۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
eps چیست + 0 تا 100 بررسی انواع eps

یکی از پرکاربردترین اصطلاحات بورسی انواعeps بین سرمایه گذاران تازه کار و همچنین حرفه ای بازار است. هرکجا که وضعیت سهام یک شرکت از سمت تحلیلگران بازار و سرمایه گذاران مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد به نوع مستقیم یا غیر مستقیم پای eps هم در میان است. به عبارت دیگر EPS یکی از مهم ترین اصطلاحاتی است که به اشکال گوناگون بر نرخ سهام شرکت‎های در بورس تاثیر بسزایی می گذارد. هنگامی که شما در بورس سرمایه گذاری خود را شروع می کنید در همه حال به اشکال گوناگونی با این کلمه روبه‌رو هستید و برای موفقیت خوب است آن را بلد باشید.

منظور از eps چیست ؟

Eps چیست؟ یکی از پرکاربردترین اصطلاحات بورسی بین سرمایه گذاران تازه کار و همچنین حرفه ای بازار است. هرکجا که وضعیت سهام یک شرکت از سمت تحلیلگران بازار و سرمایه گذاران مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد به نوع مستقیم یا غیر مستقیم پای eps هم در میان است.

به عبارت دیگر EPS یکی از مهم ترین اصطلاحاتی است که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بر نرخ سهام شرکت‎های موجود در بورس تاثیر بسزایی می گذارد. هنگامی که شما در بورس سرمایه گذاری خود را شروع می کنید در همه حال به اشکال گوناگونی با این کلمه روبه‌رو هستید.

منظور از eps چیست ؟

اگر بخواهیم بسیار راحت توصیف کنیم که Eps چیست؟ می ‌شود بگوییم که eps یک شرکت برابری می‌کند با میزان سودی که در آن شرکت به ازای هر یک عدد سهم شرکت کسب می‌شود. اما این موضوع ربطی به سود انباشه ندارد و نباید با این موضوع یکسان دیده شود

EPS مخفف چیست ؟

از انواع eps است و کلمه eps کوتاه شده اصطلاح Earnings Per Share که به معنای درآمد هر سهم هست. هنگامی که شما کل درآمد (فرمول درآمد: سود پس از کسر مالیات) یک شرکت در انتهای سال مالی را بر تعداد سهام شرکت مورد نظر تقسیم بکنید در اصل eps آن شرکت را مشخص نموده‌اید.

به طور مثال فرض بگیرید که شرکتی توانسته است در انتهای یک سال 100 میلیون ریال کسب سود کند و تعداد سهام آن شرکت هم 1 میلیون سهم بوده است. در نتیجه eps آن شرکت برابری می‌کند با:

ریال 100 = 1.000.000 / 100.000.000

یعنی این که شرکت مذبور توانسته است در پایان سال به ازای هر 1عدد برگ سهام خودش تنها 100 ریال سود بدست آورد. پس eps این شرکت در پایان سال برابر است با 100 ریال . eps چند نوع دارد؟ در ادامه به توضیح درباره انواع epsکه در بورس خیلی هم رایج هستند می پردازیم:

EPS پیش بینی شده

EPS پیش بینی شده درآمد پیش بینی شده هر برگ سهام و مقدار سودی هست که یک شرکت به طور عام در شروع سال مالی خودش پیش بینی می کند که تا  در پایان همان سال مالی که تعیین کرده است به آن دست یابد.

EPS پیش بینی

شرکت‌های بورسی در هر سال موظف به این هستند تا پیش از شروع سال مالی جدیدشان یک پیش بینی منسجم از عملکرد مالیشان به بازار بورس ارائه دهند که در آن پیش بینی برطبق عملکرد گذشته آن‌ها  و همین طور بر طبق نظر کارشناسان شرکت و مدیران یک eps برای سال مالی آینده شرکت خود پیش بینی می کنند. به این eps در اصطلاح eps پیش بینی شده اطلاق می گردد. این eps همانطور که از نامش هویدا است، یک نوع پیش بینی است که تا بحال محقق نشده است. این eps به اصطلاح همان سودی هست که شما می‌بایستی در سایت tsetmc به عنوان عدد روبروی eps شرکت‌ها مورد نظرتان مشاهده کنید.

پس باید این نکته را فراموش نکنید که عددی که در سایت tsetmc به عنوان eps یک شرکت می‌بینید، فقط پیش بینی  شرکت مورد نظرتان از میزان سودی هست که در پایان آن سال بدستتان خواهد رسید و هیچ گونه تضمینی و ضمانتی وجود ندارد که حتما می‌بایستی در پایان سال این درصد از eps برای شرکت مورد نظرتان حاصل گردد.

تفاوت EPS و DPS در بورس چیست؟

در مقاله EPS و DPS چیست؟ گفتیم که یک سرمایه گذار موفق بورس می‌بایستی بداند اصطلاحات و مفاهیم اصلی و کاربردی مربوط به انواع eps و ما بقی اصطلاحات مهم لازمه فعالیت در بورس کدام است؛ که هر سرمایه گذاری که وارد بازار بورس می شود می‌بایستی درباره آن‌ها اطلاعاتی نسبی کسب کند.

EPS محقق شده

این نوع از eps سودی است که یک شرکت توانسته پس از پشت سر گذاشتن یکسال مالی کسب کند. حسابداران و مدیران شرکت پس از به انتها رسیدن سال مالی شرکت، می‌بایستی عملکرد واقعی شرکتشان را بسنجند، پس از محاسبه  و بررسی درآمدها و هزینه های شرکت، مبلغی را تحت عنوان سود نهایی و خالص شرکت در سایت مربوطه اعلام می کنند که این سود همان eps تحقق یافته نام دارد.

EPS محقق شده

بنابراین به صورت خلاصه می شود گفت eps پیش بینی شده سودی هست که شرکت در  نخستین سال مالی خودش پیش بینی می کند تا در پایان آن سال به آن سود دست یابد. eps تحقق یافته به زبان ساده‌تر میزان سودی است که شرکت مورد نظرتان پس از پایان سال مالی خودش به آن دست رسی پیدا می‌کند.

نکاتی درباره انواع eps شرکت ها

از آنجایی که eps پیش بینی شده تنها یک نوع پیش بینی ساده است، در نتیجه  احتمال دارد که در طی سال چندین بار عوض شود و تغییر پیدا بکند. چرا که شرایط احتمال دارد در طول یک سال تغییر پیدا بکند. به طور مثال احتمال دارد با گذشت عملکرد شرکت بهتر یا بدتر شود یا رخداد ویژه‌ای در روند سودآوری شرکت اتفاق افتد. ممکن است شرکت به این دلایل پیش بینی eps اولیه را افزایش یا کاهش بدهد. به این رخداد تعدیل eps یا به عبارت دیگر تعدیل سود نیز گفته می‌شود.

پیش بینی EPS شرکت ها

شرکت های بورسی وظیفه دارند پس از گذشت هر فصل از سال مالی خودشان، گزارش عملکرد وظیفشان را به طور رسمی اعلام بکنند و پس از آن مجددا یک eps پیش بینی شده برای ادامه سال مالی خودشان همانند عناوین گفته شده ارائه بدهند. این eps جدید می تواند نسبت به eps پیش بینی شده پیشن متمایز نباشد یا حتی تفاوت تازه‌ای پیدا کرده باشد و شرکت تعدیل eps  انجام بدهد که این به عملکرد آن شرکت در 3 ماه پیشش بستگی دارد.

هرقدر که از ابتدای سال مالی می گذرد، به جهت اینکه اطلاعات زیادتری از عملکرد واقعی شرکت موجود است و اطلاعات مالی در دسترس مدیران شرکت ملموس‌تر و واقعی تر هست، eps پیش بینی شده شرکت نیز به آن eps که قرار است در انتهای سال مالی محقق گردد نزدیکتر می شود و از قابلیت اتکای افزون‌تری برای سهامداران آن شرکت دارا خواهد بود.

اغلب eps پیش بینی شده است که مبنای قیمت گذاری قرار می گیرد، به این دلیل که eps تحقق یافته پس از انتهای سال مالی شرکت حاصل می‌شود و اثر آن پیش‌تر بر روی قیمت سهم تعیین می‌گردد. در نتیجه یک سرمایه گذار می‌بایستی این توانایی را بد کسب کند که خودش این موضوع را به راحتی بررسی کند.

کد خبر 428476

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =