آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت سی‌وسوم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

معرفی سایت کدال و کاربردهای آن

به گزارش صدای بورس، در این ایامی که جذابیت بازار بورس بر همگان روشن گشته و اشتیاقِ ورود به بازارهای مالی بیش از پیش فزونی یافته است؛ وجود منابعی مطمئن و در دسترس برای کسب اطلاعات، یکی از حیاتی‌ترین نیازهای افراد خواهد بود. سایت کدال تهیه و تدوین شده است تا با اهمیت‌ترین اطلاعاتی را که توسط ناشران ارسال شده، منتشر کرده و در اختیار همگان بگذارد.

در واقع سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف مکانیزه کردن، گردآوری، نظارت و انتشار اطلاعات، سامانه کدال را راه اندازی کرد.

Codal که از مخفف عبارت انگلیسی Comprehensive Database Of All Listed Companies حاصل آمده، بستری دیجیتال را فراهم آورده است تا گزارشات مختلف شرکت‌ها را منتشر کرده و در اختیار مخاطبان قرار دهد. البته این نکته را هم به خاطر بسپارید که میزان صحت این اطلاعات، مستلزم راستی‌آزمایی و بررسی‌های بنیادی است.

ممکن است استفاده از سایت کدال برای سرمایه گذارانی که به تازگی وارد جریان بورس شده‌اند، چندان ساده و آشنا نباشد؛ به همین علت تصمیم گرفتیم در این مقاله کمی از سایت کدال برایتان بگوییم و نحوه جستجو در این سایت را برایتان شرح دهیم.

مهم‌ ترین اطلاعات و فرایندهای سایت کدال

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، سایت کدال آرشیوی از گزارشات مهم شرکت‌های بورس تهران است و غالب اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران از قبیل انواع اطلاعیه‌ها و آگاهی‌های مختلف در این سایت ارائه می‌شود. اطلاعاتی که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

آماده کردن و ثبت گزارش‌ها به دستِ ناشرین مربوطه

دریافت و پذیرش گزارشات به وسیله سامانه

ذخیره کرده و بازیابی گزارش‌هایی که توسط سامانه دریافت شده است

تحلیل و نظارت برگزارش‌های دریافتی به  وسیله کارشناسان و متخصصین سازمان

انتشار و ارائه اطلاعات به صورت عمومی

هدف طراحی سایت کدال و استفاده از آن چیست؟

افزایش شفافیت اطلاعات و ارتقای اطلاع رسانی، همراه با افزایش دقت در محاسبات و کنترل

سهولت بخشیدن به دسترسی اطلاعات برای سرمایه گذاران

ساده سازی فرایند تهیه و افشای اطلاعات

فراهم آوردن امکان نظارت بر نحوه ارائه و افشای اطلاعات

بالا بردن سطح هماهنگی واحدهای درون و برون سازمانی

سرعت بخشیدن به فرایند ارائه اطلاعات ناشران اوراق بهادار و آشکارسازی عمومی

آموزش استفاده از سایت کدال

در این بخش از بحث مهم آموزش بورس به آموزش استفاده از سایت کدال می‌پردازیم.ابتدا برای شروع، از طریق آدرس www.codal.ir ، وارد سامانه کدال شوید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، صفحه اصلی این سایت از ۹ سر برگ اصلی خانه، ناشران، نهادهای مالی، سامانه سنم، سامانه تدان، سامانه صورت حساب، اخبار، درباره ما و ارتباط با ما تشکیل شده است که به صورت پیش فرض روی سر برگ خانه تنظیم شده است.

سر برگ خانه از سه زیر مجموعه اطلاعیه‌ها، جستجوی اطلاعیه‌ها و اطلاعات قدیمی تشکیل شده که با کلیک بر روی هر کدام اطلاعات مربوط به همان بخش به نمایش درخواهند آمد.

منبع: سیگنال

کد خبر 426407

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =