نتایج جلسه امروز شورای عالی بورس/ توصیه مهم به کسانی که در بورس ضرر کردند

در جلسه امروز شورای عالی بورس، آیین نامه پیشنهادی حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهام داران و سرمایه گذاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش صدای بورس، در جلسه امروز شورای عالی بورس، آیین نامه پیشنهادی حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهام داران و سرمایه گذاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مواد این آیین نامه بر ضرورت مشارکت سهامداران عمده در معاملات سهام تاکید می کند. 

حسن قالیباف اصل در این جلسه گفت: به موجب مفاد این آیین نامه، ضمانت اجرایی و اختیارات لازم به سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت الزام سهام داران عمده به انجام عملیات بازارسازی و بازارگردانی تفویض شد. همچنین منع مشارکت بانک ها در رابطه با مفاد ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور،  استثنا شد و بانک ها مجاز به سرمایه گذاری در بازار سرمایه خواهند بود. در عین حال، نقش بانک ها در تاسیس نهادهای مالی در بورس تقویت می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: با تصویب و ابلاغ این آیین نامه موضوع صیانت از بازار سرمایه طراحی و اجرایی شدن ابزارهایی مانند سهام خزانه و اوراق تبعی یعنی بیمه سهام با سهولت بیشتری صورت می گیرد.

قالیباف، تکلیف وظیفه پیگیری وصول منابع حاصل از یک درصد صندوق توسعه ملی به سازمان بورس را از دیگر مصوبات شورای عالی بورس عنوان کرد و افزود: صندوق توسعه ملی مکلف است یک درصد از منابع سالانه خود را (از سال ۱۳۹۴ به بعد) به ازای هر سال، نزد بانک عامل در صندوق تثبیت بازار سرمایه به صورت بلندمدت (حداقل ۲۰ ساله) سپرده گذاری کند.

سخنگوی سازمان بورس در پایان تاکید کرد: مصوبات امروز شورای عالی بورس، یک گام بزرگ در جهت تقویت، توسعه و تعمیق بازار سرمایه، کاهش ریسک ، افزایش نقدشوندگی، اطمینان بخشی و تکمیل ابزارهای  بازارسرمایه  به شمار می رود.

حسن قالیباف در حاشیه جلسه وزیر اقتصاد با فعالان بازار سرمایه، گفت: سازمان بورس اقداماتی از جمله، بازارگردانی در بازار را انجام خواهد داد و به سهامداران و نهادهای مالی بزرگ اجبار می‌کنیم که وارد بازار شوند، زیرا اگر افتی در بازار صورت گیرد، بازارگردان‌ها می‌تواند جلوی افت را بگیرند یا کاهش دهند.

قالیباف افزود: بازارگردان در بازار وجود دارد، اما سایزشان برای بازار فعلی ما کوچک است، اما قرار است بازارگردان‌ها دائم در بازار حضور داشته باشند تا نقدشوندگی سهام تضمین شود.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: یکی از اقدامات دیگر سازمان بورس، انتشار اوراق تبعی است که این اوراق ابزار اطمینان بخشی در بازار سرمایه است و در این رابطه، برخی از شرکت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

قالیباف گفت: قیمت‌ها در بازار سرمایه نوسان دارد و هر کسی که وارد بازار می‌شود، باید ریسک بازار را بپذیرد.

وی افزود: افرادی که قیمت سهامشان پایین آمده، صبر کنند تا به سود برسند و مردم باید سواد مالی و رفتاری را قبل از ورود به بازار فراگرفته باشند.

رئیس سازمان بورس گفت: افرادی که آشنایی به بازار ندارند، باید به سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروند، زیرا این صندوق‌ها ریسک کمتری دارد.

وی درباره استقبال مردم از صندوق پالایش یکم افزود: تا به امروز بدون احتساب پذیره‌نویسی بانک‌ها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

کد خبر 416348

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =