پیش بینی بازار سرمایه در ۱۷ فروردین ۱۴۰۰

کارشناسان بر این عقیده هستند که جلسه‌ روز سه شنبه در رابطه با برجام در وین بر موضوع احتمال کاهش قیمت دلار را به شدت افزایش داده است، اما به عقیده کارشناسان، شاخص کل بورس به محدوده حمایتی مهمی رسیده و این موضوع می‌تواند امیدواری نسبت به سبز شدن بورس فردا را افزایش دهد.

به گزارش صدای بورس، محمدعلی احمدزاده اصل،کارشناس بازار سرمایه گفت: البته این ریزش شاخص کل ماندگار نخواهد بود و گذرا است. اخبار مربوط به برجام تا حدودی روی بازار اثر گذاشت اما نباید خیلی روی آن تکیه کرد. تمام ویژگی ها و شاخص هایی که بازار سرمایه اکنون از آن برخوردار است؛ روند رو به رشدی را می توان پیش بینی کرد. شرکت ها در اسفندماه گزارشات بسیار خوبی را ارائه دادند. گزارش ۹ ماه شرکت ها بسیار خوب بود و پیش بینی می شود که گزارش های ۱۲ ماه هم بسیار مثبت باشد.

بیشتر بخوانید:

سربازی داوطلبانه می‌شود

او تاکید کرد: اگر منابع تخصیص شرکت ها به سمت تولیدی و صنعتی باشد قطعا در روند رو به رشد بورس تاثیر گذار است. وضعیت بازار بورس امروز نگران کننده نیست زیرا روند صعودی بازار در آینده نزدیک نمایان می شود. این روند ریزشی تا پایان هفته ماندگار نخواهد بود و بازار سرمایه در روز سه شنبه مثبت می شود و جای نگرانی وجود ندارد.

تاثیر مثبت و منفی بازار سرمایه بر بودجه ۱۴۰۰

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در نشست با کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دغدغه نمایندگان درباره مسائل کلان اقتصادی و بازار سرمایه به ویژه تاثیر بودجه ۱۴۰۰ بر بازار سرمایه مطرح شد.

او ادامه داد: نکات مثبت خوبی در بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد، مانند معافیت مالیات انتقال دارایی به ابزارها و نهادهای مالی که می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای توسعه نهادها، ابزارهای مالی و صندوق پروژه ها باشد؛ همچنین در این بودجه اجازه سرمایه‌گذاری به بانک‌ها داده شده و این موضوع می‌تواند قدمی مثبت در جهت رونق بازار سرمایه باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در این نشست ضمن استماع نکات و ملاحظات نماینده‌ها به راهکارهای خوبی برای کمک به بازار سرمایه و رونق این بازار دست یافتیم، بخشی از این رونق می‌تواند به اجرای خوب قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کمک کند و ما حتماً این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

نقدینگی از کانال بورس به سمت تولید و کاهش تورم

مرتضی افقه معتقد است هدایت نقدینگی به سمت بورس به افزایش تولید و کاهش تورم منجر می‌شود.

استاد دانشگاه شهیدچمران اهواز با اشاره به نبود هماهنگی بین سیاست های پولی، مالی و زیرمجموعه های اقتصادی اظهار کرد: برای جذب سپرده می‌توان گفت که به دلیل بالا بودن نرخ تورم لازم است نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش پیدا کند، از طرفی دیگر افزایش نرخ سود بانکی کاملا ضد تولید است و بر این اساس تولیدکننده با توجه به هزینه ناشی از افزایش نرخ سود، توان تولید ندارد.

وی گفت: ضمن اینکه افزایش نرخ سود بانکی سبب می شود که نقدینگی به سمت بورس و فعالیت های تولیدی حرکت نکند؛ البته در نظر داشته باشید اگر بانک از سپرده‌ها در جهت تولید استفاده کند، می تواند اقدام مثبتی باشد، اما شواهد حاکی از این است که اغلب بانک ها به ویژه بانک های خصوصی بیشتر به دنبال فعالیت‌های دلالی سودآور و زود بازده هستند، بنابراین سپرده هایی را که از طریق افزایش نرخ سود بانکی جذب می‌کنند، الزاما به سمت تولید نمی برند.

منبع:یکتاپرس

کد خبر 431059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =