بازارگردانی در کشور نیاز به اصلاح ساختار دارد

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارگردانی در ایران بسیار نوپاست که احتیاج به اصلاح ساختار دارد.

به گزارش صدای بورس، مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با مشکلات بازار گردانی در ایران بیان کرد: وقتی یک شرکت برای اولین بار سهام خود را در بازار سرمایه منتشر می‌کند، باید یک سری نهادها به اسم بازارگردان برای پشتیبانی از شرکت تعریف کند . این بازار گردان‌ها وقتی قیمت سهم از ارزش ذاتی آن پایین می‌آید، باید برای حمایت از شرکت سهم بخرند و در زمانی که قیمت سهم بسیار بالا می‌رود بفروشند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا در نوسانات اخیر بازار سرمایه ضعف بازارگردانی نقش داشته است؟ اظهارکرد: چند وقت گذشته در ایران چیزی به نام بازارگردانی وجود نداشت، اما نوسانات اخیر در بورس باعث به وجود آمدن بازارگردان‌ها برای حمایت از سهم شده است، این نوسانات در اثر ضعف بازارگردانی نیست، بلکه به خاطر عدم شفاف سازی اطلاعات است، نکته قبل توجه این است که وقتی شرکتی وارد بازار سرمایه می‌شود، باید اطلاعات مالی امسال و  پیش بینی سال آینده را اعلام کند.

صفاری بیان کرد: در مدیریت قبلی تصویب شد که فقط اطلاعات مالی سال قبل را اعلام کنند، که این مسئله به ضرر سهام داران است و آن‌ها را در یک ضعف اطلاعاتی قرارمی دهد.

وی در مورد نوسانات ارزش "پالایش یکم" گفت: نفت ورودی و بنزین خروجی پالایشی هاست و خریدار هر دو دولت است، بازارگردانی در این نوسانات نقشی نداشته و بیشتر به عملکرد وزارت نفت بستگی دارد، ولی در کل سهام داران عمده پالایش یکم نیز عملکرد خوبی نداشتند.

صفاری در مورد اصلاح دستورالعمل‌ها در پایان اظهارکرد: نقش بازارگردان، شناور سازی است و نباید هر روز خرید و فروش کند، بلکه در زمانی که بازار قفل است، باید ایفای نقش کند، درنهایت بازارگردانی در ایران بسیار نوپاست که احتیاج به اصلاح ساختار دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 430632

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =