آثار متفاوت انتخابات امریکا بر بورس ایران

شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ دو دوره متفاوت را شاهد بود.

به گزارش صدای بورس، دوره اول از ابتدای سال تا ۲۰ مردادماه و دوره دوم از ۲۰ مرداد تا پایان شهریور. دوره اول شاهد رشد  ۳۰ درصدی در شاخص کل بورس، رشد ۱۷۰ درصدی متوسط معاملات خرد (از میانگین روزانه ۶ هزار میلیارد تومان به میانگین روزانه ۱۸ هزار میلیارد تومان) و ورود بی سابقه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پول حقیقی به بازار بودیم ولی در دوره دوم شاهد افت ۲۱% شاخص کل (که معادل کاهش ۶۵ درصد از بازدهی از ابتدای سال بود)، خروج بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان پول حقیقی و افت ۲۵ درصدی در حجم معاملات خرد بودیم به نحوی که نیمه اول سال ۱۳۹۹ با وضعیت زیر کار خود را به پایان رسانید.

تحولات بورس در مجموع طی شش ماه اول شامل افزایش نقدشوندگی و افزایش حجم ورود نقدینگی و نهایتا رشد مناسب قیمت ها بود، با اینحال مهمترین عواملی که طی این شش ماه بر رشد بازار اثر گذاشتند موارد ذیل بوده که به آن اشاره می شود.

*      رشد نقدینگی در کشور (تقریبا روزانه ۲ هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه شد)

*      رشد نرخ های دولتی ارز و نرخ بازار

•      انتظارات تورمی نسبت به آینده

*      افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها و افزایش فروش

انتظارات از نیمه دوم سال
مسائل مذکور در حالی مطرح است که در نیمه دوم امسال نیز شاهد دو دوره خواهیم بود، دوره اول تا انتهای آبان ماه و دوره دوم پس از آن. در دروه اول شاهد دو اتفاق عمده خواهیم بود، اعمال مکانیزم ماشه از سوی ایالات متحده و سپس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده. از آنجا که در اعمال مکانیزم ماشه ایالات متحده مجبور خواهد بود به تنهایی به اعمال تحریم ها بپردازد انتظار نداریم که اثر شدیدتری نسبت به گذشته در اقتصاد کشور داشته باشد. ولی انتخاب احتمالی مجدد ترامپ، انتظارات از رشد سطح عمومی قیمت ها و نرخ ارز را افزایش خواهد داد و در مرحله بعد مجدد منجر به رشد بازار بورس می شود .  

البته در صورت انتخاب بایدن که احتمال آن را کم می دانم، انتظارات رشدی نسبت به نرخ ارز تعدیل شده و در آنصورت امکان کاهش شاخص به سطح ۸۰۰ هزار واحد کاملا محتمل است.

همچنین  در دوره پیش از اعلام نتایج انتخابات ایالات متحده یعنی تا آبان ماه، بازار نوسانات زیادی را خواهد دید، بالاخص با خروج پول. البته با توجه به عدم اطمینان پیش رو انتظار رشد بعید است ولی پس از آن بر اساس نتایج انتخابات ایالات متحده نوسان خواهد داشت. با فرض انتخاب مجدد ترامپ و با فرض سیاست نه جنگ و نه مذاکره، بازار به خاطر انتظارات تورمی رشدی خواهد بود و اگر بایدن در انتخابات پیروز شود، خبر بسیار خوبی برای کشور ولی خبر بدی برای بازار خواهد بود.

مهدی قلی پور؛ رییس هیات مدیره سبدگردان الماس

هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۶۹

کد خبر 417649

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • اقتصاد در ۳دوره انتخابات گذشته چطور بود/ پیش بینی ها چه می گویند؟

    اقتصاد در ۳دوره انتخابات گذشته چطور بود/ پیش بینی ها چه می گویند؟

    بررسی تاریخی از دوره های انتخابات ریاست جمهوری نشان از ثبات و اندکی رشد در دوره های نزدیک به انتخابات دارد.

  • نیمه نخست بورس ۱۴۰۰ بهتر است یا دوم؟

    نیمه نخست بورس ۱۴۰۰ بهتر است یا دوم؟

    در ادامه موشکافی سوالات مهم بورس سال ۱۴۰۰، اینکه نیمه اول یا دوم بازار سهام بهتری را شاهد هستیم اهمیت بالایی برای سرمایه‌گذاران دارد. نکته جالب آنکه در نظرسنجی از ۱۰۰ صاحبنظر، تقریبا آرای نزدیک به همی دیده می‌شود. ابهامات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و برجام برخی را نسبت به نیمه دوم سال امیدوار کرده و گروهی رفتار سنتی سهام در دو فصل ابتدایی سال را بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =