نرخ سود صندوق‌های درآمد ثابت باید بالاتر از  بانک باشد

رئیس سابق اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس گفت: به دلیل اینکه برخی از دارایی‌های صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام و بخشی دیگر به سپرده‌های بانکی تخصیص یافته، باید همواره نرخ سود صندوق‌ها به دلیل تحمل ریسک بالاتر اندکی بیشتر از نرخ سود سپرده بانکی باشد.

بهنام چاووشی در گفت وگو با فارس، افزود: مرجع تصمیم‌گیرنده در خصوص نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، براساس اساسنامه و امیدنامه این صندوق‌ها همواره صاحبان واحدهای ممتاز و سایر دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری آنها هستند که سود خود را براساس پیش‌بینی در مجامع سهامداران به تصویب می‌رسانند.
مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری فیروزه آسیا با بیان اینکه در حال حاضر منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بیش از 130 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه همواره تحت نظارت سازمان بورس و در رأس آن شورای عالی بورس است و تعیین نرخ سود برای صندوق های با درآمد ثابت از سوی بانک مرکزی معنایی ندارد.
چاووشی افزود: این در حالی است که سازمان بورس هیچ گاه در فرایند پیش‌بینی سود صندوق های سرمایه‌گذاری دخالت نکرده و حداکثر اقدامی که در این زمینه وجود داشته، ارائه برخی پیشنهادها براساس چارچوب‌های اقتصاد کلان کشور بوده است.
به گفته وی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به دلیل اینکه در تعامل با بانک‌ها هستند، به طور طبیعی وقتی با نرخ سود سپرده پایین مواجه می‌شوند، خود به خود با کاهش سود مواجه خواهند شد.
چاووشی افزود: اتفاق مبارک اقتصادی در این زمینه به گونه ای در بازار مالی رخ می دهد که وقتی صندوق‌ها سود کمتری از سپرده‌های بانکی خود دریافت می‌کنند، به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری خود نیز سود کمتری پرداخت خواهند کرد.
وی در خصوص اینکه آیا کاهش نرخ سود صندوق‌ها شامل آن دسته از دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری که پیش از این اقدام به تحصیل این دارایی‌ها کرده‌اند می‌شود، گفت: با کاهش نرخ سود بانک‌ها به طور خودکار مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای برگزاری مجمع فوق العاده به تکاپو می‌افتند تا نرخ سود برآوردی خود را کاهش دهند.
به باور وی، به دلیل آنکه برخی از دارایی‌های صندوق های با درآمد ثابت در سهام و بخشی دیگر به سپرده‌های بانکی تخصیص یافته، باید همواره نرخ سود صندوق‌ها به دلیل تحمل ریسک بالاتر اندکی بیشتر از نرخ سود سپرده بانکی باشد که به نظر می‌رسد این نرخ بین 15 الی 20 درصد در نوسان باشد.

درخواست فرصت یک ماهه

چاووشی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمدهای ثابت در پایان هر ماه سود خود را میان مالکان حقیقی و حقوقی خود تقسیم می‌کنند و برای تصمیم‌گیری در خصوص هر نرخ سودی باید مجمع برگزار کنند، از این رو هر تصمیمی که گرفته شود، ظرف یک ماه آینده نمی‌تواند به اجرا گذاشته شود، بر همین اساس اگر از همین امروز کاهش نرخ سود صندوق‌ها در دستورکار قرار گیرد، باید از یک ماه آینده آن را به اجرا بگذارند که از آن تاریخ همه دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: برای اشخاص حقیقی و حقوقی که دارنده واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت هستند، به طور مشخص فرصت یک ماهه‌ای وجود خواهد داشت که اگر علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها براساس مقررات جدید ندارند، واحدهای خود را ابطال کنند.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه باید همسو با کاهش نرخ تورم و وضعیت کسب و کار در کشور همواره نرخ سود معقولی بین سپرده‌گذاری و تسهیلات بانکی وجود داشته باشد، عنوان کرد: بزرگترین امتیاز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مقایسه با سپرده‌های بانکی، تعادل میان ورود و خروج سپرده است به طوری که هریک ریال سودی که به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری پرداخت می‌شود، ناشی از فعالیت‌های واقعی صندوق است.

کد خبر 389475

اخبار مرتبط

  • تصمیم جدید وزیر اقتصاد کمک کننده است؟

    تصمیم جدید وزیر اقتصاد کمک کننده است؟

    مهدی آسیما در اشاره به نامه اخیر وزارت اقتصاد به مدیران عامل بانک‌ها گفت: در این نامه آمده است که سود پرداختی به سپرده‌های بالاتر از ۱۶ درصد، هزینه قابل قبول مالیاتی نیست؛ این خبر را می‌توان یکی از مؤثرترین اقدامات وزارت اقتصاد در راستای حمایت از بازار سرمایه در شرایط کنونی دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =