کدام شرکت‌ها در 1400 افزایش سرمایه دارند؟

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که کدام شرکت ‌ها افزایش سرمایه دارند؟ همچنین این افزایش سرمایه از کدام محل باشد، بهتر است؟ لازم به ذکر است که همواره چندین محل برای افزایش سرمایه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. علاوه بر آن لیستی از افزایش سرمایه شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ را نیز برایتان خواهیم آورد.

اهمیت افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی‌ها

همانطور که قبلا در مقاله " افزایش سرمایه " گفته شد، معمولا افزایش سرمایه شرکت‌ها از چندین محل اتفاق می‌افتد. یکی از افزایش سرمایه‌هایی که معمولا درصدهای بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی‌هاست. قطعا به این نکته توجه کرده‌اید که معمولا افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی‌ها ممکن است برای شرکت‌ها بالای ۱۰۰۰ درصد باشد. این نکته برای سهامدارانی که آگاهی کمی نسبت به افزایش سرمایه‌ها دارند، بسیار وسوسه کننده است و تا خبر آن روی سایت کدال یا کانال‌های بورسی نمایش داده می‌شود، اقدام به خرید سهم با مبلغ بالا می‌کنند.

اما واقعیت طور دیگری رقم می‌خورد که برای سهامداران شیرین نخواهد بود. معمولا شرکت‌هایی که افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارند، زمین و املاک مازاد خود را می‌فروشند. حالا به نظر شما چه دلیلی دارد که یک شرکت دست به فروش اقلام اضافی خود بزند؟ دلیل آن بسیار روشن است. شرکت‌ها به دلیل بدهی زیاد و زیان‌ده بودن، دست به چنین کاری می‌زنند. خیلی کم پیش می‌آید که شرکت املاک مازاد خود را بفروشد تا با این پول، خط تولیدی راه بیندازد.

افزایش سرمایه یکی از روش های تامین مالی شرکت هاست. شرکتها برای اینکه بتوانند فعالیت های خود را توسعه دهند و قدرت رقابت خود را حفظ و یا افزایش دهند اقدام به افزایش سرمایه می کنند. در برخی از مواقع نیز این کار به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت صورت می گیرد. این تامین منابع مالی جدید می تواند به شکل های مختلفی صورت پذیرد.

پس نکته اول در این رابطه، توجه به گزارشی است که در سایت کدال منتشر شده است. نکته بعدی قبل از خرید سهامی که افزایش سرمایه دارد، این است که باید بدانید این افزایش سرمایه هیچ دخلی در افزایش سودرسانی برای شرکت یا سهامدار ندارد. پس به هیچ عنوان در خرید عجله نکنید.

انواع افزایش سرمایه

حال یک مثال در ارتباط با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها خواهیم زد. بطور مثال در اواخر سال ۹۹، سهام ایران‌خودرو با نماد " خودرو" ، افزایش سرمایه سنگینی از محل تجدید ارزیابی‌ها رو کرد. افرادی که در این افزایش سرمایه شرکت کردند، سود بالای صد درصد را در زمان حدود دوماه بدست آورند. اما دلیل اصلی آن چه بود؟ معمولا سهام‌های خودروی دارای eps یا سود منفی هستند. این بدین معنی است که زیان ده هستند. از همین رو ایران‌خودرو املاک خود را فروخت تا کمی از زیان انباشته چند ساله خود کم کند. در سال ۹۸ و ۹۹، بازار بورس ایران بسیار داغ بود و اکثر سهام‌ها سودهای بسیار زیادی را برای سهامداران به ارمغان آوردند. برای آشنایی بیشتر با EPS می توانید مقاله " EPS و DPS چیست؟ " را مطالعه نمایید.

به گزارش صدای بورس، هنگامی که یک شرکت در بورس اوراق بهادار بخواهد سرمایه خود را افزایش دهد باید تعدادی سهام جدید منتشر کند و به سهامداران بفروشد تا مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمایه را تأمین کند. تفاوت اصلی بین انواع روش های افزایش سرمایه، در محل تامین این منابع جدید است. در ادامه درباره انواع روش های آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

معمولا روند افزایش سرمایه در شرکتها به این شکل است که در مرحله اول هیئت مدیره شرکت پیشنهاد خود را به همراه دلایل کافی در خصوص افزایش سرمایه به سهامداران شرکت ارائه می کند. این پیشنهاد در مجمع عمومی فوق العاده شرکت مورد رای گیری سهامداران شرکت قرار می گیرد. سپس در صورت تصویب این پیشنهاد در مجمع و پس از ارائه مجوز از سوی بورس، افزایش سرمایه شرکت صورت می گیرد.

صدای بورس،در مطلب زیر به بررسی افزایش سرمایه شرکت های بورسی به تفکیک بازار و صنعت از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون پرداخته است.

در جدول زیر مبالغ افزایش سرمایه به تفکیک بازارپایه، بورس، فرابورس را از فروردین ماه تا تیر ماه ۱۴۰۰ مشاهده می کنید.

کدام شرکت‌ها در 1400 افزایش سرمایه دارند؟

کدام شرکت‌ها در 1400 افزایش سرمایه دارند؟

همانطور که در گزارش صدای بورس، مشاهده می کنید افزایش سرمایه در ۴ ماه ابتدای سال به مبلغ ۷۶۴.۷۳۰.۷۰۶ میلیون ریال رسیده و بر این اساس بیشترین افزایش سرمایه در سازمان تاکنون متعلق به ماه خرداد بوده است.

بازاری که بیشترین افزایش سرمایه را به خود دیده است بورس تهران بوده است که در ۱۰۰ روز اخیر بیشترین افزایش سرمایه را داشته اند و بعد از آن بازار پایه بوده و فرابورس هم در جایگاه سوم قرار گرفته است.

افزایش سرمایه به تفکیک صنعت :

کدام شرکت‌ها در 1400 افزایش سرمایه دارند؟

کدام شرکت‌ها در 1400 افزایش سرمایه دارند؟

کدام شرکت‌ها در 1400 افزایش سرمایه دارند؟

مبلغ افزایش سرمایه به تفکیک شرکت:

کدام شرکت‌ها در 1400 افزایش سرمایه دارند؟

افزایش سرمایه به تفکیک بازار :

کدام شرکت‌ها در 1400 افزایش سرمایه دارند؟

اهمیت افزایش سرمایه از محل سود انباشته

یکی از مهم‌ترین و بهترین افزایش سرمایه‌ها، افزایش سرمایه از محل سود انباشته است. همواره این نکته را مدنظر قرار دهید که شرکت‌هایی که زیان ده هستند، از این طریق نمی‌توانند افزایش سرمایه دهند. دلیلش هم روشن است. زیرا افزایش سرمایه از محل سود انباشته بدین معنا است که شرکت باید طی چند ماه یا چند سال، اندوخته‌ای از سود را برای خود ذخیره کند. معمولا به این صورت است که، سهامی مانند فخوز که همواره سودآوری خود را در چندین سال حفظ کرده است، به جای این که در مجمع عمومی سود زیادی را میان سهامداران پخش کند، افزایش سرمایه از سود انباشته می‌دهد. مطالعه مقاله "خرید سهام قبل از مجمع" می تواند مفید باشد.

افزایش سرمایه بورسی

بطور مثال اگر میزان افزایش سرمایه صد درصد باشد، میزان سهام شما دو برابر خواهد شد یا به عبارت دیگر، سهام جایزه به شما تعلق خواهد گرفت. اما روی دیگر سکه این است که قیمت سهام شرکت نصف خواهد شد و در مجموع، تغییری در ارزش سهام شما به وجود نخواهد آمد. یعنی اگر دو میلیون تومان سهام فخوز را خریداری کرده باشید که قیمت هر سهم ۲۰۰۰ تومان و تعداد سهام شما ۱۰۰۰ باشد. پس از افزایش سرمایه، شما ۲۰۰۰ سهم ۱۰۰۰ تومانی خواهید داشت. حال در ادامه، به سوال، کدام شرکت ‌ها افزایش سرمایه دارند؟ را پاسخ خواهیم داد. در لیست زیر سعی شده است تا تمامی شرکت‌هایی که قصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته را دارند بیاوریم. پس حتما به ادامه مطالب توجه فرمایید. تا بتوانید پس از دریافت کد بورس خود نسبت به خرید هر کدام اقدام نمایید.

نام سهام میزان افزایش سرمایه ( درصد )
لپیام ۵۰
شفا ۱۲۹
زپارس ۱۵۷
بفجر ۳۸
وبشهر ۳۳
پارتا ۸۳
فولاد ۴۶
فجر ۱۸۶
سمگا ۱۰۰
فپنتا ۳۰۵
بکاب ۱۰۰
فولای ۱۰۰
وساپا ۲۵
شبصیر ۵۲
ثعتما ۱۰۰
فایرا ۱۰۰
دکوثر ۲۳۳
سصفها ۱۵۰
وثنو ۱۵۰
شسپا ۵۸
پدرخش ۲۰۰
سپرده ۱۳۳
ذوب ۳۶
یسویچ ۱۴۰
وتوشه ۲۲۰

اهمیت افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

برخی افراد شرکت‌های بورسی را بر حسب نوع افزایش سرمایه تفکیک می‌کنند. به این صورت که، اگر شرکت افزایش سرمایه از سود انباشته داشته باشد، یعنی چرخ کارخانه یا شرکت می‌چرخد و جزو سهام‌های درجه اول تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین برخی اظهار نظرات نیز وجود دارد که، اگر شرکت افزایش سرمایه از آورده نقدی رو کند و سود انباشته نداشته باشد، جزو شرکت‌های درجه دوم و در نهایت اگر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داشته باشد، جزو شرکت‌های درجه ضعیف‌تر از لحاظ سودسازی به حساب می‌آید.

شرکت‌هایی که افزایش سرمایه از محل آورده نقدی دارند، معمولا این قصد را دارند که سرمایه‌ای را از جانب سرمایه‌گذاران به شرکت تزریق کنند. به همین دلیل پس از افزایش سرمایه، میزانی سهام به صورت حق تقدم در اختیار افراد قرار می‌گیرد. بطور مثال، اگر سهام کشتی‌رانی جمهوری اسلامی با نماد حکشتی، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی داشته باشد، حق تقدم این نماد به‌صورت حکشتیح وجود دارد. همواره حق تقدم هر نمادی، حرف « ح » را در آخر کلمه خود دارد.

پس از افزایش سرمایه از این محل، سرمایه‌گذاران ۲ ماه فرصت فروش یا پذیره نویسی حق تقدم خود را دارند. این بدین معنا است که آن‌ها باید در طی این دو ماه تمامی حق تقدم خود را به قیمت روز به سایر افراد بفروشند، یا این که پذیره نویسی را انجام بدهند. پذیره نویسی حق تقدم به معنای واریز ارزش اسمی هر سهم است. ارزش اسمی معمولا ۱۰۰۰ ریال است.

بطور مثال اگر شما ۲۰۰۰ سهم حکشتیح را داشته باشید و قصد پذیره نویسی آن را داشته باشید، با پرداخت ۲۰۰ هزار تومان، می‌توانید این سهم را از آن خود کنید. در سایت کدال افزایش سرمایه از محل آورده نقدی را جستجو کنید و سپس اطلاعیه شرکت را پیدا کنید. در این قسمت، شماره حساب شرکت وجود دارد که باید از این طریق برای پرداخت ارزش اسمی اقدام کنید. اگر سوال "کدام شرکت ‌ها افزایش سرمایه دارند؟ " هنوز در ذهن شما وجود دارد به ادامه مطلب توجه فرمایید.

نام سهام میزان افزایش سرمایه ( درصد )
حبندر ۲۷۹
کساوه ۲۳۵
وپترو ۱۲۰
رتکو ۲۰۰
زمگسا ۲۰۰
تاپیکو ۴۹
شکبیر ۱۰۰
بکاب ۵۰۰
دسانکو ۳۶
دبالک ۱۰۸

و در آخر...

در ابتدا سعی شد تا مطالبی که در ارتباط با افزایش سرمایه وجود دارد را بصورت کلی توضیح دهیم. اگر سوال" کدام شرکت‌ ها افزایش سرمایه دارند؟" برای شما پیش آمده است. حتما به مطالب بالا توجه فرمایید. در ادامه سعی شد تا افزایش سرمایه از محل سود انباشته را توضیح دهیم و لیستی از شرکت‌های مشمول این فرآیند را شرح دهیم. در آخر نیز مطالب مرتبط با افزایش سرمایه از آورده نقدی را آوردیم. در نظر داشته باشید بسیاری از نهادهای مالی بورس استقبال زیادی از افزایش سرمایه ها انجام میدهند که سبب افزایش سود در میزان سرمایه میگردد.

منبع اطلاعات: نوآوران امین

کد خبر 430863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عسکری IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    30 1
    بسیار آموزنده بود.ممنون
  • مجید IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    23 5
    عالی بود
  • 2539603041 IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    7 3
    سلام. بسیار عالی بود..سوال اینکه شرکت ها نمی توانند زودتر از موعد یکساله مجمع خود را تشکیل دهند.فرضا سال99 در9تیر ماه بود. ولی در سال 1400خرداد آنرا تشکیل دهند. وسود سهام وافزایش سهام را در عرض 2تا 3ماه به سهامدار بدهند.با تشکر
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    4 0
    در مورد تجدید ارزیابی یه تجدیدی بفرمائید. با تشکر
  • سید عظیم IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    9 1
    بسیار عالی
  • علی IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    6 1
    ممنون عالی بود
  • 12758 IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    3 0
    ممنون عالی وآموزنده
  • smohamad408 IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    6 3
    سلام،آیا چکارن وخگستروشبندروونوین وبجهرم وصبا وسیتاافزایش سرمایه دارند؟اگردارند مجمع آنها کی برگذارمیشه؟
  • توفیق رضوان خواه GB ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    5 0
    به نظر من مدت زمان افزایش سرمایه تجدید ارزیابی اززمین ودارایهاوسود انباشته را اززمان درخواست شرکت وتاتایید سازمان بورس را به حداقل زمان برسانند
  • حبیبی IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    4 2
    بسیار خوب و آموزنده متشکریم
  • اکبر IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    5 0
    بسیار مفید بود
  • کاظم IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    6 0
    بسیار عالی و مفید ومختصر
  • آرش سلیمی IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    5 0
    ممنون از لطفتون اطلاعات جامع و کاربردی بود سپاسگزارم عالی عالی بود و قشنگ متوجه انواع افزایش سرمایه ها شدیم دمتون گرم
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    5 0
    سپاس.عالی
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    1 3
    بیمه دانا وسفارس که در دی ماه سال قبل اطلاع رسانی کردن در جدول نیامده ایا اطلاع ویا اخبار تازه ای دراین خصوص منتشر نگردیده
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    6 0
    بسیار عالی ولی خواهش میکنم تحلیل بنیادی بعضی از شرکت هارو برامون بذارید تشکر
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    4 0
    عالی بود
  • احمد IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    3 0
    سلام بسیار آموزنده است و اینکه سوال آیا تاپیکو افزایش سرمایه دارد و این افزایش سرمایه به سهمداراش سهم یا نقدی پول تعلق میگیرد ممنون اگر راهنمایی کنید
  • خساپا افزایش سرمایه پارسالش چیشد؟ IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    5 5
    افزایش سرمایه خساپاسال ۹۹چیشد چرانمیدن؟
  • محمد IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    10 2
    بنام خدا با سلام برای کسانی مثل من که علاقه ای به شنیدن ندارم چونبنظرم شنیدن از مطالعه بیشتر زمان میبرد بسیار عالی بود! با تشکر فراوان
  • مرتضی رستگار IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    5 1
    خیلی خیلی عالی بود
  • محمدخسروی IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    4 0
    سپاس فراوان بابت اطلاعات مفیدی که در اختیار همگان قرار میدید.