اقتصاد در ۳دوره انتخابات گذشته چطور بود/ پیش بینی ها چه می گویند؟

بررسی تاریخی از دوره های انتخابات ریاست جمهوری نشان از ثبات و اندکی رشد در دوره های نزدیک به انتخابات دارد.

به گزارش صدای بورس،بررسی نرخ رشد اقتصادی د بررسی نرخ رشد اقتصادی در چهار سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ایران، از بهبود این شاخص در دو دوره خبر می‌دهد. نرخ رشد اقتصادی در یک سال تغییر قابل توجه‌ای نداشته و در یک سال، نرخ رشد اقتصادی در سال منتهی به انتخابات افت پنج پله‌ای داشته است.

سال ۸۴

در سال ۸۴ که محمود احمدی‌نژاد برای دوره اول به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، نرخ رشد اقتصادی بدون تغییر بود. این شاخص اقتصادی در سال ۸۳ معادل ۶٫۵ درصد و در سال ۸۴ معادل ۶٫۲ درصد ثبت شده است.

سال ۸۸

در این سال وضعیت اقتصاد رشد حدود سه پله‌ای داشت و از رقم ۰٫۸ درصدی در سال ۸۷ به نرخ ۳٫۲ درصدی در سال ۸۸ رسید.

سال ۹۲

از سال ۸۳ تا کنون پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۱ رخ داد که این شاخص منفی پنج درصد ثبت شد و تا پایان سال ۹۱ با بهبود سه پله‌ای منفی ۱٫۸ درصد شد.

سال ۹۶

در بازه زمانی ذکر شده بالاترین نرخ رشد با رقم ۸٫۳ درصدی در سال ۹۵ به ثبت رسید اما در سال ۹۶ حدود پنج پله افت کرد. در دوره انتخابات قبلی نرخ رشد ۳٫۷ درصدی ثبت شد.

پیش‌بینی‌ها برای آینده نرخ رشد اقتصادی ایران در سال آینده مثبت است، بانک جهانی نرخ رشد ۱٫۵ درصدی، صندوق بین‌المللی پول رشد سه درصدی و اکونومیست  رشد ۲ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است.

گزارش‌های داخلی نیز از بهبود این شاخص در ماه‌های اخیر خبر می‌دهد، برخی از اقتصاددانان کشور نیز نسبت به آینده این شاخص خوش‌بین هستند.

منبع تجارت نیوز

کد خبر 430660

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نبض بازار سرمایه با انتخابات تندتر می‌زند

    نبض بازار سرمایه با انتخابات تندتر می‌زند

    انتخابات و بازار سرمایه، دو گزینه‌ای که شاید بسیار کمتر از لغات معمول با هم همخوانی داشته یا تکرار شوند. اما نکته مهم این است که هر اتفاقی که بتواند شاخص‌های اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد، می‌تواند به راحتی شاخص‌های اقتصادی را نیز جابه‌جا کند. بازار سرمایه یکی از پرجاذبه‌ترین و در عین حال حساس‌ترین شاخص‌های اقتصادی است.

  • بازار سرمایه، مجلسی اقتصادی می خواهد

    عضوهیات مدیره سبد گردان داریک پارس مطرح کرد؛

    بازار سرمایه، مجلسی اقتصادی می خواهد

    یکی از رخدادهایی که پس از انقلاب بسیار شاهد آن بوده ایم، انتخابات بوده است. انتخابات پیش‌رو، سی و هفتمین دوره ای است که برگزار می شود. 

  • آثار متفاوت انتخابات امریکا بر بورس ایران

    آثار متفاوت انتخابات امریکا بر بورس ایران

    شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ دو دوره متفاوت را شاهد بود.

  • بورس چشم انتظار پایان روز های نا امیدی

    دولت های مختلف با بورس چه کردند

    بورس چشم انتظار پایان روز های نا امیدی

    بازار سرمایه که در ادبیات عمومی با نام «بورس» شناخته می‌شود، محلی برای معامله دارایی‌های مالی از جمله سهام است. بازاری که در آن مالکیت از مدیریت جدا شده و شرکت‌ها با اهداف مختلف، بخشی از سهامشان را عرضه می‌کنند. طبیعی است که تفاوت‌های زیادی بین یک دارایی واقعی و یک دارایی مالی وجود دارد. در دنیای مالی، انتظارات و احتمالات جاری است و آینده یک شرکت هم‌اندازه یا حتی بیشتر از حال شرکت اهمیت پیدا می‌کند. سرمایه‌گذاران که بازیگر اصلی بورس به شمار می‌آیند، پول و سرمایه خود را صرف خرید سهام شرکت‌های عرضه‌شده در بورس می‌کنند تا از آن سود کسب کنند. از طرفی در ادبیات مالی، بازار سرمایه، یک بازار بلندمدت و مبالغی که در آن سرمایه‌گذاری می‌شود، زیاد است. بنابراین سرمایه‌گذاران همه‌چیز را می‌بینند، می‌سنجند و سپس سرمایه خود را خرج می‌کنند. از آنجا که آینده غیر قابل پیش‌بینی است و احتمال وقوع هر واقعه‌ای در آن انتظار می‌رود، فضای سرمایه‌گذاری در آن از تابع احتمالات و انتظارات تبعیت می‌کند.

  • تاثیر انتخابات بر بازار سرمایه ایران

    کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد؛

    تاثیر انتخابات بر بازار سرمایه ایران

    مسلما در هر کشوری تغییر در قدرت و حاکمیت سیاسی می‌تواند منشاء تحولات گسترده اقتصادی باشد. در هر انتخاباتی مردم با گزینش جریان فکری خاصی در حقیقت به برنامه‌های اقتصادی آن دولت یا جناح سیاسی رأی می‌دهند. تغییرات شاخص کل بورس فقط به دلایل سیاسی اتفاق نمی‌افتد. برای تفکیک هر یک از عوامل نیازمند بررسی‌های آماری هستیم. در ادامه با بررسی روند شاخص بورس در دوره‌های گذشته انتخابات ریاست جمهوری و مجلس سعی در تحلیل تغییرات شاخص در حول و حوش انتخابات داریم. اما آنچه مسلم است تا کار دقیق آماری انجام نشود مطالب گفته شده در حد بررسی‌های مقدماتی است.

  • نظرات کارشناسان درباره بورس ۱۴۰۰

    نظرات کارشناسان درباره بورس ۱۴۰۰

    سال ۹۹ با تمام فراز و نشیب‌های خاص خود برای بازار سهام بالاخره به پایان رسید. اکنون بازار سرمایه در آخرین سال قرن با متغیرهایی کلیدی از جمله سرنوشت برجام، انتخابات ریاست‌جمهوری و ادامه سیاست‌گذاری‌ها برای هدایت بورس به ریل صعودی مواجه است.

  • انتخابات آمریکا و آینده کوتاه‌مدت اقتصاد ایران

    انتخابات آمریکا و آینده کوتاه‌مدت اقتصاد ایران

    انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا هیچ‌گاه تا این اندازه برای ایرانیان اهمیت نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =