افزایش قیمت خودرو تا سقف تورم با بازار خودرو چه می کند؟/ هشدار به متقاضیان خرید خودرو

برخلاف باور عامه  کارشناسان بازار خودرو معتقدند افزایش قیمت خودرو  تا سقف تورم بر قیمت خودرو تاثیر ندارد و به متقاضیان خرید خودرو  هشدار دادند که از جو منفی بعد از این نامه تاثیر نپذیرند.

به گزارش صدای بورس، رضا شیوا رئیس شورای عالی رقابت در نامه ‌ای به رزم حسینی،‌وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش قیمت خودرو را تا سقف تورم بخشی اعلام کرد و رونوشتی از این نامه به سلیمانی مدیرعامل خودروسازی سایپا و مقیمی مدیرعامل ایران خودرو ارسال شد. 

متقاضیان خرید خودرو از تاثیر این نامه در بازار خودرو در هراس هستند و این گونه استدلال می کنند که اضافه شدن نرخ تورم بر قیمت نهایی خودرو درب کارخانه افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد را در برخواهد داشت.

برخلاف باور عامه  کارشناسان بازار خودرو معتقدند افزایش قیمت خودرو  تا سقف تورم بر قیمت خودرو تاثیر ندارد و به متقاضیان خرید خودرو  هشدار دادند که از جو منفی بعد از این نامه تاثیر نپذیرند.
در این نامه آمده است با توجه به تصمیم ۴۱۴ در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۹۸ شورای رقابت، شرکت‌های خودروسازی می‌توانند قیمت کارخانه محصولاتی را که شورای رقابت برای آنها دستورالعمل تنظیم قیمت صادر کرده است حداکثر تا سقف تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی طی نامه شماره ۹۹/۲۳۴۹۳۱ مورخ ۹۹/۰۷/۲۲ برای سه ماه سوم سال ۱۳۹۹ افزایش دهند.

این نامه شورای ملی رقابت در حالی صادر شد که  قیمت خودرو درب  کارخانه و بازار آزاد تفاوت فاحشی دارد و خودروسازها به دنبال آزادسازی قیمت خودرو هر روز درخواستی به وزارت صمت و نهادهای مربوطه ارسال می کنند. 
فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: در حال حاضر قیمت کارخانه سمند ۱۰۰ میلیون و در بازار آزاد ۳۰۰ میلیون معامله می شود. این تفاوت بین قیمت کارخانه رانت بزرگی را ایجاد کرده است.
وی در ارتباط با تاثیر نامه شیوا در تحولات قیمت خودرو گفت: قیمت خودرو با این دستوالعمل بر اساس نرخ تورم اگر افزایش خواهد یافت. اما این افزایش در قیمت نهایی کارخانه اثرگذار است و بر قیمت خودرو در بازار آزاد تاثیر نخواهد داشت. 


بیشتربخوانید:
دولت برای نجات صنعت خودرو کاری کند
ورود خودرو به بورس قانون شد؟
طرح خودرو بورسی در چه مرحله ای است؟ کی عرضه می شود؟


وی با بیان اینکه مشخص شدن میزان تورم کار ساده ای نیست، بیان کرد: خودرو از جمله کالاهایی است که در سبد محاسبه تورم بانک مرکزی وجود ندارد. شورای رقابت باید از بانک مرکزی برای بررسی میزان تورم خودرو درخواست دهد. نتیجه این درخواست نیز به زودی محقق نخواهد شد.

زاوه با بیان اینکه بر فرض اینکه میزان تورم خودرو در  ماه گذشته ۱۵ درصد محاسبه شود، قیمت نهایی درب کارخانه خودرو افزایش می یابد و به طور مثال قیمت یک خودرو که تاکنون  ۱۰۰ ملیلیون درب کارخانه بود ۱۱۵ میلیون می شود که در قیمت آن در بازار آزاد (که  به خاطر رانت ۳۰۰ میلیون است)  تاثیری نخواهد داشت. تنها بخشی از رانتی که بین کارخانه و بازار آزاد وجود دارد نصیب خودروساز می‌شود.
این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: کاهش و افزایش قیمت خودرو در بازار به عوامل دیگری بستگی دارد و دستورالعمل های شورای رقابت تاثیری بر قیمت خودرو ندارد.

محبوبه قرمزچشمه
 

کد خبر 419905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =