

آسیما افزود: از این رو، استقبال از صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز نسبت به سپرده بانکی افزایش خواهد یافت و ورود منابع جدید به این صندوق‌ها از طرف سپرده‌گذاران بانکی (به دلیل پرداخت مقدار کمی نرخ بالاتر و همچنین روزشمار بودن پرداخت ها در صندوق‌های با درآمد ثابت) باعث افزایش ارزش دارایی این صندوق‌ها خواهد شد؛ و با توجه به نصاب حداقل ۱۵ درصدی سهام در این صندوق‌ها، حجم بیشتری از منابع این صندوق‌ها به خرید سهام در بازار اختصاص خواهد یافت.

وی در پایان تاکید کرد: علاوه بر موارد بالا و اثرات آن بر روی صندوق‌های درآمد ثابت و به دنبال آن کاهش نرخ سود پرداختی در بازار و افزایش قدرت خرید سهام توسط این صندوق‌ها (خبر مثبت برای بازار سهام)، با کاهش نرخ بدون ریسک هم در بازار پول (سپرده بانکی) و هم در بازار سرمایه (اوراق بدهی و صندوق های درامد ثابت)، نسبت P/E بازار سهام نیز افزایش خواهد یافت که برای تقویت تقاضا در بازار بسیار با اهمیت است.

منبع : سنا

کد خبر 431326

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نرخ سود صندوق‌های درآمد ثابت باید بالاتر از  بانک باشد

    واکنش به دستورالعمل بانک مرکزی؛

    نرخ سود صندوق‌های درآمد ثابت باید بالاتر از بانک باشد

    رئیس سابق اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس گفت: به دلیل اینکه برخی از دارایی‌های صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام و بخشی دیگر به سپرده‌های بانکی تخصیص یافته، باید همواره نرخ سود صندوق‌ها به دلیل تحمل ریسک بالاتر اندکی بیشتر از نرخ سود سپرده بانکی باشد.

  • کاهش تأمین مالی بنگاه‌های بخش خصوصی

    مدیر عملیات بازار تأمین سرمایه لوتوس پارسیان پیش بینی کرد:

    کاهش تأمین مالی بنگاه‌های بخش خصوصی

    انتشار اوراق دولتی، بدون حضور رکن بازارگردان و همچنین وجود ریسک نقدشوندگی توسط صندوق‌ها انجام خواهد شد

  • مدیریت ریسک با متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری

    مدیریت ریسک با متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری

    مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: این در حالی است که آشنایی حداقلی با اصول اولیه تعیین ترکیب سبد دارایی‌ها نه تنها تا حد زیادی از بروز زیان‌های ناشی از شتاب‌زدگی جلوگیری می‌کند، بلکه می‌تواند رشد پایدار سرمایه را در بلند مدت نیز به دنبال داشته باشد.

  • تحمیل ریسک به سرمایه‌گذاران ریسک گریز

    هفته‌نامه بورس ابلاغیه جدید صندوق‌های با درآمد ثابت را بررسی کرد:

    تحمیل ریسک به سرمایه‌گذاران ریسک گریز

    مروارید اسلامی / اخیرا سازمان بورس ابلاغیه‌ای در رابطه با نحوه سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت صادر کرده است مبنی‌بر اینکه این نوع صندوق‌ها باید حداقل پنج و حداکثر ۲۰ درصد از ارزش کل دارایی‌های خود را در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس سرمایه‌گذاری کنند. پرسشی که مطرح می‌شود این است که تاثیر این ابلاغیه چه خواهد بود؟ آیا مخاطراتی را به دنبال خواهد داشت؟ آیا ریسک این صندوق‌ها بالا می‌رود و اعتماد به آنها کاهش می‌یابد؟ هفته‌نامه بورس در گزارش حاضر این ابلاغیه را ارزیابی کرد.

  • ابلاغیه ای متناقض با منافع سهامدار

    یادداشت

    ابلاغیه ای متناقض با منافع سهامدار

    در خصوص ابلاغیه اخیر افزایش حد نصاب دارایی های صندوق سرمایه گذاری با در آمد ثابت می شود باید گفت:‌ ابلاغیه جدید معطوف بر دو طبقه از دارایی ها بوده یکی طبقه سهام است که می‌بایست حد نصاب جدید آن ها تغییر پیدا کند .

  • مشکل نظام پولی صندوق‌های درآمد ثابت نیست

    مدیر عامل تامین سرمایه لوتوس؛

    مشکل نظام پولی صندوق‌های درآمد ثابت نیست

    یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مشکل سیستم بانکی و پولی در حال حاضر صندوق‌های با درآمد ثابت و یا بازار سرمایه نیست، بسیاری از سیاست گذاران صندوق‌ها را مدیران بانکی تشکیل می‌دهند. علی تیموری شندی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس افزود: شکل‌گیری و تکامل بازار سرمایه به واسطه قوانین موجود برگرفته از تجربیاتی در دنیا بوده که بر اساس سلایق مختلف و سطح ریسک پذیری سرمایه‌گذاران منجر به شکل گیری ابزارهای مالی قابل معامله شده است.اگر قرار بود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به دنبال ریسک بالاتری در سرمایه‌گذاری باشند، قدر مسلم بر روی خرید سهام متمرکز می‌شدند و نام درآمد ثابت را بر روی خود نمی‌گذاشتند.

  • افزایش هزینه فرصت نگهداری اوراق

    افزایش هزینه فرصت نگهداری اوراق

    بازار اوراق بدهی در مدت اخیر از اواخر اسفندماه با افزایش نرخ و کاهش قیمت روبه رو شده است. دلیل این افزایش نرخ در اواخر اسفندماه فروش شرکت‌های پیمانکاری، عدم اجازه بانک‌ها به صندوق‌ها برای خروج منابع و همچنین فشار عرضه اوراق بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =