پیش بینی قیمت خودر با بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ / صاحبان خودروهای خارجی بخوانند

لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس بر قیمت خودروهای داخلی و خارجی تاثیر مستقیم می‌گذارد.

به گزارش صدای بورس، دیروز چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹ جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با سقف ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومانی به مجلس ارسال شد. رئیس جمهور از نمایندگان در خواست کرد در زمان مقرر این بودجه را بررسی و تصویب کنند. میزان درآمد ناشی از واردات خودرو در این لایحه موجب تعجب اقتصاددانان کلان و تحلیل گران بازار سرمایه شده است برخی از کارشناسان این بودجه را بمب گذاری برای دولت بعدی نامیده اند و معتقدند دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

 فربد زاوه، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با  صدای بورس بیان کرد: بودجه پیشنهادی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ انبساطی است و  عملکرد دولت کنونی به شکلی است که گویا برای دولت بعدی بمب می گذارند.

وی با بیان اینکه  در لایحه  بودجه پشنهادی دولت به مجلس هزینه‌های دولتی ۲۰ درصد افزایشی در نظر گرفته شده، بیان کرد: در این بودجه  منابع درآمدی دولت از جمله منابع درآمد حاصل از فروش نفت و میزان مالیات خوشبینانه در نظر گرفته شده است. در سال جاری بیشتر اصناف از بحران کرونا دچار ضرر شده اند و شرکت‌ها درآمد بالایی نداشته اند، با شرایط کنونی چطور ممکن است تحقق درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده محقق شود؟

دولت در شرایط فعلی باید میزان هزینه‌های خود را کاهش دهد چرا که افزایش هزینه به معنای افزایش تورم و این خوشبینی ها به تحقق بودجه نتیجه ای جز کسری بودجه نخواهدداشت.

زاوه با اشاره به بندهای مربوط به خودرو بیان کرد: در اعداد و ارقام مربوط به خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تناقض وجود دارد. مشخص نیست این تضادها ناشی از اشتباه در تقریر ردیف های درآمدی است یا واقعا دولت در نظر دارد چنین تعرفه سنگینی که کاملا بی سابقه است بر واردات خودرو وضع کند که چنین تعرفه ای عملا به معنی ادامه ممنوعیت است!به نظر می رسد این اعداد برای حقوق گمرکی خودروهای در گمرک مانده در نظر گرفته شده و به معنای آزاد سازی واردات خودرو نیست بنابراین سال آینده واردات خودرو آزاد نخواهد شد.

سه ردیف بودجه‌ای مربوط به واردات خودرو
وی افزود: دولت روحانی در آخرین سال صدارت خود  بودجه ای تدوین کرده است که بخش عمده ای از آن را اجرا نخواهد کرد. تا کنون خودرو کالایی انحصاری بود اما در بودجه امسال گویا دولت تلاش دارد بار مسئولیت مدیریت تاثیر احتمالی این آزادسازی بر نرخ ارز را به دولت بعد محول و افتخار شکستن انحصار بازار را نصیب خود کند.

زاوه در ادامه بیان کرد: از جمله منابع درآمدی دولت در سال ۱۴۰۰ که در لایحه بودجه آورده شده، درآمدهای حاصل از واردات خودرو است. ردیف های مهم درآمدی مرتبط با واردات خودرو از جدول شماره ۵ شامل موارد زیر است:

-  ردیف ۱۱۰۴۰۲، درآمد ناشی از حقوق ورودی خودرو با بیش از دو هزار میلیارد تومان

- ردیف ۱۶۰۱۸۱ درآمد حاصل از ۱۰درصد ارزش گمرکی به میزان ۱۵ میلیارد تومان

- ردیف ۱۶۰۱۴۸ درآمد ناشی از ۵ درصد افزایش عوارض ارزش کشتی ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: از این سه ردیف درآمدی واردات خودرو می توان میزان واردت و میزان تعرفه موثر را تخمین زد. در حالی که میزان واردات بر مبنای ردیف ۱۶۰۱۴۸ ، ۲۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است، در ردیف ۱۶۰۱۸۱ این میزان ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و حدودا ۳۰ درصد اختلاف دارد! در عین حال، تقسیم درآمد حقوق ورودی به تخمین ارز واردات در این دو ردیف، تعرفه موثر را بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۵۰% نشان می دهد که نسبت به آخرین دوره واردات بیش از ۱۰ برابر است.

بیشتر بخوانید:
خلاصه بودجه سال ۱۴۰۰در ۱۴ خط
تاثیر نفت ۴۰ دلاری بودجه بر بورس/ تحلیل گران بورسی چه توصیه می‌کنند؟
لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تاثیرات آن بر بورس/ سهامداران بخوانند

پیش بینی قیمت خودر با بودجه پیشنهادی 

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت قیمت خودرو با لایحه بودجه ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود، بیان کرد: اگر این لایحه توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شود، شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود همچنین  قیمت خودروهای مونتاژی نیز کاهشی خواهد بود.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 422949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =