۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
بررسی بازار جهانی نفت

قیمتهای جهانی نفت تحت تاثیر قرنطینه های جدید اروپا برای مقابله با شیوع کووید ۱۹ برای بازیافتن روند صعودی نیرومندی که طی چهار ماه گذشته داشت، به تقلا افتاده است.

به گزارش صدای بورس، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در معاملات روز دوشنبه بین افزایش و کاهش در نوسان بود و در نهایت با ۱۵ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، در ۶۱ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه بسته شد. اگرچه رشد قیمت نفت آمریکا از روز جمعه تاکنون به ۲.۴ درصد رسید اما تاثیر چندانی در بهبود فضای بازار پس از ثبت کاهش هفتگی ۶.۴ درصد در هفته گذشته نداشت.

بهای معاملات نفت برنت با ۹ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، در ۶۴ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت هم روز جمعه دو درصد صعود کرده بود اما برای کل هفته ۶.۸ درصد کاهش داشت.

سقوط هفته گذشته قیمت های نفت، نخستین کاهش هفتگی چشمگیر بازارهای نفت پس از پنج ماه رشد متوالی بود که ۹۰ درصد به قیمت ها اضافه کرده بود.

قیمت های نفت روز دوشنبه پس از نشستی به ریاست آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که طی آن تشدید محدودیت های کرونایی در واکنش به افزایش موارد ابتلا در این کشور تصویب شد، نتوانستند عملکرد چشمگیری نشان دهند.

تحت طرحی که در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت، قرنطینه ها تا ۱۸ آوریل ادامه خواهند داشت و بر اساس منطقه و میزان آلودگی، شدت آنها متغیر خواهند بود.

موارد ابتلا در لهستان هم بیش از سه برابر بالاتر از آلمان است در حالی که ایتالیا به عنوان کانون شماره یک آلودگی به کرونا در طول پاندمی سال گذشته، به سمت یک قرنطینه سراسری در طول تعطیلات عید پاک از سوم تا پنجم آوریل پیش می رود.

فواد رزاق زاده، تحلیلگر شرکت تینک مارکتس لندن در این باره اظهار کرد: نفت از رکورد پایین کم سابقه بهبود پیدا کرده است به خصوص وست تگزاس اینترمدیت که سال گذشته به منفی ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده بود و کاهش تولید بالای اوپک به همراه خوش بینی نسبت به بازگشایی اقتصادی با توزیع واکسنهای کووید ۱۹ و امیدواری به سفرهای بیشتر می تواند تقاضا برای سوخت را به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا افزایش دهد.

وی در ادامه افزود: با این حال قیمت ها ممکن است برای تداوم روند صعودی با مانع روبرو شوند، زیرا عرضه آمریکا ممکن است سریع تر از تقاضا رشد کند. من نمی توانم رشد بیشتر قیمت ها را ببینم. تصور می کنم نفت برنت برای ماندن در بالای ۷۰ دلار دشواری خواهد داشت و وست تگزاس اینترمدیت در سال ۲۰۲۱ به طور میانگین حدود ۶۰ دلار در هر بشکه خواهد بود. پس از ریزش قیمت هفته گذشته، روند نزولی قیمت های نفت ممکن است آغاز شده باشد. اگرچه تصور می کنم تقاضا با کاهش محدودیت های سفر از سوی اقتصادهای بیشتر در ماه های آینده، بهبود پیدا می کند اما تاثیر این بهبود با افزایش عرضه خنثی خواهد شد. محدودیت عرضه اوپک پلاس به تدریج تسهیل می شود و تولید نفت شیل آمریکا هم به دلیل جذاب شدن قیمت ها، احتمالا افزایش پیدا می کند.

پیش از ریزش قیمت هفته گذشته، قیمتهای نفت روند صعودی یکطرفه‌ای داشتند که تحت تاثیر محدودیت عرضه اوپک پلاس، وعده بازگشایی اقتصادی و کمک اقتصادی عظیم دولت آمریکا بود. وست تگزاس اینترمدیت از حدود ۳۶ دلار در ۳۰ اکتبر به حدود ۶۸ دلار در هر بشکه تا هشتم مارس صعود کرده بود و نفت برنت نیز در همین مدت از ۳۸ دلار به بالای ۷۱ دلار در هر بشکه رسیده بود.

اما آنچه طی این مدت نادیده گرفته شد، تقاضای ضعیف برای سوخت جت و سایر سوخت های حمل و نقل بود، زیرا سفرهای جهانی تحت تاثیر پاندمی ضعیف مانده بود. مبارزه مستمر اروپا با موج های جدید شیوع ویروس کرونا، روند کند واکسیناسیون و قرنطینه های جدید در این منطقه هم چندان جدی گرفته نشدند.

با این حال پنج شنبه گذشته که بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا به بالاترین حد در ۱۳ ماه گذشته صعود کرد و شاخص دلار نزدیک ۹۲ واحد ایستاد، سرانجام این نگرانیها جدی گرفته شدند و شاخص نفت آمریکا به ۵۸ دلار و ۲۰ سنت و نفت برنت به ۶۱ دلار و ۴۵ سنت سقوط کردند که پایینترین رکورد در پنج هفته گذشته بود.

بر اساس گزارش اینوستینگ، آماری که روز جمعه منتشر شد نشان داد شرکت های حفاری آمریکایی از افزایش قیمت ها بهره برداری کرده و هفته گذشته بیشترین افزایش شمار دکل ها را از ژانویه تاکنون داشتند. شمار دکل های حفاری طی هفت ماه گذشته رشد مستمری داشته و حدود ۷۰ درصد از رکورد اندک ۲۴۴ حلقه در اوت رشد کرده است.

از سوی دیگر، بازارهای فیزیکی هم تحت فشار قرار گرفته اند، زیرا پالایشگاه های سراسر جهان از جمله چین و آمریکا، فعالیت های تعمیراتی را آغاز کرده اند. فصل تعمیرات پالایشگاهی چین در ماه مه اوج می گیرد و در ژوئن کمتر می شود و بعضی از گریدهای نفتی مانند گریدهای نفتی غرب آفریقا را از مشتریان اصلی خود محروم می کند.

در این بین، دو منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند پایندی این گروه به محدودیت عرضه در فوریه به ۱۱۳ درصد رشد کرد در حالی که نرخ پایبندی ژانویه ۱۰۳ درصد بود.

پایبندی اعضای اوپک به ۱۲۴ درصد رسید که شامل کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی بود و نرخ پایبندی اعضای غیرعضو اوپک ۹۴ درصد بود.

مبع: ایسنا

کد خبر 430589

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =