بازار، سبزی و رویش را تجربه می‌کند/ فرصت‌ها، تهدیدها و ضرورت‌های بورس ۱۴۰۰

ریزش پی‌درپی شاخص نشان از شرایط نابسامان بورس دارد. البته با توجه به انتخابات ریاست جمهوری و فضاهای پر ابهام اقتصادی و سیاسی در سال آینده، بازار روند احتیاط را در پیش گرفته است.

به گزارش صدای بورس  بسیاری از کارشناسان علل مشکلات کنونی بازار سرمایه را ناشی از دخالت‌های غیر کارشناسی دولت می‌دانند. البته باید در نظر داشت در مسیر پیش‌رو، بازار با ریسک‌های قابل تاملی روبه‌رو است که مدیریت آن، تدبیر منطقی و تخصصی را توسط مسئولان می‌طلبد.


اصلاحات در شورای عالی بورس
فردین آقابزرگی، مدیرعامل سبدگردان کارا، بهترین فرصت در سال ۱۴۰۰ برای بازار سرمایه را استفاده از تجربیات سال ۹۹ می‌داند و می‌گوید: در سال ۹۹ عبور از خط قرمزهایی باعث شد تا بازار با چالش مواجه شود به گونه‌ای که حتی ادبیات آکادمیک سرمایه‌گذاری هم زیرسوال رفت. به عنوان نمونه پرداختن بیش از اندازه به سود حاصل از خرید و فروش سهام بدون توجه به ارزش ذاتی سهام یکی از این موارد بود. البته باید این تجربه، بیشتر در مدار ادبیات و اصول سرمایه‌گذاری متمرکز شود. آقابزرگی لحاظ نکردن خواسته‌های عمومی که عمدتا از جانب مقام اجرایی یا دولت در دستور کار قرار می‌گیردرا از دیگر چالش‌ها دانست و افزود: همچنین تأمین نقدینگی بدون توجه به مهیا بودن شرایط اقتصاد و بازار سرمایه از الگوهایی بود که بیشترین تاثیر را در فراز و نشیب‌هایی امسال بازار داشت. بنابراین پرهیز از این نکات باید در دستور کار مسئولان بورس در سال ۱۴۰۰ قرار گیرد.
مدیرعامل سبدگردان کارا در خصوص وضعیت پیش روی بازار گفت: باید از پیش‌بینی‌ها پرهیز شود.البته خیلی از کارشناسان ممکن است با یک مقدمه‌ای پردازش کنند و به یک نتایجی برسند و اشتباه هم نیست منوط به اینکه آن عوامل مشروط نظیر تصمیمات سیاسی، توافقات، ورود ارز، بهبود شرایط در سطح بین‌الملل از نظر اقتصادی درست از آب دربیاید. چراکه همه این موارد در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. آقا بزرگی تاکید کرد: با مدیریت صحیح می‌توان تهدیداتی که در سال ۹۹ توجه‌ها را بیشتر به خود جلب و بازار را اذیت کرد را به یک فرصت در سال ۱۴۰۰ تبدیل کرد. در واقع باید این موضوع از اتاق‌های فکر شروع شود که چگونه باید از رویدادها و اتفاقات سال ۹۹ بهره‌وری مناسب را در سال ۱۴۰۰ به دست آورد که حتما همه آنها به اجرا در بیاید. همچنین اجرایی شدن اهداف مذکور، قطعا منوط به اصلاح زیرساخت‌های بازار، فاصله گرفتن و نپرداختن به تفکرات ضد بخش خصوصی و دوری جستن از تفکرات حاکم بر اتاق‌های فکر دولت خواهد بود. این مدیر بازار اظهار داشت: اگر قرار است تحولی در راستای بهبود وضعیت و ایجاد فرصت برای سال ۱۴۰۰ داشته باشیم، اصلاحات در ترکیب شورای عالی بورس ضرورت دارد چراکه در حال حاضر غالب آن اشخاص منتخب دولتمردان است. در مجموع پرهیز از اجرای اهداف و مقاصد کوتاه مدت دولت بر بازار سرمایه باید در سال ۱۴۰۰ مد نظر قرار گیرد.


سیاسی شدن تهدید بزرگ
علیرضا تاج‌بر، معاون عملیات بازار تأمین سرمایه دماوند اظهار داشت: بهبود وضعیت بنیادی شرکت‌ها که متاثر از چند عامل نظیر افزایش نرخ‌های جهانی، نرخ فروش شرکت‌های صادرات محور و تثبیت نرخ دلار بوده باعث افزایش نرخ فروش شرکت‌ها می‌شود که همه این عوامل فرصت‌های خوبی را برای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ رقم خواهند زد. تاج بر افزود: در مورد فروش داخلی شرکت‌ها هم نظر بر این است که با نرخ تورم بالایی که برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود افزایش فروش خواهیم داشت. همچنین اگر مقایسه‌ای در بازارهای موازی به خصوص بازار مسکن که رکود آن سال ۱۴۰۰ هم تداوم دارد، در نظر بگیریم، بازار سرمایه یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. البته مسئله دیگر که مزیت بازار سرمایه را به رخ می‌کشد ایستگاه مالیاتی در سایر بازارهاست که باید مالیات پرداخت شود و در بازار سرمایه این موضوع وجود ندارد. یک فرصت دیگر گشایش در عرصه بین‌المللی است که ممکن است مذاکراتی صورت بگیرد. موضوع مهم دیگر اصلاح قیمت سهم‌ها بود که اتفاق افتاد و دیگر نمی‌توان گفت که حباب در بازار وجود دارد. معاون عملیات بازار تأمین سرمایه دماوند تاکید کرد: بودجه ۱۴۰۰ به‌شدت تورم زاست و تنها ابزاری که بتواند این تورم را پوشش دهد و یک سپر تورمی ایجاد کند بازار سرمایه است. اما یک تهدید اصلی که الان هم به بازار آسیب می‌زند و ممکن است این مورد تداوم داشته باشد سیاسی شدن بازار سرمایه است. همچنین ورود این بازار به عرصه رقابتی انتخابات سال ۱۴۰۰ است که الان چندین متولی پیدا کرده است. این بزرگترین ریسک بازار سرمایه محسوب می‌شود. مجموع این عوامل اعتماد مردم به بازار را مخدوش ساخته که برگشت این اعتماد زمانبر و بسیار سخت خواهد بود.
 این مدیر بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار سرمایه از نظر پارامترهای بنیادی مشکلی ندارد و قیمت‌ها در نقطه بسیار مناسب هستند، اظهار داشت: باید همه ارکان نظام به نقش بازار سرمایه در توسعه اقتصاد کشور ایمان بیاورند و حمایت‌ها از بازار سرمایه در حد حرف باقی نماند. همچنین دولت بازار را به عنوان یک منبع تأمین مالی کوتاه مدت نگاه نکند و به بازار سرمایه با دید بلندمدت برای توسعه کشور نگاه شود.


فضای پرابهام
مجتبی شهبازی، مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد با اشاره با اینکه یکی از فرصت‌هایی که بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ با آن روبه‌رو است کاهش شدید قیمت‌ها بوده که جذابیت قیمتی می‌کند گفت: همچنین با توجه به پیش‌بینی حل و فصل مناقشات بین‌المللی، افزایش قیمت جهانی و رفع تحریم‌ها اگر اتفاق بیفتد سودآوری شرکت‌ها را در پی خواهیم داشت. مجموع این مسائل در کنار رکود شدید بازارهای دیگر را می‌توان از فرصت‌های بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ به حساب آورد. شهبازی افزود: ابهامات زیادی که در مسائل اقتصادی، سیاسی و بین‌الملل وجود دارد یکی از تهدیدهایی است که بازار سرمایه در سال آینده با آن روبه‌رو است که قطعا در این روند کارکرد فعالان اقتصادی با فضای پرابهام مذکور افت پیدا می‌کند و سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های غیر مولد خواهد رفت. البته خروج نقدینگی که از بازار در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده شاید به راحتی به بازار برنگردد و این موضوع هم یکی دیگر از تهدیدهایی است که بازار سرمایه با آن دست به گریبان خواهد بود. مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد با اشاره به انتخابات پیش رو بیان داشت:اگر به طور کلی به این فرصت‌ها و تهدیدها نگاه شود همه چیز منوط به عملکرد دولت بعدی خواهد بود. همچنین اگر دولت بعدی با روی کار آمدن بتواند زود فضای آرامش در بعد اقتصادی و سیاسی در کشور ایجاد کند تمامی فرصت‌هایی که گفته شد قطعا دست یافتنی خواهد بود.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۳

کد خبر 430417

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =