۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
نفت از صعود باز ایستاد

قیمت‌های نفت در معاملات جمعه تحت تاثیر افت بازده اوراق قرضه و عقب نشینی دلار آمریکا، بهبود قابل توجهی از ریزش روز پنج شنبه داشتند اما کاهش هفتگی بیش از شش درصد را به ثبت رساندند.

به گزارش صدای بورس، بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۴۲ سنت معادل ۲.۴ درصد افزایش، در ۶۱ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۲۵ سنت معادل دو درصد افزایش، در ۶۴ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا روز پنج شنبه ۷.۱ درصد و نفت برنت هفت درصد ریزش داشت.

وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته ۶.۴ درصد و نفت برنت ۶.۸ درصد کاهش ثبت کرد. کاهش هفتگی چشمگیر قیمتهای نفت، به روند صعودی که نفت از اکتبر داشت، پایان بخشید و نشان داد روند نزولی بیشتر و نوسان بالاتر در پیش است. این بزرگترین کاهش هر دو شاخص قیمت نفت از هفته منتهی به ۲۳ اکتبر بود.

قیمتهای نفت در پنج ماه گذشته، تحت تاثیر محدودیت عرضه اوپک پلاس، کاهش سطح ذخایر نفت در کشورهای توسعه یافته و چشم انداز گشایش اقتصادی از پاندمی ویروس کرونا، عمدتا روند افزایشی داشته است. وست تگزاس اینترمدیت در مقایسه با ۳۶ دلار در هر بشکه در اواخر اکتبر، هفته گذشته به حدود ۶۸ دلار در هر بشکه صعود کرده بود.

آنچه در این مدت تا حدود زیادی نادیده گرفته شد، تقاضای ضعیف برای سوخت جت و سایر سوختهای حمل و نقل به دلیل محدود ماندن سفرهای جهانی تحت تاثیر پاندمی ویروس کرونا بود.

مبارزه مستمر اروپا با گونه های جدید ویروس کرونا، روند کند واکسیناسیون و قرنطینه های جدید تا زمان ریزش قیمت روز پنج شنبه نفت تا حدود زیادی جدی گرفته نشده بود. اگرچه ریزش قیمتها در معاملات روز پنج شنبه تحت تاثیر بازده اوراق خزانه آمریکا که به ۱.۷ صعود کرد و شاخص دلار که در حدود ۹۲ واحد ایستاد بیش از حد بود اما نشان داد که می تواند دوباره تکرار شود.

جان کیلداف، از شرکای موسس شرکت اگین کپیتال، در این باره اظهار کرد: جادوی تجارت یک طرفه شکسته شد. اکنون انتظارات دوباره دچار تغییر و تحول می شود و اگر بازار بیش از حد و بدون آمار حمایت کننده پیشروی کند، سقوط وست تگزاس اینترمدیت به پایین ۶۰ دلار محتمل است.

عاملی که به افزایش قیمتهای نفت در معاملات روز جمعه کمک کرد، کاهش بازده اوراق قرضه و عقب نشینی دلار از اوج قیمت معاملات روز پنج شنبه و دستاورد آمریکا در آمار تزریق واکسنهای کووید ۱۹ و موافقت رگولاتور دارویی اروپا با واکسن استرازنکای آکسفورد بود که دهها کشور این منطقه استفاده از آن را به دلیل نگرانی از عوارض جدی متوقف کرده بودند.

اما موج سوم شیوع ویروس کرونا و گسترش قرنطینه در نقاطی مانند اروپا علیه این عوامل عمل کرد.

فصل تعمیرات پالایشگاهی آمریکا که می تواند ذخایر نفت در این کشور را افزایش دهد و احتمال تولید بالاتر نفت در لیبی و همچنین ایران تحت تحریم هم ممکن است تلاشهای اوپک پلاس در محدودیت عرضه را تا حدودی تحت الشعاع قرار دهد.

منبع: ایسنا

کد خبر 430504

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =