ورود خودرو به بورس قانون شد؟

طرح خودرو بورسی با نام «طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک» در قالب ۲۱ ماده  توسط ۴۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مجلس مطرح شد.

به گزارش صدای بورس،  بازار خودرو سال هاست در ایران از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده است. برای مدیریت بازار خودرو طرح‌ها و مدل‌های مختلفی پیش گرفته شد. امروز مجلس شورای اسلامی در موضوع خودرو ورود پیدا کرده است و به ارائه طرحی به دنبال ورود قانونی خودرو در بورس است. 

طرح خودرویی بورسی مجلس چه بود؟
طرح خودرو بورسی با نام «طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک» در قالب ۲۱ ماده  توسط ۴۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مجلس مطرح شد. در این طرح عرضه خودرو در بورس کالا، نحوه قیمت‌گذاری، کیفیت، واردات، قیمت‌ تمام‌شده خودرو، قراردادهای خارجی و.. مورد بررسی قرار می گیرد.

سکوت خودرویی رزم حسینی؛ وزیر جدید صمت
وزارت صمت متولی اصلی سامان دهی خودرو، در بحران افزایش پی در پی قیمت دلار و ریزش های پی در پی بورس، بیش از ۵ ماه بدون وزیر ماند. بعد از تایید صلاحیت رزم حسینی به عنوان وزیر جدید صمت، یکی از اولین تصمیمات رزم حسینی بعد از تکیه بر مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور به ساماندهی بازار خودرو بود. این وزیر جدید به‌رغم نظرات موافق و مخالف در ارتباط با بورس خودرو سکوت کرده و هیچ نظر مخالف وی یا موفقی اعلام نکرده است.

بیشتر بخوانید:

ورود خودرو به بورس هنوز تبدیل به قانون نشده است
احمدرضا رعنایی، نایب رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن همگن قطعه سازان در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: ورود خودرو به بورس هنوز تبدیل به قانون نشده است. با ورود خودرو به بورس قیمت این محصول امکان دارد افزایش یابد و مابه تفاوت آن باید به خودرو ساز برسد تا با آن زیان انباشه خود را جبران کند. خودروساز می تواند، با بخشی از سود خود برای پروژه های دیگر خودرویی، برنامه ریزی کند همچنین کیفیت تولیدات را بالا ببرد و مطالبات بخش‌های دیگر قطعه ساز را پرداخت کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اضافه کرد: بر اساس طرح نماینده مجلس شورای اسلامی قرار است بخشی از سود حاصل از خودرو بورسی نیز به دولت واریز می شود که برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از آن بهره گرفته می شود.

نایب رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن همگن قطعه سازان  ادامه داد: نکته مهم در بورسی شدن خودرو این است که نفع مستقیمی برای خریداران خودرو ندارد و تنها دست سود جو و رانت خوار از بازار خودرو کوتاه می شود.
وی افزود: سازکار خودرو بورسی به این شکل است که به عنوان مثال عنوان می شود ۵۰۰  پژوه ۲۰۶ با قیمت پایه ۲۱۰ میلیون تومان در بورس کالا عرضه می شود. ممکن است در بورس این نوع از پژو تا ۲۵۰ میلیون تومان هم خریداری شود و ممکن است حتی ۵۰ متقاضی هم نداشته باشد.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 418674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =