بازار سرمایه، مجلسی اقتصادی می خواهد

یکی از رخدادهایی که پس از انقلاب بسیار شاهد آن بوده ایم، انتخابات بوده است. انتخابات پیش‌رو، سی و هفتمین دوره ای است که برگزار می شود. 

به گزارش صدای بورس، تا چند سال گذشته، بازارسرمایه حساسیتی بر روی انتخابات (مجلس، ریاست جمهوری، شوراها و مجلس خبرگان) نداشت، ولی باتوجه به گسترش بازارسرمایه و عمیق شدن آن؛ همچنین افزایش فعالان این بازار و بالاتر رفتن سطح سواد فعالان بورسی در سال‌های اخیر، شاهد هستیم که بازارسرمایه ایران نسبت به انتخابات حساس‌تر شده است. این حساسیت در درجه اول متمرکز بر انتخابات ریاست جمهوری است؛ چون سیاست‌هایی که توسط دولت منتخب اعمال  می شود، می‌تواند به شکل‌های مختلف بر روی بازارسرمایه تاثیر بگذارد. به همین جهت شعارها و وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری برای فعالان بازار سرمایه، بسیار مهم است و مورد تحلیل قرار می‌گیرد. در مرحله بعد، انتخابات مجلس است که برای بازارسرمایه دارای اهمیت بالا است. مهم است که ساختار کلی مجلس، افراد اقتصادی باشند یا افراد سیاسی. طبیعتا تمایل بازار سرمایه بر این است که بیشتر، افراد اقتصادی در مجلس حضور داشته باشند. چون افراد اقتصادی، بازارسرمایه را بهتر می‌شناسند و در بحث بودجه و وضع قوانین ویژه اقتصادی بهتر می‌توانند ایفای نقش کنند. همچنین این‌گونه افراد در مجلس بهتر می‌توانند در بهبود آینده بازار تاثیرگذار باشند. به همین جهت یکی از مواردی که مدنظر فعالان بازار است، این است که چه تعداد از کاندیداهای مجلس، مخصوصا در تهران، افراد اقتصادی فعال در بازارسرمایه هستند.
در دوره‌های اخیر شاهد حضور چند نفر از فعالان بازار در مجلس بودیم و هر چند شاید اتفاق مثبتی هم به واسطه حضور آنان برای بازار سرمایه رخ نداد ولی همین که فردی در مجلس هست که با زبان بازار آشناست،‌ برای  فعالان بازار غنیمت بوده و در مواردی هم تاثیر مثبت خود را گذاشته است. بازارسرمایه هم از مجلسی حمایت می کند که اقتصادی باشد تا سیاسی؛ چون بازارسرمایه محلی است برای فعالیت های اقتصادی. در حال حاضر، بورس، در خصوص بحث بودجه بسیار حساس است و هرسال بودجه‌های پیشنهادی و مصوب در میان فعالان بازار مورد تحلیل قرار می‌گیرد؛ چون بودجه بر وضعیت هر ساله بازار بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل بازار نسبت به دولتی که این بودجه را پیشنهاد می‌دهد و مجلسی که آن را تصویب می‌کند، حساس است. 
به نظرم انتخابات مجلس برای فعالان بازارسرمایه جایگاه خاص خود را دارد و در دوره‌هایی که کاندیداهای اقتصادی بیشتر باشند، حضور فعالان اقتصادی و بازارسرمایه در انتخابات هم افزایش می یابد. مطمئن باشید در شرایطی که مشکلات اصلی مردم و کشور، مشکلات اقتصادی است، بیش از هر زمان دیگر نیازمند حضور افراد اقتصادی در رکن قانون گذاری کشور هستیم. متاسفانه احزاب و جناح های موجود نیز عمدتا فاقد شخصیت‌ها و تیم‌های اقتصادی قوی و مطرح هستند و در تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی خود نیز به ندرت، برنامه و راهکار اقتصادی ارائه می دهند و به جز برخی شعارهای کلی اقتصادی، نشانی از هیچ برنامه مدون اقتصادی نیست.

  • ابوالفضل شهرآبادی- عضوهیات مدیره سبد گردان داریک پارس
  • شماره 344 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 2
کد خبر 411716

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =