معنی EPS و DPS چیست و در بورس چه کمکی به ما می کند

EPS و DPS چیست؟ دو معیاری که به سود خالص یک شرکت در انتهای سال مالی به ازای هر سهم و سود تقسیم شده بین سهامداران اشاره دارد. معمولاً جهت خرید و انتخاب یک سهم عوامل مختلفی را باید درنظر گرفت که معمولاً EPS و DPS در بورس برای تصمیم نهایی تأثیر گذار است. این دو نشان می‌دهند که یک شرکت در یک سال گذشته چه فعالیت‌هایی داشته و آیا این فعالیت‌ها توانسته به ارزش سهام شرکت اضافه کند یا خیر

این مقاله برای حرفه‌ای‌ها که می‌دانند مفهوم EPS و DPS چیست نوشته نشده بلکه برای شمایی است که خیلی از بازار بورس سر در نمی‌آورید و از طرفی نمی‌خواهید دست روی دست گذاشته و به همین روال ادامه دهید. حتماً پیش آمده که در تریدر خود و یا سایت سازمان بورس با اصطلاحات و واژگانی سر و کار داشته باشید که ندانید منظورشان چیست؟ ما اینجا هستیم تا با زبانی ساده برای شما توضیح بدهیم.

EPS و DPS در بورس مبنای تحلیل بسیاری از تحلیل گران است که از آن استفاده می‌کنند تا ببینند یک شرکت چه مسیری را پشت سر گذاشته و آیا توانسته برای سهامدارانش سودآوری داشته باشد یا خیر؟ گاهی ممکن است در مقابل هر یک از این دو یک عدد منفی ببینید که نشان می‌دهد شرکت نه تنها سودآوری نداشته بلکه متضرر هم بوده و سرمایه سهامداران کمتر شده که بیشتر نشده است.

مفهوم EPS و DPS

خب چنین بررسی و تحلیلی یک نشانه است و مشخص می‌کند که این سهام ارزش خرید ندارد و بهتر است دنبال گزینه بهتری باشید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که EPS و DPS چیست؟ تفاوت EPS و DPS چیست؟ امیدواریم که در پایان این مقاله سهام خود را بررسی کنید و ببینید که دی پی اس و ای پی اس آن‌ها در چه شرایطی است.

EPS و DPS چیست؟

هرگاه قرار باشد وضعیت یک شرکت سرمایه گذاری را تحلیل و بررسی کنید حتماً چشمتان به EPS می‌خورد. EPS در قیمت یک سهام (البته ای پی اس پیش بینی شده) و استقبال سهامداران از آن سهم تأثیر گذار است. EPS میزان سودی است که به ازای هر سهم شرکت به دست می‌آید. این کلمه مخفف Earnings Per Share است. هر گاه درآمد یک سال مالی شرکت (سود با مالیات کسر شده) تقسیم بر تعداد سهام آن شود میزان EPS به دست می‌آید. برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله " منظور از eps چیست ؟ " را مطالعه نمایید.

مفهوم EPS و DPS

اگر EPS شرکتی برابر با 135 ریال باشد یعنی به ازای هر سهم 135 ریال سود به دست آمده است. بدیهی است هر چقدر که این رقم بیشتر باشد به معنای کسب سود بیشتر و در نتیجه ارزشمندی سهام است.

  • EPS پیش بینی شده: هر شرکت معمولاً در ابتدای سال مالی EPS پیش بینی شده‌ای ارائه می‌دهد. یعنی با توجه به عملکرد سال گذشته پیش بینی می‌کند که در آخر سال مالی آینده خود چه مقدار سود به ازای هر سهم کسب می‌کند. البته این عدد قابل تغییر است و شرکت با توجه به شرایط می‌تواند این عدد را کاهش یا افزایش دهد که اصطلاحاً به آن تعدیل EPS گفته می‌شود. این عدد محقق شده نیست و ممکن است عدد واقعی که در آخر سال به دست می‌آید از آن کمتر و یا بیشتر باشد. در سایت tsetmc مقدار EPS که مشاهده می‌کنید در واقع از نوع پش بینی شده است.
  • EPS محقق شده: در آخر سال مالی آن چیزی که شرکت‌ها ارائه می‌دهند EPS محقق شده است. یعنی آن سودی که حقیقتاً به دست آمده و می‌توان پیش بینی شرکت را با آن مقایسه کرد و متوجه شد که چه میزان با هم تفاوت دارند و آیا شرکت توانسته عملکرد مناسبی داشته باشد یا خیر؟ اگر یک شرکت را در نزدیکی پایان سال مالی آن تحلیل کنید، تحلیل شما بنیان قوی‌تری خواهد داشت. زیرا ای پی اس پیش بینی شده تعدیل شده و به حقیقت نزدیک‌تر است.

DPS چیست؟

در ادامه مقاله EPS و DPS چیست؟ به توضیح در مورد DPS می‌پردازیم. EPS محقق شده‌ای که در آخر سال مالی به دست می‌آید خالص سودی است که در اختیار شرکت قرار گرفته. هم شرکت و هم سهامداران در این سود سهیم هستند. اما آیا تمام این سود به سهامداران تعلق می‌گیرد؟ این بستگی به تصمیمات شرکت دارد. ممکن است شرکتی ترجیح بدهد که سهم بیشتری از این سود را به سهامداران بدهد و شرکت دیگری ترجیحش این باشد که بخش بیشتری از سود را در طرح‌های توسعه‌ای سرمایه گذاری کند. در این مورد قواعد خاصی وجود ندارد و این شرکت است که تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود. بسیاری از فعالات بازار این سود را با سود انباشه به اشتباه تفسیر میکنند برای اجتناب از این اشتباه پیشنهاد میکنیم مقاله " سود انباشته در بورس چیست؟ " را مطالعه نمایید.

EPS و DPS در بورس

مقدار سودی که ازکل سود به دست آمده به سهامدار تعلق می‌گیرد DPS نام دارد که مخفف Dividend Per Share است. اصولاً مقدار DPS از EPS کمتر است. زیرا بیشتر شرکت‌ها همان گونه که گفتیم دوست دارند بخشی از سود را نزد خود نگاه دارند. اگر جایی دیدید که مقدار DPS از EPS بیشتر است تعجب نکنید. گاهی این اتفاق می افتد اما چگونه؟ شرکت علاوه بر سود امسال مقداری از سود سال گذشته را نیز بین سهامداران تقسیم می‌کند و به همین دلیل دی پی اس عدد بالاتری را نشان می‌دهد.

DPS به سهامدارانی تعلق می‌گیرد که هنگام مجمع سهام خود را حفظ کرده باشند. اگر حتی یک روز پیش از مجمع سهامتان را بفروشید شامل دریافت این سود نخواهید شد.

پس از اتمام مجمع مختارید هر زمان که خواستید سهامتان را بفروشید. دی پی اس حتی اگر زمان پرداخت آن 6 ماه (حداکثر زمان پرداخت سود 8 ماه است) بعد از فروشتان باشد باز هم به شما تعلق خواهد گرفت. جهت اطلاع دقیق از زمان پرداخت سود باید به سایت کدال مراجعه کرده و با جست و جوی اطلاعیه زمان پرداخت سود از تاریخ آن مطلع شوید. گاهی این زمان ممکن است دچار تغییر شود و اصلاحیه بخورد که باز لازم است از طریق کدال چک شود.

در کنار تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی که برای شناسایی سهام صورت می‌گیرد بررسی این دو عنصر می‌تواند کمک کننده باشد یا حداقل برای مبتدیانی که با اصول تحلیل تکنیکال آشنایی ندارند، ای پی اس و دی پی اس تا حدودی آن‌ها را نسبت به میزان سودآوری شرکت مطلع می‌کند.

برخی از سوالات متداول 

DPS به کدام سهامداران تعلق میگیرد ؟

DPS به تمامی سهامدارانی که در روز مجمع بخشی از سهم شرکت را داشته باشند تعلق میگیرد به عبارت دیگر تمامی سهامداران اگر میخواهد DPS به آنها تعلق بگیرد باید تا روز برگزاری مجمع سهم مورد نظر را داشته باشند.

ِDPS چقدر زمان میبرد به دست سهام داران برسد ؟

تمامی شرکت ها باید حداکثر تا 8 ماه پس از مشخص شدن مقدار DPS آن را در اختیار سهامداران خود قرار بدهند اما این زمان باز هم قطعی نمی باشد و نیاز است حتما به سوابق  گذشته شرکت توجه نمود.

کد خبر 428391

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =