تعطیلی فعالیت ماینرهای چینی به مدت دو هفته

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه چینی‌ها نیز تولید رمزارز را در کشور متوقف کردند، گفت: سایت رفسنجان که بزرگترین سایت قانونی کشور است با توافقی که انجام شده به مدت دو هفته برقشان قطع شده است.

به گزارش صدای بورس، محمد حسن متولی‌زاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر مصرف برق در کشور به دلیل این که وسایل سرمایشی در مدار نیستند، ۲۰ هزار مگاوات از تابستان کمتر است اظهار کرد: با توجه به ظرفیت نصب شده شبکه برق عملا ۵۰ درصد استفاده نمی‌شود.

وی افزود: از نظر شبکه و تاسیسات برق هیچ محدودیتی مشکلی نیست و شبکه پایدار است.

مدیرعامل شرکت توانیر تصریح کرد: مساله این است که نیروگاه‌ها برای تولید برق نیاز به سوخت دارند و این سوخت در اولویت اول گاز طبیعی و بعد گاز مایع است. در حال حاضر علیرغم اینکه حجم تولید گاز در کشور بسیار بالا است اما ۷۰ درصد این گاز تولیدی در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود بنابراین سهم سوخت تحمیلی به نیروگاه کاهش یافته و الزاما باید سوخت مایع مصرف کنیم.

وی بیان کرد: طی دو روز گذشته به دلیل محدودیت تامین سوخت تعدادی از نیروگاه دچار مشکل شدند بنابراین خاموشی غیر برنامه‌ریزی شده داشتیم از قبل پیش بینی نشده بود.

بیشتر بخوانید:

جزئیات نرخ رسمی ارزها در ۲۵ دی ماه

تایید و ثبت سه افزایش سرمایه شرکت بورسی

متولی زاده تاکید کرد: البته مردم بدانند سهم خاموشی دو روز گذشته ۱.۵ درصد نیاز مصرف بود یعنی برق ۹۸.۵ درصد مردم تامین شد اما به دلیل وابستگی شدید زندگی مردم به برق همان میزان ناچیز تاثیر زیادی داشته است. ما ضمن عذرخواهی از مردم برنامه ریزی می‌کنیم که این اتفاقات تکرار نشود و خوشبختانه با هماهنگی هایی که انجام شد روز گذشته خاموشی اعمال نکردیم و شرایط پایدار است.

مدیرعامل توانیر گفت: در این ایام سرد سال تنها راه مطمئن همکاری مردم است همانگونه که تابستان را بدون خاموشی سپری کردیم. اگر مردم مصرف گاز و انرژی را در کشور کاهش دهند قطعا به شکل مناسبی از این شرایط عبور می‌کنیم.

متولی زاده یادآور شد: نیروگاه‌ها در حال حاضر تماما آماده به کارند و تعدادی از آنها به دلیل عدم نیاز از مدار خارجند و تعدادی هم به دلیل محدودیت سوخت از مدار خارج شوند.

وی با بیان اینکه اگر مردم در بخش خانگی و تجاری با یک اقدام کوچک مثلا خاموش کردن فقط یک لامپ اضافه و کاهش یک درجه‌ای دمای محیط می‌توانند ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنند که معادل ۷۰ میلیون متر مکعب است و تمام نیاز گاز نیروگاه‌ها را برطرف می‌کند و عملا سوخت مایع و جایگزین نیاز نخواهیم داشت.

متولی زاده در پاسخ به سوالی درباره تغییر حجم سوخت تحویلی مایع و گاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: میزان سوخت از نظر حجم تغییر محسوسی نداشته اما آنچه اهمیت دارد ترکیب سوخت است. ضمن این که میزان مصرف انرژی برق ۴.۵ درصد رشد داشته بنابراین به همان میزان سوخت اضافه مصرف شده است.

وی درباره فعالیت رمزارزها و مصرف برقی که دارند گفت: براساس مدل موجود این تولیدکنندگان رمز ارز ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات مصرف برق دارند که نیمی از آنها براساس قرارداد مجازند و برق مصرفی آنها نیز با قیمت صادراتی محاسبه می‌شود.

متولی زاده با بیان اینکه چینی ها نیز تولید رمزارز را در کشور متوقف کردند گفت: سایت رفسنجان که بزرگترین سایت قانونی کشور است با توافقی که انجام شده به مدت دو هفته برق‌شان قطع شده است.

وی افزود: در چند روز اخیر با هماهنگی مدیران این مراکز جهت هماهنگی با مردم برق اشان قطع شد و توافق شد که در فرصت دیگری مصرف کنند.

وی ادامه داد: تعداد دیگری مصرف کننده غیر مجاز هستند که ابتدا با آنها برخورد کردیم از مردم نیز خواستند اگر اطلاعاتی دارند به ما اعلام کنند که بتوانیم با استفاده کنندگان غیر مجاز برخورد کنیم حتی پاداش‌هایی هم برای شناسایی و اعلام آنها در نظر گرفتیم ضمن این که در این ایام برخورد با این تولیدکنندگان غیر مجاز تشکیک کردیم و برق‌شان قطع شده است.

وی در ادامه گفت: وقتی گاز به هر دلیل قطع شود سوخت جایگزین و بعضا مازوت که در تعدادی از نیروگاه‌های بخار به مصرف می رسد استفاده می‌کنیم ترجیح ما این است که گاز مصرف کنیم چون هم سوخت پاک‌تری است، آلایندگی کمتری دارد و هم واحدها کمتر از آسیب می‌بینند از نگاه اقتصاد ملی و بودجه نیز هزینه کمتری به مردم تحمیل می‌شود.

مدیرعامل توانیز در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش راندمان در افزایش مصرف سوخت توضیح داد: راندمان نیروگاه‌های حرارتی در کشور ما از متوسط دنیا بالاتر و نزدیک کشورهای پیشرفته است و تنها یک تا دو درصد فرق دارد بنابراین از نظر راندمان مساله‌ای نداریم البته در این شرایط سعی بر این است که سوخت محدود را در اختیار نیروگاه‌هایی قرار دهیم که راندمان بالا تری دارند.

منبع: ایلنا

کد خبر 426383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =