سوء استفاده سهامداران عمده از شرایط بازار/ بازارگردان‌ها هیچ حرکتی انجام نمی‌دهند

یک کارشناس بازار سرمایه، تشکیل صف فروش سهم شرکت ها در بورس، بدون توجه به جو حاکم بر بازار را علت اصلی ریزش شاخص کل دانست.

 به گزارش صدای بورس، بازار یک بار دیگر حالت ریزشی به خود گرفت، پس از فراز و نشیب های بسیار، سرانجام رای های انتخاباتی اغلب ایالت های آمریکا  شمرده شد و چند خبرگزاری آمریکایی از جمله فاکس نیوز و سی ان ان، پیرمرد دموکرات را برنده این انتخابات اعلام کردند تا او با کسب ۲۷۳ رای الکترال، راهی کاخ سفید شود و بازارهای سرمایه جهانی و فلزات گرانبها نیز متاثر از این خبر، دستخوش تغییراتی در روند فعالیت خود شدند که در این میان، تالار شیشه ای هم از این قائله مستثنی نبود و علاوه بر این، نرخ ارز و قیمت طلا هم تحت تاثیر این موضوع با روند نزولی همراه بود که همین مسئله ما را بر آن داشت تا از یکی از کارشناسان بازار سرمایه، علت این کاهش قیمت سهم های فولادی را جویا شویم.

سو استفاده سهامداران عمده از شرایط بازار
مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه، به تعمدی بسته شدن صف های فروش بورس در ساعات اولیه معاملات اشاره و اظهار کرد: به نظر می رسد که عده ای در ابتدایی ترین ساعات معاملات بازار سرمایه، صف های فروش سهم برخی از شرکت ها را تشکیل می دهند که این نشان دهنده تعمدی بسته شدن معاملات بورس است که البته این حاشیه ها بدون اطلاع از جو حاکم بر بازار به وجود می آید.
وی بیان کرد: اتفاقی که در بازار می افتد، این است که نقدشوندگی بازار در حال کاهش است و در این میان، عده ای از صف های فروش تشکیل شده سهم ها نیز سوء استفاده می کنند و سهامداران کم اطلاع را در این جو حاکم بر بازار، وارد صف های فروش می کنند و سهم آن ها را با کمترین ارزش، خریداری می کنند که به همین دلیل، رئیس بورس اوراق بهادار باید تمهیداتی برای این روند بازار بیندیشد.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با آثار نشستن بایدن بر مسند ریاست جمهوری ایالت متحده آمریکا تصریح کرد: با روی کار آمدن بایدن و وعده بازگشت وی به برجام، ریسک سرمایه گذاری در بازار کشور و سرمایه ایران، ریسک برخورد نظامی را کاهش خواهد داد که با توجه به این موضوع، باید فشار حداکثری از طریق تحریم ها را تمام شده دانست که همه این موارد می توانند سیگنالی مثبت برای اقتصاد کشور ما باشند تا ما با امید بیشتری در مقایسه با قبل، در صنایع داخلی کشور، سرمایه گذاری کنیم.
صفاری با تاکید بر این که بورس کشور به مثابه دماسنج اقتصاد ماست، عنوان کرد: وقتی اقتصاد کشور در حال دریافت پالس های مثبتی از سیاست های خارجی است، دلیلی ندارد که بازار سرمایه آن، دچار تشویش و نوسانات شدید شود اما برخی از سهامداران هستند که با تشکیل صف فروش در بورس باعث می شوند افرادی که اطلاعات اندکی از سرمایه گذاری دارند در پشت آن ها تشکیل صف دهند و همه این اتفاق ها در حالی رخ می دهد که سودآوری شرکت های فعال در بورس، مثبت گزارش شده است.

بازارگردان ها رسالت خود را به درستی انجام نمی دهند
وی گفت: بازارگردان ها، رسالت خود را به درستی انجام نمی دهند و از روی حجم معاملات می توان به این روند پی برد چرا که حجم معاملات روزانه ای که در حال حاضر در بازار سرمایه انجام می شود، به شدت کاهش یافته است که کاهش تاثیر بازارگردان ها در بازار سرمایه را نیز می توان به وضوح احساس کرد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به طبیعی نبودن معاملات در بازار سرمایه ادامه داد:امروز، تمام صنایع بازار، با وجود مثبت بودن سیگنال های بازار، در صف فروش قرار داشتند و در این میان، با وجود بهبود شرایط صنایع دارویی و صندوق های سرمایه گذاری، این سهم ها در ابتدا، در صف فروش قرار داشتند که به نظر می رسد بسیاری از افراد اصرار دارند با بازار بازی و جو آن را ناآرام کنند که این، نحوه صحیحی برای اداره بازار نیست.
صفاری در پایان افزود: بازار ما در کوتاه مدت، دستخوش تغییرات چندانی نخواهد شد. اما باید درنظر داشت که با توجه به مثبت بودن روندها در اقتصاد کشور، در بلند مدت نماگرهای بازار باید رشد کنند که امید می رود در آینده، شاخص کل تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد افزایش پیدا کند اما بی ثباتی و تورم ها باعث شده است که مشکلاتی در بازار سرمایه به وجود آید. چرا که بورس همیشه در ثبات رشد خواهد کرد.

منبع: تحلیل بازار

کد خبر 420853

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =