توضیح 0 تا 100 انواع تحلیل بورس (تکنیکال و بنیادی)

انواع تحلیل بورس برای کسانی مفید فایده خواهد بود که قصد دارند حداکثر سود را از این بازار ببرند. کسانی که به فعالیت در بورس نه به چشم یک تفریح که به عنوان یک شغل و راه درآمدزایی نگاه می‌کنند. انواع تحلیل بورس ایران به دو نوع تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال تقسیم می‌شود. هر یک از این تحلیل‌ها شیوه و روش مختص به خود را داشته و از ابزار و منابع متفاوتی استفاده می‌کنند

پیش از رسیدن به مبحث انواع تحلیل بورس، باید کمی در مورد ذات این بازارصحبت کنیم. بورس بازاری ست که همواره به نفع دو طرف معامله عمل کرده است. از یک طرف سرمایه گذاران هر میزان سرمایه‌ای که دارند را وارد این بازار کرده و با شناسایی سهامی با قابلیت رشد آن را خریداری می‌کنند.

قطعاً در این بین به نسبت سرمایه‌ای که دارند سودی هم عایدشان می‌شود که این سود یا از طریق فروش با قیمت بیشتر از خرید و یا به واسطه سود تقسیمی که شرکت در پایان سال مالی خود بین سهامداران تقسیم می‌کند به دست می‌آید. در طرف مقابل نیز شرکت‌هایی که فرصت حضور در بازار بورس را به دست آورده‌اند از طریق سرمایه‌های مردمی توانند فعالیت شرکت خود را گسترش بدهند و در نهایت این امر به شکوفایی اقتصادی کشور منجر می‌شود. هرآنچه گفتیم در صورتی محقق می‌شود که تمامی فرآیند سرمایه گذاری، خرید و فروش سهام و ... با آگاهی کامل صورت پذیرد.

کسب سود در بورس شانسی نیست

بر خلاف نظر بسیاری از مردم و تازه واردان که بدنبال بازده بالا از بورس می باشند ، این بازار بر اساس شانس و اقبال بنا نشده است. قرار نیست روی شانس سهامی را خریداری کنید و دوباره روی شانس آن را به فروش برسانید و در نهایت دلتان خوش باشد که‌ ترید کرده‌اید. با اولین ضرر متوجه خواهید شد که شانسی معامله کردن بهای سنگینی دارد که ممکن است به نابودی تمام سرمایه شما منجر شود.

آشنایی با انواع تحلیل در بورس

هر بازاری علم و دانش و تجربه خودش را می‌طلبد. کلاً برای وارد شدن به هر کاری باید به فوت و فن آن آگاه بود. بازار بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست. صرف دریافت سیگنال از دوست و آشنا و یا خوش آمدن از نام و اعتبار یک شرکت نمی‌توانید روی سرمایه خود ریسک کنید. باید دست پر وارد بورس شوید. نه! منظورمان این نیست که هر چه پول دارید در بورس سرمایه گذاری کنید، منظورمان این است که انواع تحلیل بورس (انواع تحلیل بنیادی، انواع تحلیل تکنیکال)، شیوه‌های درست معامله، اصطلاحات بازار بورس و ... را بیاموزید.

انواع تحلیل بورس کدامند ؟

از انواع تحلیل در بورس می توان به 2 نوع تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال اشاره کرد که در ادامه به طور کامل به توضیح آنها می پردازیم.

  • تحلیل بنیادی چیست ؟

با استفاده از تحلیل بنیادی ارزش ذاتی یک سهام به دست می‌آید. یعنی با توجه به نوع فعالیت شرکت، بزرگی یا کوچکی آن، میزان سرمایه و ... قیمت واقعی که سهام شرکت مورد نظر دارد به دست می‌آید. به تحلیل بنیادی فاندامنتال یا اساسی نیز گفته می‌شود. یعنی شما بر روی اطلاعات اساسی و مهم شرکت برای تعیین و تشخیص قیمت تمرکز می‌کنید.

مثل عوامل محیطی (هرگونه اتفاق و یا خبری که بر رشد یا رکود قمت سهام تأثیر گذار باشد)، عوامل درونی شرکت (هر نوع فعالیتی که داخل شرکت اتفاق می افتد از افزایش سرمایه گرفته تا جابجایی و تعویض اعضای هیئت مدیره) و بطور کلی اخباری که بر صنعت اثر می‌گذارند. برای دریافت و دسترسی به چنین اطلاعاتی نیاز دارید تا روزانه از طریق سایت کدال تمام اخبار مربوط به شرکت را پیگیری کرده و همه آنها را تحلیل کنید. برای این کار نیاز به آموزش و کسب تجربه از افراد مطلع دارید.

تحلیل بنیادی در بورس

همانطور که پیشتر در مقاله انواع تحلیل بورس گفتیم در تحلیل بنیادین تمرکز بر روی ارزش ذاتی سهام است. اگر قیمت فعلی سهم کمتر از ارزش ذاتی آن باشد به معنای افزایش قیمت سهام بوده و در این نقطه می‌توانید وارد سهم شده، آن را خریداری کرده و به رشد و افزایش قیمت آن امیدوار باشید. البته حالت عکس آن نیز امکان پذیر است و در چنین شرایطی فروش به صلاح خواهد بود. البته در این میان توجه به نهادی های مالی بورس نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

در برخی موارد هم ارزش ذاتی سهم و قیمت فعلی با یکدیگر برابر است که در چنین شرایطی اگر زیانی به سهامدار نمی‌رسد، سودی هم به همراه نخواهد داشت.

  • تحلیل تکنیکال چیست ؟

از دیگر انواع تحلیل بورس، تحلیل تکنیکال است. در این شیوه تمرکز بر روندی است که سهام طی کرده و تکنیکالیست ها معتقدند که تاریخ تکرار خواهد شد. بنابراین با تمرکز بر روند گذشته سهم، آینده آن را پیش بینی می‌کنند. در این روش از نرم افزارها و نمودارهای متفاوتی کمک می‌گیرند تا بتوانند تحلیل خود را به درستی پیش ببرند.

در تحلیل تکنیکال الگوهای متفاوتی مطرح است و باور بر این است که سهام از الگوهای خاص خود پیروی می‌کنند البته در این بین منکر تأثیر عوامل بیرونی بر شکل گیری روند و قیمت سهم نیز نمی‌شوند. تحلیل تکنیکال از آنجایی که از دانش ریاضی هم بهره می‌برد کمی پیچیده‌تر از تحلیل بنیادی است. در آموزش این نوع تحلیل با انواع تحلیل تکنیکال نیز آشنا خواهید شد. این شیوه پر از فرآیندها و اصطلاحاتی است که برای یادگیری هرکدام باید وقت زیادی اختصاص دهید.

تحلیل تکنیکال بودرس

برای موفقیت در بازار بورس هم می‌توانید به طور اختصاصی از یک تحلیل استفاده کنید و هم اینکه برای عیب نکردن کار از محکم کاری تسلط داشتن بر هر دو نوع تحلیل برایتان بهتر خواهد بود. نیاز است که از همان ابتدای ورود به بازار آموزش‌های لازم در این زمینه را دریافت کنید.

کد خبر 429673

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =