انتقاد از واگذاری برخی شرکتهای سودده تامین اجتماعی در بورس

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با انتقاد از واگذاری برخی شرکتهای سودده تامین اجتماعی در بورس گفت: اگر این اموال متعلق به سازمان تامین اجتماعی است، کارگران و کارفرمایان در آن نقش دارند؛ بنابراین بدون مذاکره با تشکلهای کارگری هرگونه واگذاری قابل توجیه نیست.

به گزارش صدای بورس، ناصر چمنی، حفظ امنیت شغلی کارگران، اصلاح قراردادهای موقت و احیای شورای عالی تامین اجتماعی را از اولویتهای سال ۱۴۰۰ برشمرد و ابراز امیدواری کرد که معیشت خانوارهای کارگری در سال جدید از نوسان نرخ ارز و دلار در امان بماند.

وی در ارزیابی اولویتهای بازار کار در سال جدید اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات در حوزه روابط کار و بازار اشتغال، بحث امنیت شغلی کارگران است که متاسفانه سال گذشته هم به دلیل کرونا و هم به دلیل انعقاد قراردادهای موقت در کارهای مستمر همچنان با این پدیده مواجه بودیم و این مساله به شدت امنیت شغلی کارگران را تهدید کرد.

وی ادامه داد: وقتی امنیت شغلی نباشد بار روانی آن به کارگران وارد می شود و معیشت آنها را به مخاطره می اندازد ولی بار روانی امنیت شغلی چیزی نیست که به راحتی درست شود و به خانواده های کارگری انتقال می یابد لذا امیدواریم در سال جدید موضوع قراردادهای موقت اصلاح و برطرف شود.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران تعامل مجلس به ویژه فراکسیون کارگری با جامعه کارگری را از دیگر اولویتهای سال جدید دانست و اظهار کرد: از مجلس انقلابی انتظار داریم قوانین مربوط به بخش کار و جامعه کارگری را مورد بازنگری قرار دهد. ما اصلاح ماده ۴۱ قانون کار را درخواست کرده بودیم ولی به آن توجه نشد، در حالی که اگر نقطه ضعفهای ماده ۴۱ برطرف و مواد و تبصره های جدید به آن اضافه می شد می توانست به بحث دستمزد و امنیت شغلی کارگران کمک کند؛ لذا انتظار داریم در سال پیش رو تعامل بیشتری از سوی نمایندگان مجلس را شاهد باشیم.

چمنی در ادامه با انتقاد از واگذاری برخی شرکتهای سودده تامین اجتماعی در بورس گفت: اگر این اموال متعلق به سازمان تامین اجتماعی است، کارگران و کارفرمایان در آن نقش دارند؛ بنابر این بدون مذاکره با تشکلهای کارگری هرگونه واگذاری قابل توجیه نیست. متاسفانه ساختار تامین اجتماعی هیات امنایی و اکثریت دولتی است و دو نماینده کارگری در آن حضور دارند که حتی اگر مخالفت کنند و رای منفی بدهند بازهم به نفع جامعه کارگری نخواهد بود.

وی تصریح کرد: بارها اعلام کرده ایم که تامین اجتماعی نباید هیات امنایی شود لذا این خواسته را حتما در دولت آینده پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم احیای مجدد شورای عالی سازمان تامین اجتماعی را شاهد باشیم.

این مقام ارشد کارگری رشد بی سابقه نرخ ارز طی دو سال گذشته را عجیب و به زیان خانوارهای کارگری و معیشت آنها دانست و گفت: متاسفانه طی دو سال گذشته افزایش نرخ ارز و دلار روی تمام بازارهای داخلی تاثیر منفی گذاشت که اثرات آن همچنان ادامه دارد. اصحاب کهف هم بعد از ۳۰۰ سال چنین چیزهایی ندیدند که ما بعد از یکسال دلار ۳۰ هزار تومانی را دیدیم و باید بگوییم یاد دلار ۵۰۰۰ تومانی بخیر، فقط امیدواریم معیشت کارگران سال جدید از نوسان نرخ ارز و دلار در امان بماند.

چمنی ذر پایان گفت: برخی مسئولان اقتصادی، تورم را سال گذشته ۱۵ درصد در نظر گرفته و گفته بودند که اجازه افزایش بیش از آن را نمی دهند که با این کار جلوی افزایش دستمزد کارگران را گرفتند و حداقل مزد سال ۱۳۹۹ به سختی ۲۶ درصد تصویب شد؛ در حالی که با ورود به سال ۱۳۹۹ رشد بی سابقه نرخ ارز و تداوم بیماری کرونا و بیکاری و خانه نشینی بیشتر کارگران، عملا قدرت خرید خانوارهای کارگری بیش از ۶۰ درصد از دست رفت و همه این مسایل دست به دست هم داد و سال سختی را برای کارگران رقم زد.

کد خبر 430836

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • امنیت شغلی کارگران و ماده قانونی کار مرتبط با آن

    امنیت شغلی کارگران و ماده قانونی کار مرتبط با آن

    امنیت شغلی به عنوان مهمترین مطالبه جامعه کارگری است و نمایندگان در این حوزه با اشاره به اینکه ۹۶ درصد قراردادهای کاری، موقت است ماده ۷ قانون کار را دلیل این امر می دانند و خواهان حل این مشکل هستند و در مقابل مدیر کل روابط کار و جبران خدمت نیز تدوین پیش نویس آئین نامه این ماده قانونی را راه‌حل این موضوع بیان کرد.

  • در اولین جلسه دستمزد کارگران چه گذشت؟

    در اولین جلسه دستمزد کارگران چه گذشت؟

    در نخستین جلسه دستمزد شورای عالی کار پیشنهاد کارفرمایان برای تعیین مزد منطقه ای پذیرفته نشد و مقرر شد که برای سال ۱۴۰۰ تعیین مزد ملی همچون روال سالهای قبل در دستور کار قرار گیرد.

  • فاصله زیاد دریافتی کارگران با هزینه های واقعی

    فاصله زیاد دریافتی کارگران با هزینه های واقعی

    ناصر چمنی گفت: حتی اگر حقوق کارگران در سال آینده صد درصد هم افزایش یابد بازهم جوابگوی هزینه معیشتی آنها نیست.

  • آغاز دومین دوره از مذاکرات تعیین دستمزد کارگران

    آغاز دومین دوره از مذاکرات تعیین دستمزد کارگران

    امروز ۱۸ اسفند ماه ۹۹، دومین جلسه دستمزد شورای عالی کار به منظور مذاکره و چانه زنی در خصوص تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران از ساعاتی دیگر آغاز می شود.

  • اولین قدم برای تعیین حداقل مزد کارگران برداشته شد

    اولین قدم برای تعیین حداقل مزد کارگران برداشته شد

    تعیین سبد معیشت کارگران اولین قدم برای تعیین حداقل مزد است که روز گذشته با محاسبه رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزارتومانی برای این سبد مهمترین گام برداشته شد.

  • هزینه سبد معیشت بیشتر از ۸میلیون تومان

    هزینه سبد معیشت بیشتر از ۸میلیون تومان

    عضو هیأت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: از دولت انتظار داریم هر چه سریعتر جلسه شورای عالی کار را برگزار کند تا برای دستمزد ۱۴۰۰ تصمیم گیری شود.

  • زمان اعلام رقم دستمزد کارگران مشخص شد

    به شرط نزدیک‌تر شدن دیدگاه ها ؛

    زمان اعلام رقم دستمزد کارگران مشخص شد

    دویست و نود و ششمین نشست شورای عالی کار با دستور کار تعیین دستمزد ۱۴۰۰ و حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در وزارت کار برگزار شد؛ جلسه ای سه ساعته که با مذاکرات فشرده شرکای اجتماعی همراه بود و نمایندگان کارگر و کارفرما ضمن بیان نقطه نظرات، درصدهای پیشنهادی خود را اعلام کردند.

  • تعیین دستمزد کارگران به کجا رسید؟

    تعیین دستمزد کارگران به کجا رسید؟

    نماینده کارگران در کمیته تعیین دستمزد شورای عالی کار گفت: سبد معیشت خانوار کارگری در کمیته دستمزد تعیین نشده و احتمالاً هفته آینده تعیین می‌شود.

  • بحران در کمین صندوق‌های بازنشستگی

    بحران در کمین صندوق‌های بازنشستگی

    نماینده کارگران گفت: اگر فکری برای صندوق‌های بازنشستگی تأمین اجتماعی نشود، با بحران مواجه می‌شوند.

  • راه نجات شرکت ورشکسته، ادغام نیست

    راه نجات شرکت ورشکسته، ادغام نیست

    رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، تقویت تولید داخلی و تأمین معاش و امنیت شغلی کارگران را اصلی‌ترین خواسته کارگران در "هفته کارگر" عنوان کرد و گفت: لایحه اصلاح پارامتریک قانون تامین اجتماعی از نو و به شکل سه‌جانبه میان کارگر، کارفرما و دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =